2023-06-30 08:08:00

Solna, Sverige, 30 juni 2023. Affibody AB ("Affibody") meddelade idag att de första tio patienterna har doserats i en fas 2 klinisk studie med PET-tracern 68Ga-ABY-025 PET för icke-invasiv kvantifiering av HER2-status i solida tumörer.

Den tionde patientens dos fullbordar pilotstudien där deltagare med tidigare biopsi-bekräftad HER2-låg metastatisk bröstcancer genomgick en HER2-PET med 68Ga-ABY-025, följt av en ny tumörbiopsi som guidades av resultaten från PET-bilderna.

"Vi är entusiastiska över att studera denna viktiga patientgrupp med vår unika Affibody®-tracer," kommenterade Fredrik Frejd, forskningschef på Affibody. "Vi är också imponerade av den effektiva och snabba rekryteringen av patienter, som har genomförts av våra samarbetspartners och teamet bakom precision medicine-initiativet Theranostics Trial Center Karolinska (TTCK)."

Preliminära resultat från de första tio patienterna indikerar att 68Ga-ABY-025 tas upp i cancerlesioner hos samtliga patienter med HER2-låg metastatisk bröstcancer. Intressant nog noterades tydliga HER2-signaler i lesioner från två patienter med tumörbiopsier som var HER2 0.

"Den tydliga HER2-signalen i metastatiska lesioner som definierats som helt HER2-negativa (HER2 0) enligt biopsi och immunohistokemi, tyder på heterogenitet i HER2-uttryck inom enskilda metastaser," kommenterade Rimma Axelsson, professor i nuklearmedicin och huvudansvarig för studien. "Dessa preliminära resultat visar att molekylär avbildning kan tillföra information som för närvarande inte är tillgänglig med konventionella metoder."

Samtliga tio patienter i studien hade lesioner med ett värde över SUV 6, vilket användes som gräns för positivt HER2-uttryck (1.), trots att de definierades som HER2 2+ ISH-negativa eller lägre, vilket är den klassiska definitionen för HER2-negativa tumörlesioner. Även patienter utan påvisbart HER2-uttryck i standard ex vivo immunohistokemi-bedömning uppvisade upptag av spårämnet.

"Detta kan innebära att även patienter med en HER2 0 tumörbiopsi kan ha nytta av behandling med HER2-riktade läkemedel när det finns upptag av radiotracern," kommenterade Renske Altena, onkolog, biträdande ansvarig för studien och chef för Theranostics Trial Center Karolinska. "Information från HER2-avbildning kan komma att förändra sättet som onkologer behandlar HER2-låg sjukdom i framtiden," fortsatte hon.

Referenser
 (1.) Sörensen et al “Measuring HER2-Receptor Expression In Metastatic Breast Cancer Using [68Ga]ABY-025 Affibody PET/CT”. Theranostics. 2016 :262-71.

Om fas 2-studien
Fas 2-studien är en klinisk interventionell basket-study som förväntas omfatta 72 patienter vid Karolinska universitetssjukhuset. Studiens syfte är att utvärdera HER2-status i tumörer mätt med 68Ga-ABY-025-upptag på PET/CT med HER2-status definierad genom referensstandard (laboratorieanalyser) hos patienter med gastroesofageal cancer (GEAC) och metastaserad bröstcancer med lågt HER2-uttryck (HER2-low mBC).

Deltagarna i GEAC-kohorten i studien kommer att genomgå två undersökningar med HER2 PET och 18-fluorodeoxyglukos (18F-FDG) PET/CT. Den första HER2 PET-undersökningen utförs inom 21 dagar innan den systemiska onkologiska behandlingen inleds och följs av tumörbiopsier. En andra HER2 PET och en andra 18F-FDG PET kommer att utföras i samband med bedömning av behandlingsrespons efter tre onkologiska behandlingar. Data från PET-undersökningarna kommer att jämföras med HER2-uttrycksanalyser på biopsiproverna och korreleras med sjukdoms- och överlevnadsdata vid uppföljning ett år efter inkludering i studien. ClinicalTrials.gov Identifier är NCT05619016 och EudraCT-nummer är 2022-500448-39-00.