2024-05-16 15:25:00

Solna, 16 maj 2024 – Affibody Medical AB (publ) höll idag sin årsstämma. Följande beslut fattades.

Godkännande av balans- och resultaträkning
Årsstämman godkände balans- och resultaträkning för moderbolaget och koncernen i enlighet med framlagda handlingar. Årsstämman beslutade vidare att disponera bolagets resultat i enlighet med styrelsens förslag, dvs att till stämmans förfogande stående medel balanseras i ny räkning. Beslutet innebär att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2023.

Ansvarsfrihet
Årsstämman beslutade att bevilja styrelseledamöterna och den verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Val av styrelse och styrelsearvode
Ordinarie styrelseledamöterna Robert Burns, Gillian M. Cannon, Jonathan Knowles, Jakob Lindberg, Anders Martin-Löf, José F. Suarez, Camilla Sønderby och Mathias Uhlén omvaldes för tiden till och med utgången av nästa årsstämma. Robert Burns omvaldes som styrelsens ordförande.

Det beslutades att styrelsens arvode för tiden till och med nästa årsstämma ska uppgå till 500 000 kronor för ordföranden och till 250 000 kronor för envar av de övriga ledamöterna. Vidare beslutades att arvode om 100 000 kronor ska utgå till revisionsutskottets ordförande och med 25 000 kronor till övriga ledamöter i revisionsutskottet. Vidare beslutades om viss ytterligare ersättning för ledamöter bosatta utanför Norden i samband med fysiska styrelsemöten i Sverige. Inget arvode kommer att utgå till José F. Suárez.

Revisor och revisorsarvode
Årsstämman beslutade att utse revisionsbolaget Ernst & Young AB att vara bolagets revisor för tiden till utgången av nästa årsstämma. Anna Svanberg kommer fortsätta som huvudansvarig revisor. Revisorsarvode kommer utgå enligt godkänd räkning.

Antagande av ny bolagsordning
Årsstämman beslutade att anta en ny bolagsordning där gränserna för aktiekapitalet och antalet aktier justerades. Vidare infördes möjligheten att hålla digitala bolagsstämmor.

Bemyndigande att emittera aktier, konvertibler och teckningsoptioner
Det beslutades att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen, för tiden intill nästa årsstämma, öka bolagets aktiekapital genom emission av aktier, konvertibler och/eller teckningsoptioner, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt med eller utan bestämmelse om apport och/eller kvittning eller eljest med villkor.