Söndag 4 Maj | 14:40:32 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2025-10-30 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-25 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-21 N/A X-dag ordinarie utdelning ACAST 0.00 SEK
2025-05-20 N/A Årsstämma
2025-05-06 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-12 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-05 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-26 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-21 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-22 - X-dag ordinarie utdelning ACAST 0.00 SEK
2024-02-12 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-07 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-03 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-10 - X-dag ordinarie utdelning ACAST 0.00 SEK
2023-05-09 - Årsstämma
2023-05-09 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-21 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-08 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-02 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 - X-dag ordinarie utdelning ACAST 0.00 SEK
2022-05-17 - Årsstämma
2022-05-17 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-11 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-09 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-18 - Kvartalsrapport 2021-Q2

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriKommunikation
Acast är verksamt inom teknikbranschen. Bolaget erbjuder en plattform för podcasts. Plattformens infrastruktur ger tillgång till ett globalt nätverk av anslutna annonsörer och podcast-skapare. Erbjudandet inkluderar dynamisk och målinriktad annonsinsättning i podcast-avsnitt, baserat på lyssnarens egenskaper som härrör från analys av aggregerad data. Acast är verksamma på en global nivå med huvudkontor i Stockholm. Bolaget grundades 2014.
2022-09-15 15:20:00

Acast AB (publ), den ledande podcastplattformen och pionjären inom det öppna ekosystemet för podcasts, ökar förutsättningarna för lönsam tillväxt genom att göra en översyn av sin organisation med avsikt att reducera kostnadsbasen. Efter en intensiv period av produktutveckling och investeringar ökas fokus på att ställa om organisationen och därmed skapa lönsam tillväxt i linje med bolagets uppdaterade finansiella mål, som presenterades i rapporten för det andra kvartalet. De planerade kostnadsreduceringarna påverkar cirka 15 procent av Acasts nuvarande personalstyrka.

”Vår strategi bygger på att sammanföra annonsörer med podkreatörer via vår plattform och leverera det absolut bästa podcasterbjudandet. Vi har under flera år arbetat hårt med att utveckla vår produkt för att möjliggöra en sömlös process för onboarding av nya podkreatörer, samt utvecklat marknadsledande verktyg för riktad annonsering, vilket nu bär frukt. Vi kommer även fortsättningsvis att prioritera långsiktiga investeringar i såväl marknader som produktutveckling, men med en organisation som är anpassad till en ny fas för bolaget”, säger Ross Adams, VD Acast.

I samband med rapporten för det andra kvartalet presenterade Acast nya finansiella mål, som innebär att bolaget tidigarelagt målet att nå positiv EBITDA år 2024 istället för någon gång 2024-2026.

”I vår senaste rapport var vi tydliga med att vi nått en vändpunkt där vi från nuvarande marknadsläge kommer att gradvis förbättra EBITDA-marginalen till lönsamhet under 2024. Detta drivs främst av att vi lämnar en period av tyngre investeringar bakom oss och samtidigt ser att vi kan öka vår interna effektivitet väsentligt utan att tumma på kvaliteten i vår leverans”, säger Emily Villatte, CFO och vice VD Acast

Mot ovanstående bakgrund kommer Acast att inleda överläggningar under september.

Den 4 oktober bjuder Acast in till en webbsänd kapitalmarknadsdag där ägare, investerare och analytiker välkomnas för presentation av bolagets strategiska agenda de närmaste åren. Mer information och inbjudan publiceras inom kort.