Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Kommunikation |
Delårsrapport januari - september 2024
Tredje kvartalet 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 475,4 MSEK (424,5) vilket motsvarar en nettoomsättningstillväxt om 12% (32%). Tillväxten är primärt hänförlig till rörelsesegmenten Nordamerika och Övriga marknader där försäljningsökningen uppgick till 29% respektive 20%.
- Den organiska nettoomsättningstillväxten uppgick till 14% (26%).
- Bruttomarginalen under kvartalet var 40% (35%).
- EBITDA för kvartalet uppgick till 16,2 MSEK (-25,7) motsvarande en EBITDA-marginal om 3% (-6%). EBITDA-resultatets utveckling innebär att Acast följer planen om att nå ett positivt EBITDA för helåret 2024.
- Rörelseresultatet uppgick till -6,0 MSEK (-43,6).
- Finansiella poster uppgick till -19,6 MSEK (68,8), framförallt påverkade av icke-realiserade valutakursförluster.
- Periodens resultat uppgick till -26,6 MSEK (24,1).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -4,1 MSEK (-19,3).
- Resultat per aktie för perioden före och efter utspädning uppgick till -0,15 SEK (0,13).
- Antalet lyssningar uppgick till 1 094 miljoner (1 280). En minskning med 15% jämfört med samma period föregående år. Minskningen är hänförlig till Apples uppdatering till iOS17 som påverkat hur antalet lyssningar mäts.
- Den genomsnittliga intäkten per lyssning (ARPL) ökade till 0,43 SEK (0,33) vilket motsvarar en tillväxt om 31%.
Händelser under tredje kvartalet 2024
- I september meddelade Acast att det AI-baserade verktyget Collections+ har hjälpt ytterligare 24 procent av kreatörerna inom Acasts nätverk att tjäna pengar på sitt innehåll sedan lanseringen ett år tidigare. Collections+ lanserades för att förbättra annonsörers möjligheter att rikta podcastannonser.
VD har ordet: Lönsam tillväxt
Den finansiella utvecklingen under årets tredje kvartal präglades av ökade intäkter och EBITDA-lönsamhet. Denna positiva trend, driven av fortsatt stark utveckling i Nordamerika, ökad intjäning per lyssning och förbättrad lönsamhet inom samtliga regioner, markerar vårt tydliga fokus på lönsam tillväxt.
Tillväxt driven av Nordamerika
Vår nettoomsättningstillväxt uppgick till 12 procent jämfört med föregående period, varav 14 procent var organisk tillväxt. Ökningen berodde främst på fortsatt tillväxt i Nordamerika, där vi uppnådde en tillväxt på 29 procent trots höga jämförelsetal från föregående år. Utvecklingen visar att våra investeringar ger resultat och har gjort det möjligt för oss att öka vår marknadsandel.
Tillväxten i Europa var mer måttlig under kvartalet och uppgick till 3 procent, vilket återspeglar varierande marknadsförhållanden. Utvecklingen i Storbritannien påverkades av en tuffare marknad medan vi fortsätter att se en god utveckling i både Norden och Kontinentaleuropa. Övriga marknader bidrog positivt till gruppens tillväxt genom en ökning om 20 procent jämfört med föregående år.
Ökad intjäning
Vi har sett en betydande förbättring av vår intjäning, vilket framgår av den genomsnittliga intäkten per lyssning (ARPL) som ökade med 31 procent under kvartalet. Antalet lyssningar uppgick till cirka 1,1 miljarder - en minskning med 15 procent jämfört med föregående år, påverkat av lanseringen av iOS17. Vi fortsätter att utveckla vår marknadsplats med ett ökat fokus på våra lyssnare och på kvaliteten i våra lyssningar.
Vårt arbete med att förbättra intjäningen syns tydligt i resultaten av våra senaste investeringar. I september meddelade vi att verktyget Collections+, som ger annonsörer bättre möjligheter att rikta sina podcastannonser, har resulterat i att 24 procent fler Acast-kreatörer nu tjänar pengar på annonser sedan lanseringen för ett år sedan. Collections+ har snabbt blivit populärt och har använts i över hälften av årets förproducerade annonsköp.
Under det tredje kvartalet gjorde vi det möjligt för våra kreatörer att addera ytterligare en annonsmarkör i sina avsnitt. Tack vare detta kan kreatörer öka annonsutrymmet och därmed intäktspotentialen. Genom att ge kreatörer fler annonsalternativ kan vi delvis minska den inverkan iOS17 har haft på annonsutrymmet.
Ytterligare milstolpe i lönsamhet
Bruttomarginalen förblev hög och uppgick till 40 procent under det tredje kvartalet. Den positiva utvecklingen förklaras av en gynnsam produktmix och effektiv marginaloptimering. I kombination med bibehållen kostnadsdisciplin har utvecklingen möjliggjort ett EBITDA-resultat på 16 MSEK under det tredje kvartalet, motsvarande en EBITDA-marginal på 3 procent.
Särskilt positivt är att samtliga regioner fortsätter att bidra till den förbättrade lönsamheten. Hittills i år har marknadernas lönsamhet nästan fördubblats samtidigt som vi har minskat våra globala kostnader.
Vårt fokus på lönsam tillväxt framgår i det tredje kvartalets finansiella resultat. Vi fortsätter att se breda lönsamhetsförbättringar samtidigt som vi gör väl avvägda investeringar. Denna balanserade strategi är avgörande för vår långsiktiga framgång och vi står fast beslutna att leverera EBITDA-lönsamhet för helåret 2024 som en viktig milstolpe på denna resa.
Ross Adams
VD
Presentation av rapporten
VD Ross Adams och CFO Emily Villatte presenterar rapporten idag 5 november klockan 13:00 (CET) via webcast. Presentationen hålls på engelska och det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor i samband med presentationen. Länk till presentationen: https://ir.financialhearings.com/acast-q3-report-2024
Länk till rapporten
Rapporten är bifogad i detta pressmeddelande och tillgänglig på https://investors.acast.com/