Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
| Land | Sverige |
|---|---|
| Lista | First North Stockholm |
| Sektor | Informationsteknik |
| Industri | Kommunikation |
Delårsrapport januari - september 2025
Tredje kvartalet 2025
- Nettoomsättningen uppgick till 642,1 MSEK (475,4) vilket motsvarar en nettoomsättningstillväxt om 35% (12%). Tillväxten är primärt hänförlig till Nordamerika och Europa där försäljningsökningen uppgick till 58% (29%) respektive 27% (3%).
- Den organiska nettoomsättningstillväxten var 41% (14%).
- EBITDA för kvartalet uppgick till 37,6 MSEK (16,2) motsvarande en EBITDA-marginal om 6% (3%).
- Justerat för jämförelsestörande kostnader om 2,2 MSEK var det justerade EBITDA-resultatet 39,7 MSEK (16,2).
- Rörelseresultatet uppgick till 15,9 MSEK (-6,0), motsvarande en rörelsemarginal om 2% (-1%).
- Periodens resultat uppgick till 7,3 MSEK (-26,6).
- Resultat per aktie för perioden före och efter utspädning uppgick till 0,04 SEK (-0,15).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 19,6 MSEK (-4,1).
- Antalet lyssningar uppgick till 1 108 miljoner (1 094), vilket motsvarar en ökning om 1% jämfört med föregående år.
- Den genomsnittliga intäkten per lyssning (ARPL) ökade till 0,58 SEK (0,43), motsvarande en tillväxt om 33%.
Andra väsentliga händelser
- Acast ingick i juli ett partnerskap med Magnite för utökad programmatisk annonsering i podcasts. Samarbetet innebär att Acasts 1 miljard kvartalsvisa lyssningar når en bredare grupp annonsköpare och gör annonsutrymmet mer tillgängligt globalt.
- För att fullgöra åtagandena i samband med förvärvet av Wonder Media Network LLC beslutade styrelsen i Acast, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 20 maj 2025, att emittera och överlåta teckningsoptioner i Acast till säljarna av Wonder Media Network. Teckningsoptionerna utnyttjades för teckning av 1 397 154 nya aktier i Acast.
VD har ordet: Stark lönsam tillväxt
Den starka tillväxten och de fortsatta lönsamhetsförbättringarna under tredje kvartalet bekräftar styrkan i vår affärsmodell. Med utgångspunkt i vår beprövade strategi har vi formaliserat uppdaterade finansiella mål som tydligt markerar vårt fokus på fortsatt lönsam tillväxt under de kommande åren.
Utveckling i Nordamerika och Europa driver 41% organisk tillväxt
Vår starka försäljningsutveckling fortsatte in i det tredje kvartalet med en tillväxt om 35 procent, varav 41 procent var organisk tillväxt. Vi ser en stark utveckling på bred front i verksamheten. Nordamerika hade en betydande påverkan på koncernens tillväxt med 58 procents intäktsökning, samtidigt som Europa bidrog materiellt med en tillväxt om 27 procent. Utvecklingen i antalet lyssningar vände till 1 procents ökning. Vår genomsnittliga intäkt per lyssning visar fortsatt god utveckling och ökade med 33 procent till att nå SEK 0,58.
Förbättrad lönsamhetsmarginal till följd av intäktstillväxt
Utifrån ett lönsamhetsperspektiv noterades en fortsatt stabil bruttomarginal om 39 procent. Ökningen i våra operationella kostnader med 19 procent är ett resultat av en fokuserad resursfördelning, inriktad på försäljnings- och marknadsföringsinitiativ som syftar till att främja framtida tillväxt. Med en större intäktsbas och disciplinerad leverans genererade vi ett EBITDA-resultat på 38 MSEK, motsvarande en marginal på 6 procent. Detta motsvarar tre procentenheters förbättring jämfört med samma period under föregående år.
Siktar på 10 procent rörelsemarginal vid 2028
Med en verksamhet som utvecklas enligt plan annonserar vi nu nya finansiella mål för att tydliggöra vårt fokus på värdeskapande. De nya målen innefattar en årlig genomsnittlig organisk försäljningstillväxt (CAGR) som överstiger 15 procent under perioden 2025-2028 och att vi uppnår en rörelsemarginal (EBIT-marginal) på 10 procent år 2028. Marginalmålet är en milstolpe och inte den slutliga destinationen i vår plan.
Övertygelsen om vår tillväxtpotential bygger på vår unika position i en stor och växande marknad där annonsintäkterna fortfarande understiger poddlyssnandet. Vi är globala, har säkrat en ledande ställning i Storbritannien och Norden, samtidigt som vi ser en stor tillväxtpotential i USA och Kontinentaleuropa. Denna positionering kompletteras av en etablerad struktur och disciplin, där vi ser fortsatt förbättrad lönsamhet på våra lokala marknader samtidigt som vi får bättre utväxling på gruppens globala kostnader. Större kampanjer och ökad användning av mindre resurskrävande säljkanaler bidrar till att verksamheten är effektivare än någonsin. Summeringen är ökad skalbarhet och förbättrade marginaler.
De nya målen ersätter samtliga tidigare finansiella mål, även de som gällde för helåret 2025. Samtidigt vill vi understryka att vårt fokus på att uppnå våra tidigare mål om en justerad EBITDA-marginal på 3–5 procent och ett positivt operativt kassaflöde under helåret 2025 kvarstår fullt ut.
Sist men inte minst är vi glada att meddela att Anders Hägg tillträder som ny CFO i januari 2026. Anders kommer att stödja nästa fas i vår utveckling och vi ser fram emot att genomföra vår plan med fortsatt fokus och noggrannhet. Vi står fast vid vårt mål att driva uthållig, lönsam tillväxt och skapa långsiktigt värde för samtliga intressenter.
Greg Glenday
VD
Presentation av rapporten
VD Greg Glenday och CFO Emily Villatte presenterar rapporten idag 30 oktober klockan 10:00 (CET) via webcast. Presentationen hålls på engelska och det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor i samband med presentationen. Länk till presentationen: https://edge.media-server.com/mmc/p/7dq4uuzy
Länk till rapporten
Rapporten är bifogad i detta pressmeddelande och finns tillgänglig på https://investors.acast.com/