Tisdag 18 November | 18:35:42 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-02-11 08:30 Bokslutskommuniké 2025
2025-11-12 - Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-04 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-06-12 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2025-06-11 - Årsstämma
2025-05-14 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-03-14 - Extra Bolagsstämma 2025
2025-02-12 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-13 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-11-11 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-14 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-13 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2024-06-12 - Årsstämma
2024-05-15 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-14 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-23 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-18 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-07-20 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-08 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2023-06-07 - Årsstämma
2023-05-17 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-01 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-01 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-17 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-10 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2022-06-09 - Årsstämma
2022-05-11 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-22 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-18 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-18 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-11 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2021-06-10 - Årsstämma
2021-05-18 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-19 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-20 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-21 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-11 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2020-06-10 - Årsstämma
2020-05-15 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-01-24 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-31 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-30 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-06-26 - Årsstämma
2019-05-17 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-05-16 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2019-02-15 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-30 - Kvartalsrapport 2018-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaNordic SME Sweden
SektorInformationsteknik
IndustriProgramvara
Adverty är ett teknikbolag med fokus inom marknadsföring. Bolagets affärsidé är att sammanföra varumärken och människor genom en egenutvecklad displayannonseringsteknik byggd för spel och applikationer. Plattformen låter kreatörer och utvecklare monetärisera på spelupplevelsen med integrerade annonser. Adverty grundades under 2016 och har sitt huvudkontor i Stockholm.

Intresserad av bolagets nyckeltal?

Analysera bolaget i Börsdata!

Vem äger bolaget?

All ägardata du vill ha finns i Holdings!

2025-11-12 08:30:00

Adverty levererar förbättrade resultat och tillväxt inom det programmatiska segmentet under tredje kvartalet 2025. Intäkterna i USD ökade med 16 procent, varav det programmatiska växte med hela 29 procent. EBITDA förbättrades med 40 procent till -1,1 MSEK, drivet av effektiviseringar och ett fortsatt fokus på lönsam tillväxt.

Tredje kvartalet visar tydligt att vår strategi för lönsam tillväxt och fokus på det programmatiska fortsätter att ge resultat.

Ser vi till intäkterna i USD ökade bolaget med 16 procent, där det programmatiska segmentet växte med hela 29 procent. Även om tillväxten inte är lika framträdande i SEK, visar vi även där en ökning inom det programmatiska på 15,5 procent, medan den totala tillväxten uppgick till 2,6 procent. Den direkta försäljningen är dock fortsatt svagare, men under mitten av kvartalet började vi se positiva tecken på återhämtning.

Att den programmatiska affären står för en större andel beror främst på att flera av våra direkta partners haft utmaningar under året. Det förändrar dock inte vårt fokus på den direkta affären, som har fortsatt betydande långsiktig potential. Den direkta försäljningen ger både högre priser och bättre kontroll över vårt varulager, medan den programmatiska affären under 2025 varit betydligt enklare att skala.

Vårt arbete med effektiviseringar och fokus på marginaler fortsätter att ge resultat. I USD kan vi se att vårt fokus på optimering bidragit till lägre kostnader för bolaget. Jämfört med Q3 2024 har tech-kostnaderna minskat med 15 procent, vilket i sin tur har stärkt bolagets bruttomarginal i USD från 22 procent till 29 procent. 

EBITDA förbättrades till -1,1 MSEK under Q3 2025, jämfört med -1,8 MSEK under samma period 2024, vilket motsvarar en förbättring på 40 procent. För perioden januari till september uppgick EBITDA till - 6,1 MSEK, jämfört med - 7,2 MSEK året innan, en förbättring med nästan 1,1 MSEK eller 14,7 procent. 

Kostnadsbesparingarna uppgick till 17 procent under kvartalet (ca 900 KSEK) och 14 procent YTD (2,6 MSEK) om vi jämför med samma period föregående år. Detta har bidragit till ett förbättrat resultat trots något lägre totala intäkter i SEK, vilket understryker vårt fokus och den långsiktiga riktningen i arbetet mot lönsamhet.

Parallellt med det finansiella fokuset har vi fortsatt lägga betydande tid och resurser på att vidare stärka vår tekniska plattform. Vi har genomfört viktiga förbättringar inom video- och nativeformat, samt byggt en ny, mer granulär modell för prissättning. Detta har inte bara förbättrat våra befintliga integrationer utan även lagt grunden för framtida tillväxt.

Vi har också fortsatt både onboarda och offboarda integrationer, ett aktivt arbete som gör att vi kan bibehålla goda marginaler och säkerställa att varje integration skapar verkligt värde. Denna löpande optimering är en central del av vår strategi för effektiv yield management.

Vår tidiga lansering av Global Placement ID har börjat visa tydligt värde. Intresset ökar nu från DSP-partners, vilket bekräftar att vi var rätt ute i vår utveckling. Att vi dessutom varit först med stöd för COCOS och GODOT ser vi som en strategiskt viktig positionering. Det stärker vår position som en innovativ aktör i framkant av in-game advertising. 

Klickformatet, som idag utgör en betydande del av vårt inventory och är ett av de viktigaste KPI:erna för köpare, fortsätter att leverera. Vår förmåga att optimera och arbeta mer aktivt i detta format bidrar tydligt till den tillväxt vi nu ser.

När denna rapport publiceras har vi redan kommit en bit in i Q4, och jag är glad att kunna säga att den positiva trenden från Q3 håller i sig. Vi ser en tydlig uppåtgående trend YoY, vilket ger oss förtroende inför avslutningen av året och starten på 2026. 

Avslutningsvis vill jag välkomna Linh Le till vårt team som ny ansvarig för Supply Sales, en rekrytering som stärker vår kommersiella kapacitet på supply-sidan. Det är ett viktigt steg då tillväxten i vår publicistportfölj är en central förutsättning som marknaden ställer på oss som mediebolag.

Vi befinner oss nu i nästa fas, där det metodiska arbete vi lagt ned och de väl avvägda stegen under kvartalet tydligt visar att vi bygger ett hållbart och långsiktigt lönsamt bolag.

Jonas Söderqvist
VD
Adverty AB (publ)