Torsdag 15 Maj | 07:42:42 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-02-11 08:30 Bokslutskommuniké 2025
2025-11-12 08:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-13 08:30 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-06-12 N/A X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2025-06-11 N/A Årsstämma
2025-05-14 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-03-14 - Extra Bolagsstämma 2025
2025-02-12 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-13 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-11-11 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-14 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-13 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2024-06-12 - Årsstämma
2024-05-15 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-14 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-23 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-18 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-07-20 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-08 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2023-06-07 - Årsstämma
2023-05-17 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-01 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-01 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-17 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-10 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2022-06-09 - Årsstämma
2022-05-11 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-22 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-18 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-18 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-11 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2021-06-10 - Årsstämma
2021-05-18 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-19 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-20 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-21 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-11 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2020-06-10 - Årsstämma
2020-05-15 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-01-24 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-31 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-30 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-06-26 - Årsstämma
2019-05-17 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-05-16 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2019-02-15 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-30 - Kvartalsrapport 2018-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaNordic SME Sweden
SektorInformationsteknik
IndustriProgramvara
Adverty är ett teknikbolag med fokus inom marknadsföring. Bolagets affärsidé är att sammanföra varumärken och människor genom en egenutvecklad displayannonseringsteknik byggd för spel och applikationer. Plattformen låter kreatörer och utvecklare monetärisera på spelupplevelsen med integrerade annonser. Adverty grundades under 2016 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2025-05-14 08:30:00

När vi summerar det första kvartalet 2025 står det klart att Adverty tagit flera viktiga steg framåt, både tekniskt och strategiskt. Bolagets fokus ligger på ett antal initiativ som syftar till att öka intäkterna genom förbättringar av existerande format men även helt nya intäktsdrivande format. Exempel på nya format är lanseringen av branschens första webblösning med förväntade intäkter flera gånger högre än för våra traditionella in-app-integrationer. Utrullningen av SDK 5 har också mottagits väl och SDK 5 har därmed etablerats som en central drivkraft i vår tillväxtresa.

Samtidigt har det globala läget påverkat oss. Omsättningen minskade med 16 % jämfört med samma period föregående år. Detta är främst en effekt av makroekonomisk osäkerhet, valutakursens utveckling (USD), samt en försiktighet hos annonsörer som valt att skjuta upp investeringar. Utöver det så har utrullningen av VAST (Video) kantats av en del tekniska utmaningar. Ett intensivt arbete pågår för att lösa detta och VAST förväntas medföra en betydande intäktsökning när de tekniska problemen är lösta. Mot bakgrund av det samlade marknadsläget under kvartal ett har styrelsen beslutat att dra tillbaka de tidigare presenterade prognoserna. Det är dock viktigt att betona att bolagets fokus på lönsamhet och långsiktig tillväxt kvarstår oförändrat.

Den svaga annonsmarknaden gav en kortsiktig negativ effekt i Q1, men det är viktigt att framhålla att den huvudsakliga tillväxten i Advertys intäkter de kommande åren kommer drivas av nya annonsformat och förbättringar av befintliga. Idag hanteras 65 % av vårt varulager via SDK 5. Det innebär en större möjlighet till mer effektiv drift, enklare integration av våra produkter som video och klick och förbättrade möjligheter att skala upp. Ju större andel av lagret som passerar genom SDK 5, desto starkare blir våra intäktsmöjligheter. SDK 5 är därmed inte bara ett tekniskt lyft, utan en nyckelkomponent i vår väg mot lönsamhet.

En särskilt positiv utveckling ser vi inom området klick. Trots inledande osäkerhet kring målgruppens respons har utfallet överträffat våra förväntningar. Antalet levererade klick har mer än fördubblats från Q4 2024 till Q1 2025 och har redan nått över 3,7 miljoner under inledningen av Q2 – en utveckling vi är oerhört stolta över. Detta bevisar tydligt att vårt in-play-format ger stora möjligheter för köparsidan att kunna arbeta aktivt med konverteringsdrivande kampanjer. Vår data indikerar att klickbara placeringar förväntas leda till högre fyllnadsgrad och ökade intäkter.

Parallellt har vi gjort framsteg inom andra initiativ, där lanseringen av SDK 5 för webblösningar är särskilt värd att lyfta fram. Vi har nu lanserat vårt första webbaserade spel med SDK 5, vilket redan genererar både tillväxt i varulagret och ökade intäkter. Intäktsnivån per integrerat webbspel är upp till 6–8 gånger högre än för våra traditionella in-app-integrationer. Det är en helt ny intäktsström som vi tidigare inte haft tillgång till, och därmed en viktig strategisk öppning för Adverty. Vi har därför inlett dialog med våra befintliga publicister för att introducera den nya webblösningen.

Framöver kommer nya publicister att direkt börja med SDK 5 – med hela vårt erbjudande (webb, klick och video) tillgängligt från start. Det innebär snabbare onboarding, enklare integration och direkt aktivering av våra mest värdeskapande produkter.

Utöver produktutvecklingen har vi under kvartalet välkomnat en ny styrelse med djup erfarenhet från både media- och spelbranschen. Styrelsen tillför inte bara värdefull branschkunskap, utan även ett brett kontaktnät och en tydlig strategisk förståelse för nya affärsmöjligheter. Det nära och proaktiva samarbetet mellan styrelse och ledning har redan resulterat i ökat fokus, insiktsfulla analyser och flera konkreta initiativ. Styrelsens bidrag är en stark tillgång som kommer att spela en avgörande roll i vår fortsatta tillväxtresa.

Sammanfattningsvis bedrivs en mängd initiativ som förväntas frigöra den stora potentialen i Advertys annonsformat. Vi har tekniken, teamet och ambitionen. Vårt fokus framåt är tydligt: att skapa långsiktig tillväxt som leder till lönsamhet och vi är övertygade om att de initiativ vi driver har den potential som krävs för att uppnå detta.

Jonas Söderqvist, VD