Måndag 4 Augusti | 23:22:34 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-02-11 08:30 Bokslutskommuniké 2025
2025-11-12 08:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-04 08:30 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-06-12 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2025-06-11 - Årsstämma
2025-05-14 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-03-14 - Extra Bolagsstämma 2025
2025-02-12 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-13 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-11-11 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-14 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-13 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2024-06-12 - Årsstämma
2024-05-15 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-14 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-23 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-18 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-07-20 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-08 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2023-06-07 - Årsstämma
2023-05-17 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-01 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-01 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-17 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-10 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2022-06-09 - Årsstämma
2022-05-11 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-22 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-18 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-18 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-11 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2021-06-10 - Årsstämma
2021-05-18 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-19 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-20 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-21 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-11 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2020-06-10 - Årsstämma
2020-05-15 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-01-24 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-31 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-30 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-06-26 - Årsstämma
2019-05-17 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-05-16 - X-dag ordinarie utdelning ADVT 0.00 SEK
2019-02-15 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-30 - Kvartalsrapport 2018-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaNordic SME Sweden
SektorInformationsteknik
IndustriProgramvara
Adverty är ett teknikbolag med fokus inom marknadsföring. Bolagets affärsidé är att sammanföra varumärken och människor genom en egenutvecklad displayannonseringsteknik byggd för spel och applikationer. Plattformen låter kreatörer och utvecklare monetärisera på spelupplevelsen med integrerade annonser. Adverty grundades under 2016 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2025-08-04 08:30:00

Under det andra kvartalet har vi tagit avgörande kliv i vår transformation mot en mer fokuserad, effektiv och skalbar verksamhet. Med ett tydligt mål att driva långsiktig tillväxt har vi fortsatt att förverkliga våra strategiska initiativ inom både teknik och marknadsutveckling.

På den finansiella sidan har vi arbetat målmedvetet med amorteringar och kostnadsoptimering. Den linjära amorteringen mot DBT har successivt minskat vår skuldsättning och därmed också våra räntekostnader. Samtidigt har vi fortsatt att effektivisera vår organisation. En omstrukturering av teamen och ett tydligt fokus på rätt kompetenser har lett till en kostnadsbesparing om 1,9 MSEK under det första halvåret, en minskning med 17,7 %. Trots att intäkterna för H1 är 13,9 % lägre i SEK jämfört med samma period föregående år, avslutar vi det andra kvartalet med förbättrad EBITDA, starkare marginaler och ett högre bruttoresultat. Det är ett tydligt kvitto på att våra samlade åtgärder ger effekt.

Det är också värt att lyfta att vår programmatiska intäkt växt med 4 % i USD jämfört med samma period i fjol, även om utvecklingen motverkades av negativa valutaeffekter i SEK. Samtidigt har vi noterat en tillfällig nedgång i direkta affärer under det första halvåret, då många mediebyråer valt att omfördela sina budgetar från direkta samarbeten till programmatiska köp. Trots detta ser vi tecken på återhämtning och ett starkare andra halvår. Våra pågående dialoger med partners bekräftar att H1 varit svagare överlag, men att budgetar nu börjar frigöras och efterfrågan tilltar inför H2.

På produktsidan har vi fortsatt stärka vår tekniska plattform. Under kvartalet breddade vi kompatibiliteten till fler spelmotorer, däribland COCOS, något som efterfrågats av flera publicister. SDK:ets stöd för webb har fortsatt vidareutvecklats, fler demand-källor har integrerats och vårt SDK har nu gjorts publikt tillgängligt för webbanvändning, vilket innebär att vem som helst kan implementera det i sina webbspel.

Vi har dessutom under kvartalet lanserat stöd för native, vilket möjliggör ytterligare en väg att köpa våra annonsytor. Parallellt har vi aktiverat Global Placement ID i samtliga integrationer – ett tekniskt krav från många DSP[1]:er som förbättrar transparensen i data och stärker köparens förtroende. Detta är ett viktigt steg för att möta de standarder som råder i det programmatiska ekosystemet.

Utvecklingen av vår plattform har också skapat förutsättningar för att optimera våra kommersiella processer ytterligare. Vårt arbete med yield management har fortsatt med hög prioritet. Under kvartalet har vi öppnat fler högkvalitativa integrationer, avslutat samarbeten som inte mött våra krav och fördjupat samarbetet med SSP[2]:er för att säkerställa att de levererar konkurrenskraftiga bud. Detta är avgörande för att upprätthålla teknisk stabilitet, kommersiell effekt och en stark bruttomarginal vilket är en grundpelare i vår skalbarhet.

När vi analyserar datan för klick så ser vi att andelen klickbart inventory på vår plattform har ökat, vilket tydligt möter efterfrågan hos våra köpare. Ett konkret exempel är att vi ser 156 % högre buddensitet från SSP:er när de identifierar klickbart inventory.

Vi har också sett en ökning av spel som genererar räckvidd i så kallade Tier 1-marknader – en utveckling som stärker vår närvaro i attraktiva regioner med hög köpkraft av annonser. Samtidigt har vi fördjupat vår analys av performance-kampanjer inom in-play-formatet, ett viktigt verktyg för att möta ökade krav på både effekt och brand safety från våra köpare. Retention-nivån för spelintegrationer har legat på 99 % under H1 2025 - något vi är mycket stolta över. Det visar att vi lyckas leverera ett starkt och konsekvent värde till våra spelutvecklare.

Samarbetet med vår nya styrelse har fått en mycket positiv start. Ett starkt engagemang i såväl strategi som operativa frågor skapar trygghet och ger oss värdefullt stöd i arbetet framåt.

Vi går nu in i andra halvåret med en starkare teknisk plattform, en optimerad organisation och en tydlig strategisk riktning. Vårt fokus är glasklart: att bygga världsledande annonslösningar inom spelvärlden och fortsätta leverera värde till våra kunder.

Adverty har teamen, tekniken och strategin på plats. Nu går vi in i nästa fas – med fokus på tillväxt med kvalitet.

Jonas Söderqvist, VD

[1] DSP (eng. Demand-side platform)
[2] SSP-aktörer (eng. Supply-side platform)