Bifogade filer
Kurs & Likviditet
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Kommunikation |
Delårsrapport januari - juni 2023
Andra kvartalet 2023
- Nettoomsättningen i kvartalet uppgick till 386,3 MSEK (315,8) vilket motsvarar en nettoomsättningstillväxt på 22 % (39 %)
- Den organiska nettoomsättningstillväxten uppgick till 15 % (28 %)
- Bruttomarginalen under kvartalet var 36 % (30 %), andra kvartalet 2022 påverkades negativt av engångskostnader relaterade till vissa podcastkontrakt
- EBITDA för kvartalet uppgick till -41,7 MSEK (-98,6) och EBITDA-marginalen var -11 % (-31 %). Förbättringen av EBITDA- resultatet innebär att Acast följer planen om att nå ett positivt EBITDA 2024
- Rörelseresultatet uppgick till -59,3 MSEK (-112,0)
- Periodens resultat påverkades positivt av valutaomräkningseffekter och uppgick till -14,2 MSEK (-70,6)
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -57,5 MSEK (-97,6)
- Resultat per aktie för perioden före och efter utspädning uppgick till -0,08 SEK (-0,40)
- Antalet lyssningar uppgick till 1 294 miljoner (1 238) en ökning med 4 % jämfört med samma period föregående år och den genomsnittliga intäkten per lyssning (ARPL) ökade till 0,30 SEK (0,26)
Viktiga händelser under andra kvartalet 2023
- Acast har tecknat ett avtal med Barack och Michelle Obamas medieföretag Higher Ground. Avtalet innebär att Acast kommer att hantera annonsförsäljning och innehållsdistribution för podcasts som exempelvis Michelle Obama: The Light Podcast, Renegades: Born in the USA (med Barack Obama och Bruce Springsteen) och The Michelle Obama Podcast; Tell Them, I Am
- Under kvartalet introducerades Acast+ Access, en teknik som ger företag med befintliga betalabonnemang möjlighet att inkludera podcasts som en förmån i sina nuvarande prenumerationer. Genom Acast+ Access kan företag med befintliga medlemsförmåner, såsom nyhetsutgivare, medieorganisationer och streamingtjänster, nu integrera podcasts i den betalvägg de redan använder för sina prenumeranter
- Acast har lanserat sponsrade inlägg på självbetjäningsplattformen, Acast Selfserve. Det innebär att annonsörer själva kan boka kampanjer som ska läsas upp av podcastvärden, en tjänst som tidigare endast var möjlig för köpare av förinspelade podcast-annonser
- Acast har lanserat Collections+, AI-drivna datafunktioner som ger ökad räckvidd genom våra podcasts. Collections+ kombinerar dotterbolaget Podchasers podcastdata med Acast Marketplace, vilket skalar upp annonsförsäljningen och ökar intäktsgenereringen i små och medelstora podcasts. Genom att utnyttja Acast och Podchaser-data minskas beroendet av leverantörer av tredjepartsdata, vilket ger ökad kostnadseffektivitet
VD har ordet: Stärkt marginal och resultat
Årets andra kvartal har präglats av en fortsatt förbättring av våra marginaler och vårt resultat, drivet av fortsatt god kostnadskontroll och en positiv intäktsutveckling i framförallt Nordamerika. Vårt arbete med att bygga världens mest kraftfulla marknadsplats för podcasting genom att koppla samman poddkreatörer, annonsörer och lyssnare går framåt,
med ett flertal produktförbättringar och lanseringar under kvartalet, som stärker både oss och våra intressenter långsiktigt.
Resultatförbättringar för andra kvartalet i rad
Vår nettoomsättning under det andra kvartalet uppgick till 386,3 MSEK (315,8), motsvarande en tillväxt om 22 procent. Den organiska tillväxten uppgick till 15 procent, en förbättring jämfört med årets första kvartal och en positiv indikation i en fortsatt svårbedömd annonsmarknad.
Nettoomsättningen i Europa uppgick till 235,1 MSEK (201,3), en ökning med 17 procent. Under kvartalet drevs vår totala tillväxt primärt av en positiv utveckling i Nordamerika, där vi växte med 31 procent till 110,7 MSEK (84,5). Vi ser även en god utveckling i Övriga Marknader med en tillväxt på 35 procent. Under kvartalet har vi noterat tidiga indikationer på en viss förbättring av den amerikanska annonsmarknaden, bland annat genom indexet US Ad Market Tracker som nu ökar för första gången på ett år. I det nuvarande makroekonomiska klimatet kvarstår dock en osäkerhet när det gäller en möjlig marknadsåterhämtning.
