Kurs & Likviditet
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Kommunikation |
Det AI-baserade verktyget Collections+ har ökat möjligheterna för kreatörer att tjäna pengar på sitt innehåll och inkluderades i hälften av alla förproducerade annonsköp under årets första sex månader.
Podchaser meddelade idag att det AI-baserade verktyget Collections+ har möjliggjort för ytterligare 24% av kreatörer inom Acasts nätverk att tjäna pengar på sitt innehåll sedan lanseringen för ett år sedan. Dessa resultat uppnåddes genom verktygets förbättrade målgruppssegmentering som gör det enklare för annonsörer att nå rätt publik med sina kampanjer.
Collections+ lanserades förra året med syftet att förbättra annonsörers träffsäkerhet då många podcastannonsörer har utmaningar med att nå rätt målgrupper. Data från Podchaser och Magellan AI under 2023 visar att 44% av de amerikanska annonsörernas investeringar går till de 500 största poddarna, trots att de bara står för 12% av den totala lyssnarräckvidden vilket innebär att många potentiella lyssnare missas.
Sedan lanseringen har Collections+ mer än dubblat antalet kategorier för den genomsnittliga podcasten och adderat över 4 000 podcasts till säljbara kategorier, vilket har gett fler kreatörer möjligheten att tjäna pengar på annonser. Under första halvåret 2024 användes Collections+ i hälften av alla förproducerade annonsköp.
“Utvecklingen av Collections+ visar hur viktigt vårt förvärv av Podchaser 2022 har varit för oss. I takt med att integritetsfrågor blir allt viktigare ser vi hur Collections+ hjälper oss att ligga i framkant när det gäller verktyg för målgruppsinriktning. I en tid av förändring erbjuder vi kontinuitet och trygghet för annonsörer och planerare, så att de kan uppnå sina mål,” säger Ross Adams, VD på Acast. “Genom att göra podcasts mer synliga för annonsörer och hjälpa 24% fler kreatörer att tjäna pengar på annonser bidrar vi till att bygga ett mer hållbart ekosystem för podcasts. Vi tror att ett lyssnarfokuserat förhållningssätt är avgörande för podcastannonsering och Collections+ är en viktig del i att koppla fler annonsörer till engagerade lyssnare”.