Söndag 4 Maj | 15:27:13 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2025-10-30 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-25 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-21 N/A X-dag ordinarie utdelning ACAST 0.00 SEK
2025-05-20 N/A Årsstämma
2025-05-06 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-12 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-05 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-26 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-21 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-22 - X-dag ordinarie utdelning ACAST 0.00 SEK
2024-02-12 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-07 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-03 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-10 - X-dag ordinarie utdelning ACAST 0.00 SEK
2023-05-09 - Årsstämma
2023-05-09 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-21 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-08 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-02 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 - X-dag ordinarie utdelning ACAST 0.00 SEK
2022-05-17 - Årsstämma
2022-05-17 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-11 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-09 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-18 - Kvartalsrapport 2021-Q2

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriKommunikation
Acast är verksamt inom teknikbranschen. Bolaget erbjuder en plattform för podcasts. Plattformens infrastruktur ger tillgång till ett globalt nätverk av anslutna annonsörer och podcast-skapare. Erbjudandet inkluderar dynamisk och målinriktad annonsinsättning i podcast-avsnitt, baserat på lyssnarens egenskaper som härrör från analys av aggregerad data. Acast är verksamma på en global nivå med huvudkontor i Stockholm. Bolaget grundades 2014.
2022-11-03 14:35:00

Amazon Music och Acast har ingått ett avtal om att leverera annonsfria podcasts för Prime-medlemmar och Amazon Music Unlimited-prenumeranter.

Amazon Music har köpt allt annonsutrymme i tusentals av Acasts podcasts och som ett resultat kommer lyssnare att kunna komma åt dessa podcasts utan annonser på Amazon Music. Annonsfritt lyssnande på Acasts podcasts på Amazon Music kommer i och med det också att ge intäkter till Acasts poddkreatörer.

Avtalet gör det möjligt för Prime-medlemmar och Amazon Music Unlimited-prenumeranter att streama Acasts podcasts globalt, utan annonser via Amazon Music-appen, som finns tillgänglig via lyssnarens valfria enhet – inklusive smartphone, surfplatta, PC/Mac, Fire TV och Alexa-aktiverade enheter som Amazon Echo. Prime-medlemmar och Amazon Music Unlimited-prenumeranter kommer att kunna använda Amazon Music för avbrottsfri lyssning på tusentals av Acasts podcasts, utan extra kostnad.

”Det här är en spännande affär och vi ser fram emot att samarbeta med Amazon Music. Intäktsgenerering inom podcasting-området har breddats enormt de senaste åren. Den här affären öppnar upp en ytterligare kanal för att öka intäkterna och förbättra vår sell-through rate för den stora bas av annonsutrymme som finns på Acast Marketplace. Vi kommer förmodligen att se fler möjligheter öppnas upp för branschen framöver”, säger Ross Adams, VD för Acast.

”Jag är oerhört glad över att våra Prime-medlemmar och Amazon Music Unlimited-kunder nu kan lyssna på det fantastiska utbudet av Acasts podcasts utan reklam och utan extra kostnad. Jag har länge varit ett fan av många av dessa podcasts och kan knappt vänta med att kasta mig in i dem. Jag ser fram emot vårt nya samarbete med Acast”, säger Craig Strachan, Head of Podcasts, Europe, Australia & New Zealand, Amazon Music.

Samarbetet öppnar upp en ny intäktskanal för Acast och breddar samtidigt intäktsströmmen för Acasts poddkreatörer. Prime-medlemmar och Amazon Music Unlimited-prenumeranter kan streama dessa podcasts annonsfritt på Amazon Music från och med idag.