Bifogade filer
Kurs & Likviditet
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Kommunikation |
Bokslutskommuniké 2023
Fjärde kvartalet 2023
- Nettoomsättningen i kvartalet uppgick till 494,2 MSEK (454,3) vilket motsvarar en nettoomsättningstillväxt på 9% (35%). Den organiska nettoomsättningstillväxten uppgick till 7% (24%).
- Bruttomarginalen under kvartalet var 24% (35%). Som en följd av Apples uppdatering till iOS17 blir antalet lyssningar färre i närtid, vilket påverkar hela branschen. Därför görs en, i kvartalet, icke kassaflödespåverkande omvärdering av podcastkontrakt på -76 MSEK. Exklusive denna var bruttomarginalen 39%.
- EBITDA för kvartalet uppgick till -59,2 MSEK (-42,4) och EBITDA-marginalen var -12% (-9%), detta inkluderar omvärderingen av podcastkontrakt.
- Justerad EBITDA uppgick till 16,3 MSEK (-31,1) och den justerade EBITDA-marginalen till 3% (-7%), detta exkluderar omvärderingen av podcastkontrakt.
- Rörelseresultatet uppgick till -77,6 MSEK (-58,6).
- Periodens resultat uppgick till -117,5 MSEK (-74,0) och påverkades negativt av valutakursförluster om -39,8 MSEK (-16,6).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 50,3 MSEK (-12,3).
- Resultat per aktie för perioden före och efter utspädning uppgick till -0,65 SEK (-0,41).
- Antalet lyssningar uppgick till 1 162 miljoner (1 327), en minskning med 12% jämfört med samma period föregående år. Nedgången är en följd av Apples uppdatering till iOS17, som har en negativ påverkan på antalet lyssningar. Samtidigt ökade den genomsnittliga intäkten per lyssning (ARPL) med 24% till 0,43 SEK (0,34).
Helåret 2023
- Nettoomsättningen uppgick till 1 636,4 MSEK (1 390,4) vilket motsvarar en nettoomsättningstillväxt på 18% (36%). Den organiska nettoomsättningstillväxten uppgick till 13% (26%).
- Bruttomarginalen för helåret var 32% (34%). Som en följd av Apples uppdatering till iOS17 blir antalet lyssningar färre i närtid, vilket påverkar hela branschen. Därför görs en, i perioden, icke kassaflödespåverkande omvärdering av podcastkontrakt på -76 MSEK. Exklusive denna var bruttomarginalen 36%.
- EBITDA för kvartalet uppgick till -187,3 MSEK (-294,9) och EBITDA-marginalen var -11% (-21%), detta inkluderar omvärderingen av podcastkontrakt.
- Justerad EBITDA uppgick till -111,7 MSEK (-272,3) och den justerade EBITDA-marginalen till -7% (-20%), detta exkluderar omvärderingen av podcastkontrakt.
- Rörelseresultatet uppgick till -258,6 MSEK (-352,6).
- Periodens resultat uppgick till -179,7 MSEK (-286,4) och påverkades negativt av valutakursförluster om -5,5 MSEK (71,6).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -28,1 MSEK (-294,3).
- Resultat per aktie för perioden före och efter utspädning uppgick till -0,99 SEK (-1,59).
- Antalet lyssningar uppgick till 5 019 miljoner (5 139), en minskning med 2% jämfört med samma period föregående år. Samtidigt ökade den genomsnittliga intäkten per lyssning (ARPL) med 21% till 0,33 SEK (0,27).
Viktiga händelser fjärde kvartalet 2023
- Acast når ett positivt justerat EBITDA för första gången, en milstolpe i bolagets utveckling.
- Acast/Podchaser har lanserat Performance+, branschens första rekommendationsverktyg för effektivare podcastannonsering. Genom AI-driven datamodellering identifieras och rekommenderas de podcasts som är mest sannolika att uppnå bästa resultat för annonsörernas individuella marknadsföringsmål.
- Acast har lanserat en funktion för realtidsplanering av podcastkampanjer. Den nya funktionen hjälper annonsörer att skapa en uppdaterad överblick över tillgängligt annonsutrymme samt annonspriser.
Viktiga händelser helåret 2023
- Genom dotterbolaget Podchaser äger Acast podcastbranschens mest omfattande och detaljerade data. Under året skapades synergier genom att kombinera Podchasers data med Acasts produktexpertis. Detta inkluderar Collections+ - en AI-driven datafunktion som ökar annonsörernas räckvidd och träffsäkerhet.
- Acast har tecknat nya avtal som stärker och breddar utbudet av podcasts på Acasts plattform. Exempel inkluderar Barack och Michelle Obamas medieföretag Higher Ground, Bill & Melinda Gates Foundation, Warner Bros Discovery och podcastnätverket Luminary. Avtalen innebär att Acast ansvarar för innehållsdistribution och annonsförsäljning.
- Under året har Acast arbetat intensivt med att lansera nya tjänster som möjliggör automatiserade säljflöden och ökad skalbarhet. Acasts självbetjäningsplattform, som lanserades i slutet av 2022, stärktes ytterligare genom inkludering av sponsrade inlägg och lansering av nya verktyg som möjliggör automatiserad kampanjplanering och annonsproduktion i realtid.
