19:38:36 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2025-02-12 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-13 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-14 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-13 Ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2024-06-12 Årsstämma 2024
2024-05-15 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-14 Bokslutskommuniké 2023
2023-10-23 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-18 Extra Bolagsstämma 2023
2023-07-20 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-08 Ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2023-06-07 Årsstämma 2023
2023-05-17 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-01 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-01 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-17 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-10 Ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2022-06-09 Årsstämma 2022
2022-05-11 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-22 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-18 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-18 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-11 Ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2021-06-10 Årsstämma 2021
2021-05-18 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-19 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-20 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-21 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-11 Ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2020-06-10 Årsstämma 2020
2020-05-15 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-01-24 Bokslutskommuniké 2019
2019-10-31 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-30 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-06-26 Årsstämma 2019
2019-05-17 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-05-16 Ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2019-02-15 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-30 Kvartalsrapport 2018-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaNordic SME Sweden
SektorInformationsteknik
IndustriProgramvara
Adverty är ett teknikbolag. Bolagets affärsidé är att sammanföra varumärken och människor genom en egenutvecklad displayannonseringsteknik byggd för spel och applikationer. Plattformen låter kreatörer och utvecklare monetärisera på spelupplevelsen med integrerade annonser. Adverty grundades under 2016 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2023-10-23 08:30:00

Vd har ordet

Vi levererar det bästa kvartalet i bolagets historia med en omsättning om 13,98 mkr och en tillväxt på 281% jämfört med samma period förra året. Med fortsatt liknande tillväxt når vi 50 mkr för helåret.

Ökningen från andra till tredje kvartalet 2023 blev 67%, att jämföra med ökningen samma period förra året som uppgick till 33%.

Under perioden visade bolaget plus på EBTIDA nivå vilket är ett kvartal tidigare än prognosen vi aviserade i början av året.

Även bruttoresultatet ökade ordentligt och uppgick till 5,560mkr jämfört med 843 tkr för samma period föregående år, vilket ger en bruttomarginal om 40% för tredje kvartalet 2023.

När det kommer till kostnader ser vi nu att alla besparingsåtgärder har slagit fullt ut och håller nu en nivå i linje med den slimmade organisationen.

För att ge en bild av hur vi utvecklas globalt ser vi att Europa samt USA är de två regioner som levererar mest. Under tredje kvartalet har allt arbete i USA börjat generera resultat och jämfört med prognos har USA ökat med 61% under perioden och det är ett bra styrkebesked för de framtida aktiviteter vi planerar där.

För att lyckas med ovan måste vi arbeta aktivt med vår spelportfölj och dess annonsytor. Vi lyckades aktivera 78 spel under perioden, vilket är 6 mer än rekordet på 66 spel i andra kvartalet. Av dessa 78 spel kom 58 från nya och 20 från existerande publicister.

Detta gjorde att vi ökade vår räckvidd med 25% QoQ och 75% YoY. Mer intressant är att vi ökade MAU (månatliga aktiva unika spelare) med 18% QoQ och 93% YoY.

Med en större spelportfölj måste vi se till att vi har matchande produkter för marknaden att kunna använda, därav att vi under kvartalet lanserade dels ett programmatiskt videoformat (VAST) som gör det möjligt för medieköpare att enkelt utöka sin räckvidd vid köp av TV och video, dels att göra det möjligt för medieköpare att paketera specifika målgrupper baserade på kön och ålder.

Med en tillväxtkurva av detta slag under tredje kvartalet finns all anledning att sträcka på sig och klappa hela teamet på axeln och säga: kanonbra jobbat!

Slutligen vill jag tacka alla er aktieägare för ert stöd.

”Do More, Make It Count”

CEO
Jonas Soderqvist