Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Tjänster |
Industri | Allmänna tjänster |
Adtraction och Adservice har tillsammans beslutat att fortsättningsvis använda en gemensam plattform. Samtliga partners och annonsörer från båda bolag kommer att göra affärer på Adtractions plattform. Det övergripande syftet och målet är att erbjuda en ännu bättre tjänst.
Adtraction förvärvade Adservice i januari 2023. Sedan dess har annonsörer och partners kunnat göra affärer på båda plattformarna. Nu har bolagen tillsammans beslutat att gå vidare med en gemensam plattform. Adtractions plattform, som har flest användare och finns på flest marknader, kommer att användas av alla. Adservices plattform kommer inte att användas efter att migrationen är klar.
Det finns flera starka skäl för den nya strategin.
Genom att öka antalet partners och annonsörer i Adtractions plattform ökar värdet av plattformen för alla dess användare. Samtliga annonsörer får tillgång till fler partners på ett och samma ställe. På samma sätt får samtliga partners tillgång till fler annonsörer. Detta utgör positiva nätverkseffekter.
Vidare blir det lättare för annonsörer och partners att få en överblick över sina affärer och resultat när samtliga aktiviteter samlas på en plattform. Account Managers och Partner Managers på Adtraction och Adservice kommer att kunna optimera konton på ett bättre sätt. Bolagen delar redan kontor på flera marknader, och kommer nu alltmer att kunna arbeta tillsammans mot gemensamma mål.
Sammantaget bedömer bolagen att både annonsörer och partners kommer att göra bättre affärer.
Det finns även betydande fördelar vad gäller teknik och utveckling. Framför att sköta två plattformar och utveckla två versioner av ny funktionalitet, kan bolagen istället fokusera på att utveckla mer och bättre funktionalitet i en plattform. Även om plattformarna erbjuder samma grundfunktionalitet, har båda plattformarna specifik funktionalitet som uppskattas av respektive annonsörer och partners. Genom att kombinera teknikteamen och funktionaliteten i en plattform, får man det bästa av Adservice och Adtraction i ett.
Adtraction Group fokuserar nu på att säkerställa en sömlös migrationsprocess för annonsörer och partners. Migrationen kommer att påbörjas under det första kvartalet och förväntas slutföras under andra kvartal. Partners och annonsörer kommer att få mer information i samband med att deras konton migreras.
Simon Gustafson, VD och grundare på Adtraction kommenterar:
Vårt fokus har alltid varit att hjälpa annonsörer och partners att växa sin affär, och vi kommer att vara i en bättre position för att fokusera på detta om vi arbetar från en och samma plattform. Tidigare migrationer av trafik från Connects och Digital Advisor har hjälpt oss att utveckla och optimera migrationsprocesserna. Vi vet exakt hur vi ska migrera Adservice konton och trafik på ett för alla parter friktionsfritt sätt. Nu ser vi fram emot att arbeta tillsammans på en plattform, och de möjligheter som öppnar sig genom en kombinerad organisation.
Casper Grud, VD och grundare på Adservice tillägger:
Adservice är mycket positiva till att arbeta från en gemensam plattform och även att arbeta integrerat med Adtraction. Det har varit fantastiskt att se hur positiva anställda från båda bolagen är. Vi har tillsammans kommit fram till den nya strategin och varit eniga kring alla viktiga beslut. Hela processen bekräftar hur väl Adtraction och Adservice kompletterar varandra. Vi ser fram emot att tillsammans kunna utveckla ännu bättre lösningar för våra kunder och partners.
Kontaktinformation
Simon Gustafson, VD, simon.gustafson@adtraction.com, +46 73 823 03 32
Adtractions Certified Adviser är Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB.
Om Adtraction
Adtraction är ledande i Norden inom digital marknadsföring via partners. Vi utvecklar och driver en plattform som kopplar samman annonsörer, som vill öka sin försäljning, med olika former av partners, exempelvis digitala magasin, influencers, bloggare, forum, mobilappar och prisjämförelsesajter, som vill skapa intäkter baserat på sitt innehåll och sina besökare.
Bolaget har lokala kontor i tolv länder i Europa, med huvudkontor i Stockholm.