Lördag 2 November | 23:50:44 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

Tid*
2024-11-05 07:00 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-26 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-21 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-22 - X-dag ordinarie utdelning ACAST 0.00 SEK
2024-02-12 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-07 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-03 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-10 - X-dag ordinarie utdelning ACAST 0.00 SEK
2023-05-09 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-09 - Årsstämma
2023-02-21 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-08 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-02 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 - X-dag ordinarie utdelning ACAST 0.00 SEK
2022-05-17 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-05-17 - Årsstämma
2022-02-11 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-09 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-18 - Kvartalsrapport 2021-Q2

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriKommunikation
Acast är verksamt inom teknikbranschen. Bolaget erbjuder en plattform för podcasts. Plattformens infrastruktur ger tillgång till ett globalt nätverk av anslutna annonsörer och podcast-skapare. Erbjudandet inkluderar dynamisk och målinriktad annonsinsättning i podcast-avsnitt, baserat på lyssnarens egenskaper som härrör från analys av aggregerad data. Acast är verksamma på en global nivå med huvudkontor i Stockholm. Bolaget grundades 2014.
2023-11-09 12:00:00

Den nya tjänsten innebär att Acasts självbetjäningsplattform för podcastannonsering integrerar en live-vy över tillgängliga podcasts, vilket ökar skalbarheten för den stora bas av annonsutrymme som finns hos Acast.

Acast, världens största oberoende podcastföretag, fortsätter att utveckla självbetjäningsplattformen Self-Serve med verktyg för att planera kampanjer i realtid för både annonsörer och poddkreatörer.

Den nya lösningen förbättrar effektiviteten i medieplaneringsprocessen genom att annonsörer får en uppdaterad vy över tillgängligheten för sponsrade inlägg, det vill säga annonskampanjer som läses in av podcastvärden själv. Genom den nya funktionen, Availability Calendar, kan annonsörer nu se både tillgängliga annonsplatser för sponsrade inlägg över hela Acasts marknadsplats i realtid samt priset för varje podcast, för att säkerställa att det passar kampanjbudgeten. Processen är lättöverskådlig och minskar tiden betydligt för att planera och boka kampanjer med sponsrade inlägg. Därtill blir det enklare att distribuera annonsinvesteringarna över flera podcasts samtidigt.

"Globalt är annonsinvesteringarna för podcasts skevt fördelade till de största och mest välkända poddkreatörerna, men genom att förbättra planerings- och sökverktygen för annonsörer ökar Acast synligheten och skalbarheten för de mer än 100 000 podcasts som finns i vårt nätverk", säger Ross Adams, VD för Acast.

De nya verktygen ger också poddkreatörer större överblick över sina möjligheter att tjäna pengar, genom den nyligen lanserade funktionen AdCollab.

I AdCollabs kreatörsportal kan poddkreatörerna nu omedelbart se en lista över alla företag och varumärken som är intresserade av att samarbeta med dem. Portalen gör det sedan möjligt för poddkreatörer att direkt acceptera eller avvisa ett annonsförslag från en annonsör. Vid accept kan de direkt koppla sig till annonsören för att samarbeta och planera produktionen. Det gör att poddkreatörer enkelt kan identifiera och agera på fler möjligheter och därmed använda sin kreativitet för att växa och tjäna pengar.

Verktygen för samarbete och medieplanering i realtid är fortsättningen på en rad nyheter kopplat till Acast Self-Serve. I juni gjorde Acast sponsrade inlägg tillgängliga på plattformen, vilket ger annonsörer tillgång till den största marknadsplatsen för podcastinfluencers. Strax därefter presenterades Acast AdCollab, som ger en effektiv samarbetsprocess mellan annonsörer och poddkreatörer. I AdCollab introducerades också en automatiserad köpprocess för sponsrade inlägg. Sammantaget har detta gjort att tiden för att boka kampanjer har minskat med 85 procent.

"Vi fortsätter att skapa effektivitet genom utveckling av skalbara försäljningskanaler. Genom att lansera vår Self-Serve för annonsering och introducera AdCollab på marknaden har Acast gjort det enklare än någonsin att boka och producera annonskampanjer i podcasts", säger Ross Adams, VD för Acast.

Sedan lanseringen i november förra året har Acast Self-Serve för podcastannonsering vuxit och används nu av annonsörer av olika storlekar och branscher, från små och medelstora företag till välkända varumärken och även av poddkreatörerna själva. Sedan lanseringen har närmare 40 procent av annonsörerna bokat fler än en kampanj.