Måndag 23 December | 04:46:34 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-10-30 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-25 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-20 N/A Årsstämma
2025-05-06 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-12 07:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-05 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-26 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-21 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-22 - X-dag ordinarie utdelning ACAST 0.00 SEK
2024-02-12 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-07 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-03 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-10 - X-dag ordinarie utdelning ACAST 0.00 SEK
2023-05-09 - Årsstämma
2023-05-09 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-21 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-08 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-02 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 - X-dag ordinarie utdelning ACAST 0.00 SEK
2022-05-17 - Årsstämma
2022-05-17 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-11 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-09 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-18 - Kvartalsrapport 2021-Q2

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriKommunikation
Acast är verksamt inom teknikbranschen. Bolaget erbjuder en plattform för podcasts. Plattformens infrastruktur ger tillgång till ett globalt nätverk av anslutna annonsörer och podcast-skapare. Erbjudandet inkluderar dynamisk och målinriktad annonsinsättning i podcast-avsnitt, baserat på lyssnarens egenskaper som härrör från analys av aggregerad data. Acast är verksamma på en global nivå med huvudkontor i Stockholm. Bolaget grundades 2014.
2024-04-25 12:00:00

Acast, världens största oberoende podcastföretag, firar idag tio år som ledande inom podcastbranschen. Under det senaste decenniet har Acast kontinuerligt expanderat sin globala närvaro och har nu närmare 125 000 podcasts på sin plattform. Detta gör det möjligt för annonsörer att nå lyssnare i nästan alla länder runt om i världen. Sedan start har Acast distribuerat över 37 miljarder annonser och betalat ut över 300 miljoner dollar till kreatörer runt om i världen.

Acast gjorde tidigt en betydande insats inom podcastbranschen genom att uppfinna dynamisk annonsinfogning under 2014. Detta system gör att uppdaterade och relevanta annonser infogas i ett podcastavsnitt i det ögonblick en lyssnare trycker på play, vilket för första gången möjliggjorde annonsering i podcastavsnitt utan att annonserna var inbäddade direkt i avsnittet, vilket skapade nya möjligheter för kreatörer att tjäna pengar på hela sin avsnittskatalog. Idag har tekniken fått bred acceptans och spelat en avgörande roll för att forma och accelerera utvecklingen av dagens podcastannonsering.

Acast har sedan dess behållit en ledande position inom podcastindustrin genom innovationer som driver branschen framåt. Redan 2017 ledde Acast vägen genom att introducera programmatisk annonsering för podcasts, vilket senare har utvecklats till att bli normen för många medieköpare inom branschen. Med denna framgång som grund fortsatte Acast att förbättra sina tjänster och lanserade ytterligare adtech-funktioner för branschen, inklusive sin självbetjäningsplattform och lösningar för målinriktning med förstapartsdata.

Bolaget har både uppvisat teknologiskt ledarskap och samtidigt etablerat ett brett geografiskt avtryck med närvaro i 15 länder, i flera av vilka där Acast innehar dominerande marknadspositioner. Denna kombination har möjliggjort en hög tillväxttakt och lagt grund för Acast att växa försäljningen från 180 miljoner kronor år 2018 till över 1,6 miljarder kronor år 2023, motsvarande en årlig tillväxttakt på 55%.
Acasts position lyftes nyligen fram i Podtracs månatliga industrirankning för mars, vilket visar att Acast, med god marginal, utgör det största podcastnätverket globalt. Podtracs utvärdering av den amerikanska marknaden, som utgör världens största annonsmarknad för podcasts, visade också att Acast innehar positionen som det näst största bolaget med en räckvidd på över 20 miljoner unika lyssnare i USA varje månad.

"Under det senaste decenniet har Acast varit högst delaktiga i att driva innovation inom podcastindustrin, vilket möjliggjort hög marknadstillväxt, nya lösningar för annonsörer och nya intäktsströmmar för kreatörer. Företaget har visat en vital förmåga att snabbt anpassa sig till förändrade marknadsförhållanden och byggt en hållbar grund för en växande och lönsam verksamhet,” säger Acasts styrelseordförande John Harrobin. "Framtiden för podcasting är lovande, och under de kommande åren förväntar jag mig att Acast ytterligare kommer att befästa sin teknologiska och kommersiella ledarroll.”