07:12:39 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2025-02-12 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-13 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-14 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-13 Ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2024-06-12 Årsstämma 2024
2024-05-15 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-14 Bokslutskommuniké 2023
2023-10-23 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-18 Extra Bolagsstämma 2023
2023-07-20 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-08 Ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2023-06-07 Årsstämma 2023
2023-05-17 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-01 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-01 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-17 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-10 Ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2022-06-09 Årsstämma 2022
2022-05-11 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-22 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-18 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-18 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-11 Ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2021-06-10 Årsstämma 2021
2021-05-18 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-19 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-20 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-21 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-11 Ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2020-06-10 Årsstämma 2020
2020-05-15 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-01-24 Bokslutskommuniké 2019
2019-10-31 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-30 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-06-26 Årsstämma 2019
2019-05-17 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-05-16 Ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2019-02-15 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-30 Kvartalsrapport 2018-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaNordic SME Sweden
SektorInformationsteknik
IndustriProgramvara
Adverty är ett teknikbolag. Bolagets affärsidé är att sammanföra varumärken och människor genom en egenutvecklad displayannonseringsteknik byggd för spel och applikationer. Plattformen låter kreatörer och utvecklare monetärisera på spelupplevelsen med integrerade annonser. Adverty grundades under 2016 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2023-02-01 08:00:00
SammandragFjärde kvartalet
Helår

2022-10-012021-10-01
2022-01-012021-01-01
(KSEK om inget annat anges)2022-12-312021-12-31
2022-12-312021-12-31






Summa intäkter8 8043 004
17 2735 313
Bruttoresultat3 968-101
5 322-2 874
Bruttoresultat - marginal45%-3%
31%-54%
Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA)-2 929-5 184
-19 390-21 818
Rörelseresultat efter avskrivningar (EBIT)-4 294-5 238
-24 263-22 030
Resultat före skatt-4 294-5 246
-24 310-22 040
Periodens resultat-4 294-5 246
-24 310-22 040
Periodens kassaflöde-7 361-1 720
-3 272-12 278
Resultat per aktie, kr *-0,13-0,23
-0,76-0,97
Resultat per aktie, kr **-0,13-0,16
-0,76-0,69
Eget kapital per aktie, kr *0,830,80
0,830,80
Eget kapital per aktie, kr **0,830,57
0,830,57
Antal aktier31 811 68822 641 771
31 811 68822 641 771






* Beräknat på det faktiskta antal aktier som fanns vid respektive periodslut.



** Beräknat på det antal aktier som fanns vid denna rapports periodslut.




Väsentliga händelser under perioden
·       Bolaget och Apex Mobile Media tillkännager partnerskap för In-Play annonsering i Kanada
·       Bolaget kartlägger strategiska möjligheter
 
Väsentliga händelser efter periodens slut
·       Bolaget uppvisar ordentlig tillväxt av publicister
·       Bolaget upptar banklån om 8 MSEK

VD har ordet
 
“All happy faces” kommunicerade jag tidigare och med facit i hand lämnar vi 2022 precis så. Vi avslutar årets sista kvartal med en rekordförsäljning om 8,6 mkr, en ökning med 197% jämfört med samma kvartal förra året. För helåret blev försäljningen 16,7 mkr, en ökning med hela 250% jämfört med förra året. 
 
Även bruttoresultatet ökar starkt och uppgår till 4,0 mkr (-0,1) vilket ger en bruttomarginal om 45% (-3%) under fjärde kvartalet. På helåret uppgår bruttoresultatet till 5,3 mkr (-2,9) vilket ger en bruttomarginal om 31% (-54%). Det här betyder att vi har en mycket tydlig skalbarhet i vår intäktsmodell.
 
Detta styrkebesked är ett resultat av att varumärken och medieköpare börjat förstå varför man aktivt ska inkludera gaming-segmentet i större utsträckning, vilket vi kommer att få se ännu mer av under året. 
 
