Fredag 22 November | 21:40:41 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-12 08:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-13 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-11-11 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-14 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-13 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2024-06-12 - Årsstämma
2024-05-15 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-14 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-23 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-18 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-07-20 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-08 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2023-06-07 - Årsstämma
2023-05-17 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-01 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-01 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-17 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-10 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2022-06-09 - Årsstämma
2022-05-11 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-22 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-18 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-18 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-11 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2021-06-10 - Årsstämma
2021-05-18 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-19 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-20 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-21 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-11 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2020-06-10 - Årsstämma
2020-05-15 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-01-24 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-31 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-30 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-06-26 - Årsstämma
2019-05-17 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-05-16 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2019-02-15 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-30 - Kvartalsrapport 2018-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaNordic SME Sweden
SektorInformationsteknik
IndustriProgramvara
Adverty är ett teknikbolag med fokus inom marknadsföring. Bolagets affärsidé är att sammanföra varumärken och människor genom en egenutvecklad displayannonseringsteknik byggd för spel och applikationer. Plattformen låter kreatörer och utvecklare monetärisera på spelupplevelsen med integrerade annonser. Adverty grundades under 2016 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2024-11-11 08:30:00

Under det gångna kvartalet har vi fokuserat fullt ut på att färdigutveckla och lansera vårt senaste SDK med In-Play 2.0 och tillhörande programmatisk video. Denna produkt förväntas stå för en betydande del av den tillväxt vi har prognostiserat inför nästa år. För att möjliggöra lanseringen har vi kortsiktigt behövt öka trafikflödet (därav minskad marginal) samt allokera merparten av våra personalresurser, något vi sett som en nödvändig investering för vår framtida framgång.

Trots vårt fokus på teknikutveckling har vi ändå sett en intäktstillväxt på 56 %för perioden januari till september jämfört med samma period föregående år. Om vi exkluderar intäkter från våra exklusiva direktavtal [1] har vi fortfarande uppnått en tillväxt på 14 % hittills i år, vilket är positivt med tanke på de begränsade resurserna vi kunnat tilldela den delen av verksamheten.

Vi ser också förbättringar i vår finansiella position. Våra kundfordringar har minskat med 6 % jämfört med föregående kvartal, samtidigt som inbetalningstakten har ökat och fortsätter öka under årets sista kvartal.

Supply-teamet har haft ett framgångsrikt kvartal och överträffat sina mål. Antalet publicister och spel har ökat månad för månad, och vi har nu passerat 100 publicister – en viktig milstolpe för vår spelportfölj. Antalet spel har även ökat med 27 % jämfört med samma period förra året, vilket ger oss ett tydligt försprång gentemot våra konkurrenter. Denna expansion har skett parallellt med att teamet arbetat intensivt med att implementera In-Play 2.0 och det nya SDK hos befintliga publicister. Vi utvärderar kontinuerligt all feedback kring In-Play 2.0 och har hittills fått mycket positiv respons där våra publicister kan rapportera en kraftig intäktsökning på 60–90 % tack vare det nya SDK.

Vid utgången av året räknar vi redan med att cirka 10 % av våra total spelportfölj kommer att ha övergått till den nya SDK-versionen. Denna andel ger oss tillräcklig räckvidd för att inleda avtal och samarbeten direkt med demand side platforms (DSP) som fokuserar på performance-kampanjer, där vi ser mycket stor potential.

Sammanfattningsvis har det varit en intensiv period med många utmaningar och förändringar som har skett i bolaget. Med det sagt ser vi ljust på framtiden och vart bolaget är på väg. Den kommande företrädesemissionen ger oss även det kapital vi behöver för att accelerera vår företagsutveckling och nå våra tillväxtmål för 2025 och 2026 som kommunicerades tidigare i höst.

Jonas Söderqvist
VD

[1] Hänvisning till pressmeddelandet som gick ut den 14e oktober 2024 ”Bolagets förtydligande avseende intäkter och kundfordringar”