VD har ordet: Positivt justerat EBITDA för första gången
Jag är stolt över att kunna konstatera att vårt konsekventa arbete under året har burit frukt och att vi avslutar året med ett positivt justerat EBITDA i det fjärde kvartalet - för första gången i Acasts historia. Under året har vi stärkt vår konkurrenskraft genom olika produktinitiativ som driver ökad skalbarhet. Samtidigt lyckas vi väl i att bibehålla en strikt kostnadskontroll. Som en följd av Apples uppdatering till iOS17, blir antalet lyssningar färre i närtid, vilket påverkar hela branschen. Därav görs en, i kvartalet, icke kassaflödespåverkande omvärdering av podcastkontrakt på -76 MSEK.
Nordamerika fortsatt tillväxtmotor
Omsättningen i fjärde kvartalet ökade med 9 procent till 494,2 MSEK (454,3). Den organiska tillväxten var 7 procent.
Utvecklingen i Nordamerika fortsätter att driva vår totala tillväxt även under årets sista kvartal. Omsättningen ökade med 19 procent till 137,7 MSEK (115,8) jämfört med föregående år.
Acast har en stabil utveckling i Europa, trots att flera länder befunnit sig i lågkonjunktur med negativ påverkan på annonsmarknaderna. Nettoomsättningen i Europa uppgick till 311,7 MSEK (296,8), en ökning med 5 procent. Övriga Marknader ökade nettoomsättningen med 8 procent till 44,9 MSEK (41,6).
Kostnadskontroll ger resultatförbättring
Som en följd av Apples uppdatering till iOS17, blir antalet lyssningar färre i närtid, vilket påverkar hela branschen. Därför görs en, i kvartalet, icke kassaflödespåverkande omvärdering av podcastkontrakt på -76 MSEK. Exklusive denna omvärdering uppgick bruttomarginalen i det fjärde kvartalet till 39 procent. En väsentlig förbättring jämfört med för ett år sedan och ett kvitto på att vår underliggande verksamhet utvecklas positivt. Inklusive omvärderingen uppgick bruttomarginalen till 24 procent (35). Vi ser en fortsatt god utveckling av samtliga våra produkter samt en ökande andel SaaS-intäkter, vilket påverkat bruttomarginalen i rätt riktning.
Fjärde kvartalet är en milstolpe i Acasts historia då vi för första gången nådde ett positivt justerat EBITDA på 16,3 MSEK (-31,1), motsvarande en justerad EBITDA-marginal på 3 procent (-7 procent). Jag är mycket nöjd med att kunna konstatera att vi lyckats reducera våra operativa kostnader med 9 procent i kvartalet samtidigt som vi växer, vilket stödjer vår plan att nå målet om ett positivt EBITDA under 2024.
En annan milstolpe är att vi under kvartalet nådde ett positivt operativt kassaflöde på 50,3 MSEK (-12,3), ett resultat av en positiv resultattrend och ett effektivt arbete med att reducera tiden det tar att få betalt av våra annonsörer.
Produktutveckling och initiativ för ökad skalbarhet
Att stärka Acasts förmåga att generera intäkter genom automatiserade säljflöden är ett viktigt strategiskt fokusområde. Under kvartalet har vi ytterligare förbättrat vår självbetjäningsplattform för annonsering genom att introducera ett verktyg för att planera kampanjer i realtid. Genom den nya funktionen får annonsörer tillgång till en vy i realtid över tillgängliga annonsutrymmen för sponsrade inlägg samt dess prisnivå. Resultatet blir en effektivare process som väsentligt minskar tiden för annonsörer som vill boka kampanjer på Acast.
Ytterligare ett sätt att effektivisera processen för podcastannonsering är funktionen Performance+, som lanserades i det fjärde kvartalet. Funktionen är den senaste utvecklingen i vår AI-drivna produkt Collections+ och gör det möjligt för våra annonsörer att fatta datadrivna beslut i sin kampanjplanering. Tjänsten är ytterligare ett exempel på hur synergierna mellan Podchaser och Acast driver innovation och förbättrar vår konkurrenskraft.
Acast står starkt som ledande aktör inom podcasting
Acast avslutar året starkt och vi går in i 2024 med tidiga tecken på ett förbättrat momentum i marknaden. En stark underliggande utveckling under årets sista kvartal skapar en väg till positivt EBITDA 2024. Arbetet med att balansera en stram kostnadskontroll med utveckling av nya tjänster och verktyg, som hjälper annonsörer och poddkreatörer att nå ut till en bred publik, kommer att ha hög prioritet för oss även under det kommande året.
Vi går in i 2024 med en robust balansräkning som ökar vår konkurrenskraft ännu mer. Världens annonsmarknader är fortfarande påverkade av den försvagade konjunkturen, men Acasts position som den ledande aktören inom podcasting är starkare idag än för ett år sedan.
Ross Adams
VD
Presentation av rapporten
VD Ross Adams och CFO Emily Villatte presenterar rapporten idag 12 februari klockan 10:00 via webcast. Presentationen hålls på engelska och det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor i samband med presentationen.
Länk till presentationen: https://ir.financialhearings.com/acast-q4-report-2023
Länk till rapporten
Rapporten är bifogad i detta pressmeddelande och tillgänglig på https://investors.acast.com/