Det ska även tilläggas att vi på senare tid effektiviserat och förändrat processer inom bolaget samt sett över hur vi arbetar med vår produkt. I arbetet med att effektivisera bolaget har vi under kvartalet genomlyst hela kostnadsstrukturen och analyserat varenda kostnadspost inom verksamheten, från personal till leverantörsavtal, vilket resulterat i en kostnadsbesparing på närmare 10 mkr för 2023 jämfört med 2022.
 
Med en försäljningsprognos på över 50 mkr för 2023 vill jag ge en djupare inblick i vissa fokusområden och strategier som kommer att få bolaget kassaflödespositivt innan årets slut. 
 
Plattformen har optimerats rejält under året för att få till en mer lönsam leverans av annonser. I och med detta har även resursbehovet inom teknikutvecklingen minskat, vilket inneburit att tech-teamet under kvartalet blivit aningen mindre. Med nuvarande team fortsätter arbetet mot både befintliga och nya kunder samt med vidareutveckling av funktioner som till exempel programmatisk video och stöd för fler spelmotorer utöver Unity.
 
Ett av våra viktigaste beslut och den strategi vi kommer att hålla hårt i framöver är att endast fokusera på vår egen exklusiva spelportfölj. Då det tidigare utannonserade Roblox-samarbetet varken använder sig av vår teknik eller går att sälja programmatiskt, har sampaketeringen med vår egen spelportfölj varit komplicerad och därmed oskalbar, vilket har lett till att vi inte kommer att fortsätta det samarbetet framöver.
 
Supply-teamet har genomgått en effektivisering de senaste månaderna. Med ett optimerat och mindre team under nytt ledarskap ser vi redan ett positivt resultat och ett fantastiskt uppsving med hela 77 nya spelappar lanserade under sista kvartalet.
 
Vår försäljning ökade kraftigt under andra halvåret 2022, och under året har vi även ingått flera nya strategiska partnerskap. Dessa har redan visat på stark tillväxt - Yazle för Mellanöstern, Apex Media för Kanada och Pushfire för den tyska marknaden. Vi har även integrerat vår plattform med Adform och OpenX samt gjort nya prebid-integreringar med både PubMatic och Smaato. De integreringar vi gjort under året stod för hälften av våra programmatiska intäkter under det fjärde kvartalet i år.
 
På kampanjnivå har vi sett en markant ökning kvartal efter kvartal. 2022 aktiverades som mest 66 och som lägst 24 kampanjer under ett kvartal, jämfört med ett snitt på ca. 7 kampanjer per kvartal under 2021. Detta vittnar om att vi dels har en otrolig kapacitet i både Ad Ops-team och plattform, samt att vi får större och större andelar av kampanjer vilka tidigare gått till andra kanaler. Med en sund fördelning på ca. 60/40 mellan programmatisk- och partnerförsäljning har vi väldigt goda förutsättningar till ytterligare stark tillväxt framöver.
 
Under sista kvartalet satsade vi mer på den amerikanska marknaden med en ny medarbetare på plats som lägger grunden för ett mer aktivt säljarbete liknande det vi gör på denna sidan av Atlanten. I USA finns en enorm tillväxtpotential och vi för redan lovande diskussioner med stora varumärken och lokala partners som en del av vår tillväxt under 2023.
 
Det sonderingsarbete som Carlsquare påbörjade under hösten har resulterat i en handfull bolag som under året kommer att titta närmare på vår verksamhet. Med allt spännande som händer och med potentialen vi ser under året, vill vi utifrån aktieägarnas bästa finansiera verksamheten framgent genom lån istället för nyemission. Därför har vi i dagarna upptagit ett lån om 8 mkr för att ta verksamheten vidare mot våra mål under året.
 
Som avslutning vill jag tacka alla inblandade i våra framgångar det senaste året samt i sann cliffhanger-anda säga att den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.
 
Jonas Söderqvist
VD
 
Keep it simple - Ask questions - Follow the money
 
 
Adverty i korthet
Det svenska adtech-bolaget Adverty har lanserat världens första programmatiska plattform för automatiserade, sömlösa annonser i mobilspel.
 
