Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Kommunikation |
Ledande ljudstudio utökar Acasts möjligheter att leverera integrerade kampanjer.
Acast, världens största oberoende podcastföretag, meddelar idag förvärv av den prisbelönta kreativa studion Wonder Media Network (WMN).
WMN kommer tillsammans med Acasts befintliga kreativa team bilda den nya enheten Acast Creative Studios. Tillsammans kommer de erbjuda annonsörer integrerade kampanjer, från idé till produktion och leverans, för att nå engagerade målgrupper via ljud, video, sociala medier, live event med mera. Acast Creative Studios kommer även att inkludera WMNs existerande verksamhet som producerar egna högkvalitativa podcasts.
WMN är en New York-baserad kreativ studio med ett primärt fokus på ljud. WMN, som grundades 2018 av två kvinnor - den tidigare prisbelönta journalisten Jenny Kaplan och Shira Atkins - producerar ljud-, digitala-, live- och sociala kampanjer för kunder som Nike, Pfizer, GE och Mercedes Benz. Den nya enheten kommer att ledas av Kaplan och Atkins och inkludera befintliga resurser som idag förser Acasts partners med kreativa integrerade kampanjer.
“Det här förvärvet expanderar vår amerikanska verksamhet genom att addera ett erfaret team inom podcastproduktion som ger annonsörer möjlighet att skapa ännu mer effektfulla kampanjer inom ljud och andra kanaler”, säger Acasts VD Ross Adams. “Acast Creative Studios kommer att erbjuda en helhetslösning som möter den växande efterfrågan på innovativa integrerade kampanjer. Detta öppnar inte bara för nya intäktsmöjligheter för kreatörer, utan även djupare relationer med annonsörer för att förverkliga större och mer ambitiösa idéer. Tillsammans kommer Acast och WMN etablera en ledande grupp som kan erbjuda kreativa lösningar och produktion av högsta klass. Tack vare Acasts existerande nätverk och skala, skapar vi ett dynamiskt ekosystem där varumärken, kreatörer och målgrupper gynnas."
“WMNs mission är helt i linje med Acast - att sprida viktiga och betydelsefulla berättelser globalt”, säger WMNs VD Jenny Kaplan. “Tillsammans kommer vi möjliggöra för både kreatörer och annonsörer att nå nya målgrupper, göra framgångsrika affärer och forma framtiden för ljud.”
Transaktionen
Transaktionen genomförs i enlighet med ett köpeavtal där WMN blir ett helägt dotterbolag till Acast. Köpeskillingen består av 5,5 miljoner USD som betalas kontant samt högst 1 768 861 aktier (villkorat uppfyllande av prestationskriterier fram till 30 juni 2025) motsvarande en utspädningseffekt om maximalt 1 %. I tillägg finns en sedvanlig retention-bonus. Den totala köpeskillingen motsvarar en EBIT-multipel mellan 5-7x.
Transaktionen förväntas slutföras den 2 januari 2025 och är föremål för sedvanliga villkor i USA, såsom att inga materiella negativa effekter uppstår, vilket förväntas uppnås.