Söndag 1 Juni | 11:26:24 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2025-10-30 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-25 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-21 - X-dag ordinarie utdelning ACAST 0.00 SEK
2025-05-20 - Årsstämma
2025-05-06 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-12 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-05 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-26 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-21 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-22 - X-dag ordinarie utdelning ACAST 0.00 SEK
2024-02-12 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-07 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-03 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-10 - X-dag ordinarie utdelning ACAST 0.00 SEK
2023-05-09 - Årsstämma
2023-05-09 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-21 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-08 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-02 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 - X-dag ordinarie utdelning ACAST 0.00 SEK
2022-05-17 - Årsstämma
2022-05-17 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-11 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-09 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-18 - Kvartalsrapport 2021-Q2

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriKommunikation
Acast är verksamt inom teknikbranschen. Bolaget erbjuder en plattform för podcasts. Plattformens infrastruktur ger tillgång till ett globalt nätverk av anslutna annonsörer och podcast-skapare. Erbjudandet inkluderar dynamisk och målinriktad annonsinsättning i podcast-avsnitt, baserat på lyssnarens egenskaper som härrör från analys av aggregerad data. Acast är verksamma på en global nivå med huvudkontor i Stockholm. Bolaget grundades 2014.
2025-05-29 06:00:00

Med ett decennium av Acast-data och över 5 miljoner datapunkter från Podchaser som grund, har Acast utvecklat ett nytt AI-verktyg för kampanjplanering. Lösningen ger annonsörer förbättrade möjligheter att effektivt upptäcka och nå relevanta målgrupper.

Acast lanserar Smart Recommendations – en AI-sökmotor som låter annonsörer hitta sin relevanta målgrupp på sekunder, helt enkelt genom att beskriva vilka de vill nå. Målet är att förbättra hur poddannonser köps och säljs, vilket gör kampanjplaneringen snabbare och mer effektiv.

Genom att kombinera AI-modeller med ett decennium av Acasts unika data och erfarenhet, fungerar Smart Recommendations som en AI-baserad medieplanerare. Ett enkelt kommando, som “Jag vill nå kvinnor i Kanada som är intresserade av investeringar”, genererar relevanta och skräddarsydda förslag på podcasts att annonsera i.

"Att hitta den ideala målgruppen bland alla podcasts kan vara tidskrävande och komplext," säger Emily Villatte, tillförordnad VD och CFO på Acast. "Smart Recommendations löser detta genom att utnyttja Acasts egna data och kunskap tillsammans med Podchasers omfattande databas. Detta gör det möjligt för annonsörer att upptäcka värdefulla målgrupper och effektivt nå ut till dessa."

Tidiga tester av Smart Recommendations har visat lovande resultat. Acasts interna säljteam och utvalda kunder har använt verktyget i över 200 briefs, vilket resulterat i en betydande minskning av planeringstiden – med så mycket som upp till 92%. Vidare upptäckte 80% av annonsköparna nya podcasts som de tidigare inte hade övervägt för sina kampanjer. Bland podcasts med färre än 50 000 veckovisa lyssnare noterades en medianökning i köpfrekvensen med 14%.