Bifogade filer
Kurs & Likviditet
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Small Cap Stockholm |
Sektor | Sällanköp |
Industri | Resor & Fritid |
Fortsatt optimering av anläggningsportföljen bidrar till ökad lönsamhet
Tredje kvartalet – juli till september 2024
- Nettoomsättningen ökade till 164,6 (164,3) MSEK, en ökning om 0,2 %
- EBITDA uppgick till 50,4 (57,3) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 30,6 (34,9) %
- EBITDA exklusive påverkan av IFRS 16 uppgick till 16,3 (18,1) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 9,9 (11,0) %
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 12,1 (12,8) MSEK
- Kvartalets resultat efter skatt uppgick till -1,1 (-2,7) MSEK
- Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,00 (-0,12) SEK
Väsentliga händelser under det tredje kvartalet
- Actic tog över driften av Mörbybadet i Danderyd, efter vunnen upphandling
- Actic signerade hyresavtal för etablering i Uppsala och Tullinge under Q1 2025
- Actic genomförde den riktade nyemissionen om 500 000 aktier till VD Niklas Johansson
- Nettoskulden minskade genom fortsatta amorteringar
- ARPM ökade med 3,8 procent på medlemsintäkter jämfört mot föregående år
- Snittantalet medlemmar per anläggning ökade med 4 procent jämfört mot föregående år
Delåret – januari till september 2024
- Nettoomsättningen ökade till 513,0 (507,1) MSEK, en ökning om 1,2 %
- EBITDA uppgick till 160,0 (149,2) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 31,2 (29,4) %
- EBITDA exklusive påverkan av IFRS 16 uppgick till 51,4 (35,1) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 10,0 (6,9) %
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 34,9 (17,3) MSEK
- Periodens resultat efter skatt uppgick till -5,0 (-19,1) MSEK
- Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,20 (-0,85) SEK
Kommentar från VD Niklas Johansson
Actic är en ledande aktör inom friskvård, en bransch som vi ser stor potential att fortsätta växa i takt med det ökade intresset för träning och ett aktivt liv. Allt fler människor strävar efter en hälsosam livsstil, och forskningen visar att fysisk aktivitet är en viktig faktor för att nå dit. Med ett brett utbud av träningsmöjligheter i Sverige och Norge är Actic väl positionerade att möta denna efterfrågan. Vi riktar oss mot en bred målgrupp och ser att våra medlemmar tränar mer, vilket på sikt bidrar till en starkare och växande medlemsbas.
Trots att vi har nio färre anläggningar jämfört mot föregående år uppgick nettoomsättningen till 164,6 MSEK (164,3), ett styrkebesked som visar på effektiva prisjusteringar och förbättrat produktutbud. Antalet medlemmar per anläggning har vuxit med 4 procent från föregående år och även snittpriset (ARPM) har ökat med 4 procent jämfört mot föregående år.
Vår strategi med att optimera anläggnings-portföljen inom kluster har varit framgångsrik för lönsamhetsförbättringen. Framåtriktat tror vi att lönsamhetstillväxt i större utsträckning ska komma från ökade intäkter inom gym och bad framför optimering av portföljen
EBITDA resultatet (exkl. IFRS16) för niomånadersperioden uppgick till 51,4 MSEK (35,1) och innebär en förbättring med hela 47 procent jämfört med föregående år. Förbättringen visar tydligt att vi har fått önskad effekt av både av den prisstrategi som lagts och det portföljoptimeringsarbete som genomförts.
Kassaflödet från verksamheten uppgår till 37,4 (39,1) MSEK. En stor del används till räntekostnader och amortering, och vi ser att bolagets nettoskuld fortsätter att minska, vilket är en prioritet över tid. Det är dock viktigt att detta ej sker på bekostnad av investeringar i vår portfölj och produktutbud, vilket är en avvägning som vi jobbar löpande med.
Under kvartalet har vi fortsatt att investera i befintliga anläggningar och haft nyinvigningar av Kungsgatan Eskilstuna och Delphinen i Lund, där vi som tidigare ser en positiv medlemstillväxt i renoverade anläggningar. Vi expanderar också anläggningsportföljen i prioriterade områden och har nyligen tecknat avtal om en ny anläggning i Stenhagen i Uppsala och en relokalisering i Tullinge, båda med preliminär öppning i Q1 2025.
Vårt utbud av gruppträning har förbättrats genom ett strategiskt samarbete med Les Mills, vilket har lett till fler klasser och ökat värde för våra medlemmar, där alla befintliga medlemmar oavsett medlemskap har fått prova gruppträning under september månad. Pigges simskolan, som är vårt varumärke för Actics simskoleprodukt, har nu en enhetlig struktur över landet med fler utbildningsnivåer för att stärka simkunnigheten bland barn. Vi är också stolta över vår ambassadör Sarah Sjöströms prestationer under OS, och hoppas hennes framgång ska inspirera fler till simning. Vi har dessutom ingått ett avtal med utrustningsleverantören Casall Pro med syfte att förbättra och optimera utrustningen på våra anläggningar.
Bolagets strategiska översyn har fått viss inverkan på organisationens utformning vilket medfört att förändringar har genomförts under det tredje kvartalet. Förändringarna syftar till att öka fokus inom viktiga delar av verksamheten som marknad, sälj och produkt. Vi ser ett ökat intresse för Actic som arbetsgivare, där vår vision ”Träning för livet” spelar en viktig roll. Förändringarna inom organisationen förväntas få fullt genomslag under 2025.
Vår nya strategiska riktning, som antogs under andra kvartalet 2024, fokuserar på att stärka vårt samarbete med kommuner för att driva fler simhallar med friskvård och ett fullskaligt produkterbjudande. Vi fortsätter även med vår klusterstrategi utifrån etablering och erbjudande för att förbättra kundupplevelsen och skapa ännu starkare anläggningar. Styrelse och ledning stöder riktningen och har brutit ner målen i konkreta aktiviteter, med ett ökat fokus på de områden där vi har bäst potential för långsiktig framgång.
För att få fler barn och ungdomar i rörelse lanserar vi ett juniormedlemskap från 11 års ålder, där träning kan ske tillsammans med vuxen. Vi kör pilot för konceptet under fjärde kvartalet och ser det som ett steg mot vår vision att främja ”Träning för livet.”
Uppåt och framåt!
Niklas Johansson, VD