2023-08-30 15:50:00

Solna, Sverige, 30 augusti 2023. Affibody AB ("Affibody") meddelade idag att data från patienter i en klinisk studie av PET-tracern 68Ga-ABY-025 för icke-invasiv kvantifiering av HER2-status i solida tumörer kommer att presenteras vid kongressen för European Association of Nuclear Medicine.

Datan kommer från en öppen fas 2-studie som genomförts vid Uppsala Universitetssjukhus som en del i Affibodys radiofarmaceutiska program. Studiens mål var att utvärdera 68Ga-ABY-025 för icke-invasiv kvantifiering av HER2-status i solida tumörer med hjälp av PET/CT samt att följa tidig behandlingsrespons vid både primär bröstcancer inför för neoadjuvant kemoterapi och metastaserad bröstcancer.

Studien inkluderade 40 patienter med positiv HER2-status enligt biopsiprov, varav 19 hade primär bröstcancer och 21 hade metastaserad bröstcancer. Mätning med 68Ga-ABY-025 PET/CT, 18F-FDG PET/CT och biopsier från valda tumörer genomfördes intialt. Efter två behandlingscykler med HER2-riktade terapier upprepades 18F-FDG PET/CT för att beräkna förändringen i tumörlesionsglykolys (delta-TLG, ett mått på tumörtillväxt). Standardiserade upptagningsvärden (SUV) från 68Ga-ABY-025 PET/CT jämfördes med HER2-status från biopsi och delta-TLG.

Metabol respons (delta-TLG) på behandling var tydligare vid primär bröstcancer än vid metastaserad bröstcancer. En ytterligare analys visade att total delta-TLG hade ett positivt samband med antalet tidigare behandlingar och ett negativt samband med upptaget av 68Ga-ABY-025 (SUV), men inte med HER2-status från biopsi.

Slutsatsen är att 68Ga-ABY-025 PET kan förutse tidig metabol respons på HER2-riktad terapi vid HER2-positiv bröstcancer. 68Ga-ABY-025 PET verkar därmed kunna erbjuda en skattning av det HER2-receptoruttryck som krävs för att inducera tumörmetabolisk remission genom målinriktade terapier.

Resultaten kommer att presenteras av Dr. Jens Sörensen från Uppsala universitet under en session för topprankade presentationer på den årliga kongressen för European Association of Nuclear Medicine (EANM) i Wien, Österrike, den 12 september 2023. Presentationens titel är: “HER2-targeting [68Ga]Ga-ABY-025 PET Predicts Early Metabolic Response in Metastatic Breast Cancer”.

Ytterligare en topprankad presentation med bäring på Affibodys radiofarmaceutiska program kommer att presenteras av Dr. Vladimir Tolmachev under samma session. Presentationen har titeln: “HER2-specific Affibody Molecule [99mTc]Tc-ZHER2:41071: phase I clinical trial”. Denna presentation kommer att belysa resultaten från en fas I-studie för att utvärdera användningen av gammakamera och en SPECT-tracer för att bedöma upptaget av HER2.