Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Nordic SME Sweden |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Programvara |
Det börjar bli tjatigt men ack så roligt att säga att det är med glädje vi levererar den 8:e i raden av positiva kvartalsrapporter. Jämfört med samma kvartal förra året levererar vi en tillväxt på nära 300% med dryga 17,2 MSEK i intäkter och förbättrar bruttoresultatet med dryga 5 MSEK vilket är nära 350% upp.
Receptet till ökad försäljning ligger i det jag hade som fokus i förra rapporten; maximera prestandan i befintlig spelportfölj samt paketera rätt saker till rätt köpare. Detta har visat sig vara ett framgångsrecept som vi kommer att accelerera under året.
På supply-sidan har vi haft ett stort fokus på de regioner som idag har bra köpkraft och detta har gjort att vi kunnat stärka relationerna med befintliga publicister. Vi har även blivit mer effektiva med att lansera nya publicister, med bra räckvidd som adderar intäkter från dag ett. 32 nya spel lanserades under kvartalet, vilket nu ger oss en portfölj med 540 aktiverade spel. Detta är den bredaste In-Play portföljen på marknaden.
Vi har tidigare skrutit om att vi är den enda In-Play-plattformen som kan paketera kön och ålder - det är vi fortlöpande. Efter perioden kommer vi även att addera nya viktiga mätvärden som “engagement” och “attention score” - KPI:er som marknaden har pratat om i flera år, men inte kunnat sätta ett värde på i realtid. Återigen blir detta något som vi som enda leverantör inom kort kommer att kunna erbjuda våra köpare.
Vår game-changer-produkt beräknas vara klar mot slutet av sommaren. Den går under namnet In-Play 2.0 internt och är en vidareutveckling av formatet där vi på ett finurligt och innovativt sätt gör våra billboard ytor klickbara. Anledningen till att detta inte utvecklats tidigare är att vi aldrig velat förstöra spelupplevelsen med klickbara annonser, men har nu äntligen uppfunnit ett behagligt sätt att implementera detta på, vilket vi tror kommer att ta In-Play från “branding only” till “branding and performance”. Programmatisk annonsering byggdes huvudsakligen för klickbara annonser med det viktiga KPI:t att kunna mäta konverteringar, och med In-Play 2.0 blir vi 100% kompatibla med alla typer av medieköpare där ute.
Det är med stolthet vi levererar ännu ett urstarkt resultat med stor tillväxt och jag och mitt team fortsätter att vidareutveckla verksamheten i högt tempo! Återigen väljer jag att inte ge en publik intäktsprognos över 2024 då vi har produkter och affärer på gång som är svåra att sätta en siffra på i skrivande stund. Men årets första kvartal borde ge en fingervisning om vart vi är på väg.
“If the way is up, universe is too small”
Jonas Söderqvist
VD