Plattformen baseras på patenterad teknik vilken bland annat bygger på studier kring ögat, dess synfält och uppfattningsförmåga. Annonsplattformen finns tillgänglig på några av världens största handelsplatser för automatiserad handel av digitala annonser.
 
Verksamheten bedrivs från eget kontor i Stockholm och teknisk utveckling sker från Ukraina. Försäljning och affärsutveckling sker även i bland annat USA, Storbritannien och Turkiet. Vi har även samarbetspartners i form av återförsäljare i flertalet länder världen över.
 
Denna rapport avser bolagets verksamhet under perioden 1 januari till och med den 31 december 2022.
 
Försäljning och resultat
Nettoomsättningen uppgick till KSEK 16 685 (4 769) under helåret, jämte KSEK 8 630 (2 903) under fjärde kvartalet. Det redovisade resultatet för helåret uppgick till KSEK -24 310 (-22 040), jämte KSEK -4 294 (-5 246) under fjärde kvartalet, vilket i all väsentlighet är i linje med budget och plan.
 
Resultatet per aktie under helåret uppgick till SEK -0,76 (-0,69), jämte SEK
-0,13 (-0,16) under fjärde kvartalet, med jämförbart antal aktier.
 
Investeringar
Advertys investeringar under helåret uppgick till KSEK 8 086 (5 774), jämte KSEK 2 275 (1 701) under fjärde kvartalet. Investeringarna avser till största del immateriella anläggningstillgångar i form av aktiverade utvecklingsutgifter.
 
Avskrivningar
Resultatet för helåret har belastats med KSEK 4 873 (212) i avskrivningar, jämte KSEK 1 365 (54) under fjärde kvartalet. Posterna avser primärt avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar.
 
Likviditet och finansiering
Bolaget hade vid periodens utgång KSEK 1 908 (5 181) i likvida medel. Per rapportdatumet hade bolaget övriga långfristiga skulder om KSEK 577 (457).
 
Eget kapital, aktiekapital och antal aktier
Per den 31 december 2022 uppgick Advertys egna kapital till KSEK 26 349 (18 035). Aktiekapitalet är fördelat på 31 811 688 aktier med ett kvotvärde om SEK 0,047. Samtliga aktier utgörs av samma serie och äger samma rätt till röst och vinst i bolaget.
 
Aktien
Advertys aktier handlas på NGM SME under symbolen ADVT och innehar ISIN-kod SE0011724889.
 
Anställda
Per den 31 december 2022 hade Adverty totalt 23 medarbetare, varav 9 anställda och 14 heltidskonsulter vilka är baserade i Sverige, England, Tyskland, Ukraina, Turkiet och USA. Av de 23 medarbetarna så är 7 kvinnor och 16 är män. Det är Advertys målsättning att öka antalet kvinnliga anställda.
 
Transaktioner med närstående
Inga transaktioner med närstående har förekommit under rapportperioden.

Redovisningsprinciper
Denna delårsrapport är upprättad i enlighet med BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning, K3. Bolagets tillgångar och skulder upptas till anskaffningsvärdet respektive nominellt värde om ej annat framgår.
 
Granskning
Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.
 
Kommande rapporttillfällen
Adverty lämnar återkommande ekonomisk information enligt följande plan:
 
5 april 2023                          Årsredovisning publiceras på bolagets hemsida
17 maj 2023                         Delårsrapport januari – mars 2023
7 juni 2023                           Ordinarie årsstämma
16 augusti 2023                    Delårsrapport januari – juni 2023
15 november 2023                Delårsrapport januari – september 2023
14 februari 2024                   Bokslutskommuniké januari – december 2023
 
 
Adverty AB (publ), den 1 februari 2023
Styrelsen
 
 
För ytterligare information vänligen kontakta:
 
Anders Rössel, Finanschef
Telefon: +46 (0)70-867 00 20
E-post: ar@adverty.com
 
Jonas Söderqvist, VD
Telefon: +46 (0)73-342 34 25
E-post: jonas.soderqvist@adverty.com
 
 
Offentliggörande
Denna information är sådan information som Adverty AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 februari 2023.