Onsdag 5 Februari | 14:00:22 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-12 08:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-13 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-11-11 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-14 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-13 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2024-06-12 - Årsstämma
2024-05-15 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-14 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-23 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-18 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-07-20 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-08 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2023-06-07 - Årsstämma
2023-05-17 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-01 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-01 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-17 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-10 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2022-06-09 - Årsstämma
2022-05-11 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-22 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-18 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-18 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-11 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2021-06-10 - Årsstämma
2021-05-18 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-19 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-20 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-21 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-11 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2020-06-10 - Årsstämma
2020-05-15 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-01-24 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-31 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-30 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-06-26 - Årsstämma
2019-05-17 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-05-16 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2019-02-15 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-30 - Kvartalsrapport 2018-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaNordic SME Sweden
SektorInformationsteknik
IndustriProgramvara
Adverty är ett teknikbolag med fokus inom marknadsföring. Bolagets affärsidé är att sammanföra varumärken och människor genom en egenutvecklad displayannonseringsteknik byggd för spel och applikationer. Plattformen låter kreatörer och utvecklare monetärisera på spelupplevelsen med integrerade annonser. Adverty grundades under 2016 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2025-01-29 19:00:00

Den 14 oktober 2024 offentliggjorde Adverty AB (publ) ett förtydligande avseende Bolagets intäkter och kundfordringar i relation till Bolagets direktavtal med fyra återförsäljare. I linje med denna tidigare kommunikation har styrelsen i Adverty löpande utvärderat behovet av att se över den redovisningstekniska hanteringen av dessa avtal. Styrelsen har nu beslutat att genomföra en rättelse som påverkar helåret 2023 samt 2024. Genom att periodisera avtalen skapas en mer korrekt bild av bolagets tillväxt (ca 5% YoY). Som en följd av detta beslut meddelar bolaget att prognosen för 2024 därmed inte kommer att uppnås.

Rättelse
Styrelsen har idag den 29 januari 2025 i samsyn med Bolagets revisor, beslutat att genomföra en rättelse av hur Bolaget periodiserar intäkter från Bolagets direktavtal som ingåtts under 2023–2024. Bolaget kommer från och med nu att periodisera intäkter från avtalen utifrån hur varje kampanj har levererats. Denna redovisningstekniska åtgärd kommer att justera jämförelsetalen bakåt, liksom även tillhörande fordringar för att ge en korrekt bild av Bolagets finansiella ställning och tillväxt. Detta ger en mer stabil och förutsägbar ekonomisk bild genom att den kopplar intäkterna direkt till kassaflöden.

Bolaget fortsätter att arbeta med de partnerskap som ingicks under 2023 och 2024, och de utestående beloppen kommer fortsatt att betalas löpande till Bolaget. Till följd av rättelsen kommer intäkterna nu bokföras i takt med att betalning sker. 

“Med dessa justeringar skapar vi en nystart och bygger en solid grund för Bolagets framtid. Kommande rapporter kommer i och med detta kunna visa en mer tydlig bild av siffror och jämförelsetal. Genom att redovisa de kontinuerliga inbetalningarna från dessa avtal, tillsammans med vår övriga tillväxt, får vi en mer rättvisande bild av verksamhetens utveckling “, kommenterar Jonas Söderqvist, VD Adverty.

Prognoser
Efter denna rättelse förväntar sig bolaget att intäkterna för 2024 uppgår till cirka 33,7 MSEK vilket skiljer sig betydande mot den ursprungliga omsättningsprognosen som offentliggjordes av Bolaget den 13 september 2024 men ligger mer i linje med den alternativa uppställningen av Bolagets omsättning för 2024 som kommunicerades den 14 oktober 2024, vilket var en förväntad omsättning 37,7 MSEK.

Kommunicerade intäkter
Intäkterna nedan är vad som har kommunicerats och inkluderar direktavtalen:

2023
Q1: 4,4 MSEK
Q2: 8,4 MSEK
Q3: 14 MSEK
Q4: 24,7 MSEK
Totalt omsättning 2023: 51,5 MSEK

2024
Q1: 17,3 MSEK
Q2: 18,2 MSEK
Q3: 6,5 MSEK
Q4: 10 MSEK 
Totalt omsättning 2024: 52 MSEK

Efter korrigering av såväl periodisering som valutakurser, presenteras de justerade kvartalsresultaten enligt nedan:

2023
Q1: 4,4 MSEK
Q2: 8,4 MSEK
Q3: 7,3 MSEK
Q4: 12,2 MSEK
Totalt omsättning 2023 32,2 MSEK

2024
Q1: 7,9 MSEK (8,1)
Q2: 8,5 MSEK (8,7)
Q3: 7,4 MSEK (7,5)
Q4: 10 MSEK (prognostiserad) (13,2)
Totalt omsättning 2024: 33,7 MSEK prognostiserat (37,7)

Bolaget hänvisar till nedan pressmeddelanden som publicerats avseende dessa fyra avtal:

MFN.se > Adverty AB > Bolagets förtydligande avseende intäkter och kundfordringar
MFN.se > Adverty AB > Adverty avger marknadsuppdatering