Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Small Cap Stockholm |
Sektor | Sällanköp |
Industri | Resor & Fritid |
Positiv trend med växande antal medlemmar per gym
Tredje kvartalet – juli till september 2023
- Nettoomsättningen minskade till 164,3 (167,7) MSEK, en minskning om 2,0 %
- EBITDA uppgick till 57,3 (50,5) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 34,9 (30,1) %
- EBITDA exklusive påverkan av IFRS 16 uppgick till 18,1 (13,6) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 11,0 (8,1) %
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 12,8 (5,2) MSEK
- Kvartalets resultat efter skatt uppgick till -2,7 (-4,6) MSEK
- Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,12 (-0,21) SEK
Väsentliga händelser under det tredje kvartalet
- Actic öppna Grosvad Arena Finspång
- Actic nyöppnade Actic Kristiansborgsbadet i Västerås samt Actic Karlstad City efter omfattande renoveringar
Delåret – januari till september 2023
- Nettoomsättningen minskade till 507,1 (510,6) MSEK, en minskning om 0,7 %
- EBITDA uppgick till 149,2 (137,7) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 29,4 (27,0) %
- EBITDA exklusive påverkan av IFRS 16 uppgick till 35,1 (14,0) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 6,9 (2,7) %
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 17,3 (-2,3) MSEK
- Periodens resultat efter skatt uppgick till -19,1 (-29,5) MSEK
- Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,85 (-1,54) SEK
Kommentar från tf. VD Anna Eskhult
Positiv trend med växande antal medlemmar per gym
Actic har under det tredje kvartalet nyöppnat två anläggningar, Kristiansborgsbadet i Västerås samt Karlstad City, efter två större renoveringar. Vi har även öppnat vår helt nya fullserviceanläggning, Grosvad Arena i Finspång som vi vann via offentlig upphandling under våren.
Öppningen av Grosvad Arena har varit mycket positiv och vi ser fortsatt god potential att växa vår portfölj på ett ekonomiskt effektivt sätt via kommunala upphandlingar och detta kommer att vara en viktig del av vår strategi framåt.
Arbetet med att höja kvaliteten på våra anläggningar genom renoveringar och konceptuella förbättringar fortsätter således och vi ser en positiv effekt av den pågående strategin. Vi har stadigt ökat vår medlemsbas per anläggning även om vi i absoluta tal minskar medlemsbasen genom en optimering av portföljen i enlighet med vår strategi.
Snittantalet medlemmar per anläggning fortsätter att stiga och ökningen uppgick till cirka 7 procent jämfört med föregående år, vilket visar att renoveringar tillsammans med en förbättrad driftsmodell stärker vårt kunderbjudande. Vi ser även en positiv utveckling i snittintäkten per medlem (ARPM) som ökat med 3 procent jämfört med föregående år. Isolerat gymintäkter är ökningen 6 procent. Detta är ett resultat av löpande prisjusteringar av befintlig medlemsbas samt betydligt färre priskampanjer än tidigare.
Parallellt med renoveringar av våra anläggningar har vi genomfört vissa digitala initiativ, exempelvis i vår Actic App för att stärka den digitala kommunikationen med våra medlemmar. Vi ser genom detta initiativ en klar ökning i användandet av appen och en ökad kundnöjdhet.
Under kvartalet har vi, som en del av vår optimeringsstrategi, minskat antalet anläggningar med tre och antalet anläggningar vid kvartalets utgång uppgick till 120 anläggningar, varav 106 i Sverige och 14 i Norge. Detta innebär en minskning med 13 anläggningar jämfört mot föregående år, motsvarande en minskning i antalet anläggningar med cirka 10 procent.
Medlemsbasen uppgick per 30 september till nästan 158 000, vilket innebär en minskning mot föregående år med 3 procent men en ökning under kvartalet med 2 procent.
Nettoomsättningen uppgick till 164,3 (167,7) MSEK, innebär en minskning med två procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år, främst kopplat till färre antal anläggningar. EBTIDA uppgick till 57,3 (50,4) MSEK och resultat efter skatt uppgick till -2,7 (-4,6) MSEK. Likvida medel vid kvartalets utgång uppgick till 19,3 (48,8) MSEK.
Framåt är fokus att fortsätta utveckla vårt träningskoncept samt optimera vår anläggningsportfölj genom kostnadseffektiva insatser tillsammans med en tydlig kostnadskontroll, främst genom en optimering av bemannade timmar på våra anläggningar. Viktigt är att fortsätta att växa medlemsintäkterna, genom ökat antal medlemmar i kombination med prisjusteringar, för att säkerställa förutsättningar för att möjliggöra fortsatta investeringar i våra anläggningar.
Actic har ett starkt erbjudande, där vår produkt stärker människors välmående, fysiskt såväl som psykiskt, mot vår vision: Ett friskare samhälle genom träning!
Anna Eskhult, tf. VD