Tisdag 26 November | 07:54:06 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-21 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-01 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-10-25 - X-dag halvårsutdelning ADTR 1
2024-07-26 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-03 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-22 - X-dag halvårsutdelning ADTR 1
2024-04-19 - Årsstämma
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-03 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-18 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-05 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-21 - X-dag ordinarie utdelning ADTR 0.00 SEK
2023-04-20 - Årsstämma
2023-02-23 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-18 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-11-07 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-25 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-06 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-04-21 - X-dag ordinarie utdelning ADTR 0.00 SEK
2022-04-20 - Årsstämma
2022-02-16 - Bokslutskommuniké 2021

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorTjänster
IndustriAllmänna tjänster
Adtraction Group är verksamt inom digital marknadsföring. Bolaget utvecklar och driver en plattform som kopplar samman annonsörer, med olika former av partners, exempelvis digitala magasin, influencers, bloggare, forum, mobilappar och prisjämförelsesajter. Bolaget bedriver verksamhet i Norden och Europa. Adtractions huvudkontor ligger i Stockholm.
2023-02-23 08:00:00

Adtraction Group AB (publ), noterat på NASDAQ First North Growth Market, lämnar följande rapport för perioden oktober – december 2022.

Oktober – december
Jämförelseperiod är samma period föregående år

  • Nettoomsättningen uppgick under perioden till 266,0 mkr (217,6), vilket är en ökning med 22,2 %
  • Bruttoresultatet under perioden uppgick till 49,8 mkr (40,1), vilket är en ökning med 24,3 %
  • EBITA under perioden uppgick till 12,6 mkr (11,0) med en marginal på 4,7 % (5,1 %)
  • Det justerade nettoresultatet uppgick till 12,4 mkr (7,9)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten blev 29,0 mkr (25,9)

Januari – december
Jämförelseperiod är samma period föregående år

  • Nettoomsättningen uppgick under perioden till 925,7 mkr (698,3), vilket är en ökning med 32,6 %
  • Bruttoresultatet under perioden uppgick till 165,7 mkr (125,0), vilket är en ökning med 32,6 %
  • EBITA under perioden uppgick till 40,2 mkr (34,7) med en marginal på 4,3 % (5,0 %)
  • Det justerade nettoresultatet blev 33,0 mkr (26,7)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 38,2 mkr (38,7)

I en kommentar till årets fjärde kvartal säger VD Simon Gustafson:
 Adtraction har levererat tillväxt, lönsamhet och goda kassaflöden varje år sedan 2009, och vi har fortsatt att göra detta under 2022 trots betydande oro och ekonomisk osäkerhet i världen. Våra kunder betalar endast för bekräftad försäljning, och den riskfria affärsmodellen är värdefull i osäkra tider. För oss är tillväxten under 2022 en bekräftelse på att vår modell fungerar och att våra kunder har förtroende för partner marketing.

Viktiga händelser under det fjärde kvartalet:

  • Den 2 november kallade styrelsen i Adtraction till en extra bolagsstämma för att få ett erforderligt emissionsbemyndigande från aktieägarna.
  • I oktober inledde Adtraction en process för att likvidera dotterbolaget i Österrike eftersom den österrikiska verksamheten hanteras från Tyskland.

Presentation
Den 23 februari kl. 11:00 kommer Adtractions VD Simon Gustafson och CFO Andreas Hagström presentera bolagets delårsrapport och svara på frågor. 

Frågor skickas in på förhand till ir@adtraction.com

Mer information och länk till audiocast finns under länken nedan:
https://financialhearings.com/event/46368

Kontaktinformation
Simon Gustafson, VD, simon.gustafson@adtraction.com, +46 73 823 03 32

Adtractions Certified Adviser är Avanza Bank AB (publ), e-post: ca@avanza.se, telefon: +46 (0)8 562 250 00.

Om Adtraction
Adtraction är en ledande plattform inom digital marknadsföring via partners i Norden. Plattformen som Adtraction utvecklar och driver sammankopplar annonsörer, som vill öka sin försäljning, med olika former av partners, exempelvis digitala magasin, influencers, bloggare, forum, mobilappar och prisjämförelsesajter, som vill skapa intäkter baserat på sitt innehåll och sina besökare. Adtraction arbetar med annonsörer inom e-handel och finans. 

Mer information finns på www.adtraction.com.