Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Kommunikation |
Den AI-drivna Predictive Demographics-funktionen ger annonsörer förbättrad möjlighet att hitta rätt målgrupp, genom analys av språket i podcasten
Acast-ägda Podchaser har, som först i branschen, lanserat en språkmodellsfunktion som ger annonsörer möjligheten att ytterligare finjustera träffsäkerheten för sin podcastannonsering. Funktionen, Predictive Demographics, optimerar annonsörers möjlighet att rikta sig mot den mest relevanta målgruppen, baserat på språket i avsnitten. Med Predictive Demographics, använder Podchaser AI-teknik och en språkmodell, istället för förstahandsdata, för att analysera språket i en podcast och därmed förutsäga de sannolika lyssnarnas ålder och kön.
“Att föra samman Podchasers sofistikerade podcastdata och AI-drivna verktyg med Acast Marketplace kommer att hjälpa oss att skala upp annonsförsäljningen och dra nytta av fler podcasts. Med Predictive Demographics gör vi det möjligt för annonsörer att utvinna värde från podcasts genom en strategi med podcastpubliken i centrum och därigenom upptäcka podcasts med outnyttjad annonspotential. Tidigare i år lanserades Collections+ som låter annonsörer förbättra sin träffsäkerhet och upptäcka nya podcasts. Sedan lanseringen har Acast använt Collections+ teknologi för att driva kampanjer för över 500 kunder över 14 marknader och generera intäkter från 10 procent fler podcasts. Collections+ - inklusive Predictive Demographics - är tillgänglig för alla poddkreatörer, utgivare, annonsplattformar eller intresserade annonsörer, säger Ross Adams, vd för Acast.
Marknadsförare förlitar sig på viktig demografisk data, såsom ålder och kön, för att nå rätt publik med sina varumärkesbudskap. Under de senaste åren har många marknadsförare börjat använda förstapartsdata för att samla in dessa insikter. Likväl, enligt Nielsens årliga marknadsföringsrapport av globala varumärken uppgav mer än hälften (56 %) att de är ”under genomsnittet”, ”genomsnittliga” eller ”som bäst genomsnittliga” när det kommer till att faktiskt använda förstapartsdata. Det finns en mängd olika anledningar till varför marknadsförare har svårt att använda förstapartsdata på lämpligt sätt, såsom isolerade eller uppdelade data inom organisationer och komplexa regelverk i olika länder där de kan vara verksamma och ha kundgrupper i.
Predictive Demographics löser dessa utmaningar genom att förse annonsörer med demografisk data för mer än fem miljoner podcasts över hela världen. Istället för att marknadsförare ägnar tidskrävande arbete med sina egna datasamlingar, förutsäger nu Podchasers AI-drivna språkmodellering exakt vilka podcasts som har rätt publik för deras kampanjmål.