Bifogade filer
Kurs & Likviditet
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Nordic SME Sweden |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Programvara |
År 2024 har varit ett avgörande år för Adverty, där bolagets innovativa teknologi och lösningar banar väg för en spännande framtid. Adverty lanserar nu In-Play 2.0, en ny generation av sitt populära annonsformat. För att accelerera tillväxten har Adverty valt att under 2024 fokusera på affärs- och produktutveckling, vilket medför en intäktsprognos om 52 MSEK för året, med en förväntad ökning till 128 MSEK för 2025 och 301 MSEK för 2026.
Som en pionjär inom billboard-annonsering i mobilspel har Adverty byggt upp en imponerande portfölj med nära 600 spel, där icke-påträngande display- och videoannonser erbjuds inom spelens miljöer. Genom bolagets programmatiska affärsmodell, som automatiserar allt från annonsleverans till betalningar, har Adverty skapat en skalbar lösning som framgångsrikt positionerat bolaget på marknaden.
In-Play 2.0: Nästa fas i interaktiv annonsering
Lanseringen av In-Play 2.0 representerar ett betydande steg i Advertys tillväxtstrategi. Tidigare har In-Play-annonsformatet varit oklickbart, men med In-Play 2.0 introduceras nu klickbara display- och videoannonser, på ett innovativt sätt. Detta ger användarna möjlighet att interagera med varumärken direkt i spelet, och svarar på den ökade efterfrågan från medieköpare och annonsörer på lösningar som främjar direkt konvertering, såsom klick till webbsidor och appinstallationer. Lanseringen sker i två steg: klick-till-webbsida under september, följt av klick-till-appinstallation under början av fjärde kvartalet 2024. Dialoger pågår med ledande programmatiska köpplattformar (DSP), och intresset för detta nya format är stort. In-Play 2.0 förväntas öka Advertys marknadsandel och dra nytta av den kraftiga globala tillväxten inom mobilappannonsering.
Tillväxtmöjligheter på en expanderande marknad
Den globala marknaden för mobilappannonsering uppgick 2023 till cirka 1 700 miljarder SEK och förväntas växa till cirka 7 500 miljarder SEK till 2032 [1]. Potentialen för In-Play 2.0 är således enorm, och bolaget ser stora möjligheter för exponentiell tillväxt under de kommande åren.
Finansiella prognoser och framtidsutsikter
I samband med utvecklingen och lanseringen av In-Play 2.0 har Adverty riktat sitt fokus mot framtida tillväxt, vilket har medfört ett temporärt minskat fokus på försäljning för att möjliggöra en framgångsrik utrullning av In-Play 2.0 under det tredje och fjärde kvartalet 2024. Trots detta förväntas bolaget uppnå en omsättning om 52 MSEK för helåret 2024, vilket är i linje med omsättningen för 2023. Utrullningen av In-Play 2.0 kommer att fortsätta under första halvan av 2025, och en prognostiserad helårsomsättning om 128 MSEK förväntas, där en betydande del av intäkterna beräknas tillkomma under andra halvan av året. Till 2026 förväntas tillväxten fortsätta, med en uppskattad omsättning på 301 MSEK.