Söndag 4 Maj | 15:19:44 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2025-10-30 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-25 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-21 N/A X-dag ordinarie utdelning ACAST 0.00 SEK
2025-05-20 N/A Årsstämma
2025-05-06 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-12 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-05 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-26 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-21 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-22 - X-dag ordinarie utdelning ACAST 0.00 SEK
2024-02-12 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-07 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-03 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-10 - X-dag ordinarie utdelning ACAST 0.00 SEK
2023-05-09 - Årsstämma
2023-05-09 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-21 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-08 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-02 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 - X-dag ordinarie utdelning ACAST 0.00 SEK
2022-05-17 - Årsstämma
2022-05-17 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-11 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-09 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-18 - Kvartalsrapport 2021-Q2

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriKommunikation
Acast är verksamt inom teknikbranschen. Bolaget erbjuder en plattform för podcasts. Plattformens infrastruktur ger tillgång till ett globalt nätverk av anslutna annonsörer och podcast-skapare. Erbjudandet inkluderar dynamisk och målinriktad annonsinsättning i podcast-avsnitt, baserat på lyssnarens egenskaper som härrör från analys av aggregerad data. Acast är verksamma på en global nivå med huvudkontor i Stockholm. Bolaget grundades 2014.
2022-11-10 14:00:00

Acast, den ledande podcastplattformen och pionjären inom det öppna ekosystemet för poddsändningar, fortsätter att expandera över hela Europa och lanserar sin närvaro i Nederländerna genom att teckna ett avtal med Meer Van Dit. Acast kommer att stå värd för podcaststudions program, som årligen genererar cirka 27,5 miljoner lyssningar, och därigenom stå för distribution och intäktsgenerering.

Några av de mest framstående podcastprogrammen i Nederländerna, inklusive Teun & Gijs vertellen alles, Etenstijd!, Weer en dag och De mediameiden kommer nu att finnas tillgängliga för lyssnare överallt i världen varhelst de lyssnar på podcasts. Därtill är dessa shower också tillgängliga för intäktsgenerering via Acasts omfattande marknadsplats för annonsering.

Nederländerna är en nyckelmarknad vad gäller europeiska poddcastsändningar, då nästan hälften (49 %) av nederländska medborgare över 16 år lyssnar på poddcastsändningar*. I denna marknad har Acast har identifierat ett omfattande nätverk av utgivare av podcasts samt podcastkreatörer samt en god efterfrågan på podcastannonsering.

"Vi är stolta över att nu officiellt lansera Acast på den Nederländska marknaden med Meer Van Dit vid vår sida. Tack vare den teknik vi utvecklat för vår marknadsplats har vi möjlighet att tillhandahålla de bästa tjänsterna för att hjälpa podcasters och annonsörer att nå sin publik och därigenom öka vår närvaro i nya geografier på ett mycket skalbart sätt och utan att behöva personal på plats.  När vi fortsätter att utforska nya territorier för Acast är det tydligt att vissa marknader är mer lämpade för poddcastsändningar än andra. Det förklaras vanligtvis av faktorer som efterfrågan från annonsörer, utbudet och variationen av podcasts på marknaden samt de inköpsmetoder som ofta används och accepteras. Det är tydligt att Nederländerna ligger långt framme inom dessa områden”, säger Ross Adams, VD för Acast.
 
*Frankwatching, "Podcasts in 2022: listening and viewing behaviour, developments & challenges"