2023-10-03 10:00:00

Solna, Sverige, 3 oktober 2023. Affibody AB ("Affibody") meddelade idag att Peter Zerhouni har utsetts till Chief Financial Officer (CFO) för bolaget.

Peter Zerhouni anslöt till Affibody som Chief Business Officer (CBO) i april 2023. Han kommer att kombinera rollerna som CFO och CBO.

Sedan jag började på Affibody har jag blivit djupt imponerad av mina kollegors expertis och potentialen i projektportföljen. Jag ser fram emot att bidra till våra strategiska tillväxtinitiativ och ta bolaget till nästa nivå”, säger Peter Zerhouni, Affibodys CFO och CBO.

Peter Zerhouni har en lång och bred erfarenhet från ledande positioner inom bioteknikföretag. Som vd för InDex Pharmaceuticals ansvarade han för att ta bolaget till börsen och resa mer än 100 miljoner USD i finansiering. Han ledde även den kliniska utvecklingen av InDex främsta läkemedelskandidat genom fas 2 och in i fas 3 samt förberedelserna inför kommersialisering och lansering. Dessförinnan arbetade han på Diamyd Medical, både som vd och koncernchef och som chef för affärsutveckling. Under sin tid på Diamyd var han ansvarig för att leda det affärsutvecklingsarbete som ledde till ett partnerskapsavtal med Johnson & Johnson, till ett värde av 625 miljoner USD. Tidigare i sin karriär arbetade han på den globala finanskoncernen ING Group.

Peter Zerhouni har en magisterexamen i biologi och en civilekonomexamen från Lunds universitet. Han har även studerat vid University of California i Berkeley, USA.