Fredag 22 November | 19:07:34 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-10-30 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-25 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-20 - Årsstämma
2025-05-06 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-12 07:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-05 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-26 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-21 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-22 - X-dag ordinarie utdelning ACAST 0.00 SEK
2024-02-12 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-07 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-03 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-10 - X-dag ordinarie utdelning ACAST 0.00 SEK
2023-05-09 - Årsstämma
2023-05-09 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-21 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-08 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-02 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 - X-dag ordinarie utdelning ACAST 0.00 SEK
2022-05-17 - Årsstämma
2022-05-17 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-11 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-09 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-18 - Kvartalsrapport 2021-Q2

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriKommunikation
Acast är verksamt inom teknikbranschen. Bolaget erbjuder en plattform för podcasts. Plattformens infrastruktur ger tillgång till ett globalt nätverk av anslutna annonsörer och podcast-skapare. Erbjudandet inkluderar dynamisk och målinriktad annonsinsättning i podcast-avsnitt, baserat på lyssnarens egenskaper som härrör från analys av aggregerad data. Acast är verksamma på en global nivå med huvudkontor i Stockholm. Bolaget grundades 2014.
2024-09-12 12:00:00

Det AI-baserade verktyget Collections+ har ökat möjligheterna för kreatörer att tjäna pengar på sitt innehåll och inkluderades i hälften av alla förproducerade annonsköp under årets första sex månader.

Podchaser meddelade idag att det AI-baserade verktyget Collections+ har möjliggjort för ytterligare 24% av kreatörer inom Acasts nätverk att tjäna pengar på sitt innehåll sedan lanseringen för ett år sedan. Dessa resultat uppnåddes genom verktygets förbättrade målgruppssegmentering som gör det enklare för annonsörer att nå rätt publik med sina kampanjer.

Collections+ lanserades förra året med syftet att förbättra annonsörers träffsäkerhet då många podcastannonsörer har utmaningar med att nå rätt målgrupper. Data från Podchaser och Magellan AI under 2023 visar att 44% av de amerikanska annonsörernas investeringar går till de 500 största poddarna, trots att de bara står för 12% av den totala lyssnarräckvidden vilket innebär att många potentiella lyssnare missas.

Sedan lanseringen har Collections+ mer än dubblat antalet kategorier för den genomsnittliga podcasten och adderat över 4 000 podcasts till säljbara kategorier, vilket har gett fler kreatörer möjligheten att tjäna pengar på annonser. Under första halvåret 2024 användes Collections+ i hälften av alla förproducerade annonsköp.

“Utvecklingen av Collections+ visar hur viktigt vårt förvärv av Podchaser 2022 har varit för oss. I takt med att integritetsfrågor blir allt viktigare ser vi hur Collections+ hjälper oss att ligga i framkant när det gäller verktyg för målgruppsinriktning. I en tid av förändring erbjuder vi kontinuitet och trygghet för annonsörer och planerare, så att de kan uppnå sina mål,” säger Ross Adams, VD på Acast. “Genom att göra podcasts mer synliga för annonsörer och hjälpa 24% fler kreatörer att tjäna pengar på annonser bidrar vi till att bygga ett mer hållbart ekosystem för podcasts. Vi tror att ett lyssnarfokuserat förhållningssätt är avgörande för podcastannonsering och Collections+ är en viktig del i att koppla fler annonsörer till engagerade lyssnare”.