Bruttomarginalen uppgick till 36 procent (30), en väsentlig förbättring jämfört med föregående år då bruttomarginalen påverkades negativt av engångskostnader kopplade till vissa podcastavtal. Därtill bidrar en stabil utveckling av samtliga våra produkter samt en ökande andel SaaS-intäkter från Podchaser till en förbättrad bruttomarginal jämfört med för ett år sedan. Övriga intäktsströmmar såsom SaaS- och abonnemangsintäkter utgör nu drygt 10 procent av nettoomsättningen. EBITDA-resultatet förbättrades till -41,7 MSEK (-98,6), vilket innebär en förbättring av EBITDA-marginalen med 20 procentenheter till -11 procent. Resultatförbättringen är ett resultat av god kostnadskontroll och ett fortlöpande arbete med att justera och effektivisera vår organisation för att möta rådande marknad på bästa tänkbara sätt. Därtill påverkades såväl bruttomarginal som EBITDA under samma kvartal föregående år av engångskostnader kopplade till vissa podcastavtal. Vi fortsätter på vår väg mot ett positivt EBITDA 2024, vilket bekräftas av trenden under det andra kvartalet.
Fokus på automatisering skapar värde
Vårt arbete med att vidareutveckla vår självbetjäningsplattform, Acast Self-Serve är ett exempel på hur vi ständigt strävar efter en ökad andel automatisering i vårt flöde. Under kvartalet lanserades sponsrade inlägg, dvs kampanjer där podcastvärden själv läser upp ett reklambudskap. Därigenom förbättras möjligheterna för annonsörer att på egen hand hitta och köpa relevanta annonsutrymmen för sponsrade inlägg från hela Acasts marknadsplats.
Acast Self-Serve har haft en lovande start sedan lanseringen i slutet av förra året. När vi nu lägger till sponsrade annonser på plattformen drar vi nytta av vår stora och växande bas av audio influencers. Lanseringen positionerar Acast som det största podcastnätverket som möjliggör självbetjäning av annonsinköp för sponsrade inlägg.
Arbetet med att automatisera våra tjänster och minska det manuella försäljningsarbetet fortgår med flera viktiga initiativ under det andra kvartalet. Genom att automatisera annonsköpsprocessen skapar vi högre kostnadseffektivitet och samtidigt skapas fler möjligheter för annonsörer att nå en engagerad och värdefull podcastpublik. Den programmatiska annonsförsäljningen, som innebär att köpare av podcastannonser kan boka annonskampanjer effektivt och i realtid via Acast Marketplace, fortsätter att vara en av våra snabbast växande säljkanaler med en positiv utveckling även under det andra kvartalet.
AI-driven podcastannonsering ger ökad räckvidd
Efter förvärvet av Podchaser för ett år sedan har vi arbetat intensivt för att bygga ännu bättre lösningar som skapar värde för annonsörer, lyssnare och poddkreatörer. Ett bra exempel är Collections+ som lanserades under det andra kvartalet.
Collections+ är AI-drivna datafunktioner som ökar annonsörernas räckvidd i podcasts. Data om podcasts och deras lyssnare hämtas från ett mycket brett urval av källor, inklusive Podchasers egna data. Denna information bearbetas med hjälp av AI-modeller, som sedan sorterar podcasts i vertikaler baserat på alla tillgängliga datapunkter. Det ger annonsörer möjlighet att nå ut till fler relevanta lyssnare genom en bredare variation av podcasts.
För Acast skapar Collections+ en unik möjlighet att kombinera Podchasers mycket detaljerade och branschledande podcastdata med Acasts egenutvecklade marknadsplats. Det hjälper oss att skala upp annonsförsäljningen och generera intäkter från fler podcasts, särskilt de medelstora med en stor outnyttjad potential. Under den första, sju veckor långa, testperioden såg vi att marknadsplatsen genererade intäkter för fler podcasts än tidigare. Genom att kombinera Acasts och Podchasers data kommer vi också att minska vårt beroende av leverantörer av tredjepartsdata, vilket ger oss ökad kostnadseffektivitet.
En växande annonskanal
Tidpunkten för en bred återhämtning på världens annonsmarknader är ännu svårbedömd, men de positiva signaler som nu skymtar i horisonten inger hopp för framtiden. Under tiden är Acast väl rustat för att möta annonsörers växande behov av att nå relevanta målgrupper genom vår marknadsplats. Som en global marknadsledare inom podcasting kommer vår position att stärkas ytterligare när vi fortsätter att utveckla våra erbjudanden för både poddkreatörer och annonsörer.
Ross Adams
VD
Presentation av rapporten
VD Ross Adams och CFO Emily Villatte presenterar rapporten idag 3 augusti klockan 13:00 via webcast. Presentationen hålls på engelska och det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor i samband med presentationen.
Länk till presentationen: https://ir.financialhearings.com/acast-q2-2023
Länk till rapporten
Rapporten är bifogad i detta pressmeddelande och tillgänglig på https://investors.acast.com/