Onsdag 18 Juni | 12:53:15 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-02-26 07:30 Bokslutskommuniké 2025
2025-11-11 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-22 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-16 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-04-30 - X-dag ordinarie utdelning ALBERT 0.00 SEK
2025-04-29 - Årsstämma
2025-02-28 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-22 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 - X-dag ordinarie utdelning ALBERT 0.00 SEK
2024-05-16 - Årsstämma
2024-05-08 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-23 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-23 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-23 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-26 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-19 - X-dag ordinarie utdelning ALBERT 0.00 SEK
2023-05-18 - Årsstämma
2023-02-24 - Bokslutskommuniké 2022
2023-01-04 - Extra Bolagsstämma 2023
2022-11-01 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-09-27 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-07-18 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-04 - X-dag ordinarie utdelning ALBERT 0.00 SEK
2022-05-03 - Årsstämma
2022-05-02 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-24 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-02 - Kvartalsrapport 2021-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorTjänster
IndustriAllmänna tjänster
eEducation Albert är verksamma inom teknik- och utbildningsbranschen. Bolaget tillhandahåller en app-baserad utbildningsplattform för barn i åldersintervallen 3 –16 år med målsättningen att erbjuda barn en skräddarsydd läroupplevelse. Bolaget erbjuder digitala utbildningstjänster på prenumerationsbasis, där övningarna är anpassade till skolans läroplan. Exempel på ämnen som går att studera är modersmål, matte och geografi. Bolaget är verksamt i Europa. Bolaget har sitt huvudkontor i Göteborg.
2025-06-16 08:00:00

Albert Group lanserar idag ett utökat och accelererat transformationsprogram med syfte att stärka den finansiella motståndskraften och stödja koncernens arbete för långsiktig lönsamhet. Åtgärderna följer på de lönsamhetsförbättrande initiativ som kommunicerades i januari 2024.

Det uppdaterade programmet omfattar en omfattande organisationsförändring, riktade kostnadsbesparingar samt en strategisk översyn av koncernens icke-kärnverksamheter. Åtgärderna baseras på en genomgripande analys ledd av interim VD Fredrik Bengtsson i nära samarbete med styrelsen och koncernledningen, och är ett direkt svar på förändrade marknadsförutsättningar och koncernens strategiska prioriteringar.

Omstruktureringsprogram och kostnadsbesparingar
Albert Group initierar ett omstruktureringsprogram som syftar till att uppnå årliga kostnadsbesparingar om cirka 25 MSEK, främst genom neddragningar i personalstyrkan. Åtgärderna beräknas sammantaget ge en positiv kassaflödeseffekt om cirka 20 MSEK och en förbättring av EBITDA med cirka 15 MSEK på årsbasis.

Som en del av omstruktureringen kommer antalet anställda att minska från 103 till cirka 75. Större delen av neddragningarna berör centrala funktioner, mellanchefsnivåer samt överlappande roller i produktorganisationen i både Sverige och Storbritannien. Kapaciteten inom marknad och försäljning kommer att bibehållas för att säkerställa fortsatt affärsfokus på kärnmarknaderna.

Omstruktureringskostnaderna kommer att redovisas under andra kvartalet 2025.

Organisatorisk förenkling och strategiskt fokus
Albert Group övergår till en mer resurseffektiv och decentraliserad organisationsmodell. Koncernövergripande funktioner skalas ned avsevärt, samtidigt som varumärkesteamen får ökat självbestämmande och tydligare ansvar. Den nya strukturen syftar till snabbare beslutsfattande, ökat kundfokus och ökad operationell flexibilitet.

Effektivare kommunikation och administration
För att förenkla administrativa processer och öka operationellt fokus inför koncernen engelska som huvudspråk för finansiell och regulatorisk kommunikation, i linje med bolagets internationella verksamhet. Dokument som enligt svensk lag krävs på svenska kommer fortsatt att tillhandahållas parallellt på svenska och engelska.

Strategisk översyn av koncernportföljen
Styrelsen har även inlett en strategisk översyn av koncernens varumärkes- och tillgångsportfölj. Tillgångar som inte ligger i linje med koncernens långsiktiga strategiska mål kan komma att avyttras eller avvecklas. Eventuella försäljningsintäkter kommer att återinvesteras för att stärka likviditeten och påskynda bolagets väg mot lönsamhet.

”När jag tillträdde som interim VD i april var mitt uppdrag att analysera vår utveckling och lägga en plan för långsiktig livskraft. Marknadsförutsättningarna har förändrats. Vi behöver nu ett skarpare fokus och större flexibilitet. Det här programmet effektiviserar verksamheten, sänker kostnaderna och stärker vår finansiella motståndskraft. Det är ett avgörande steg för att skapa långsiktigt värde för både kunder som aktieägare,” kommenterar Fredrik Bengtsson, interim VD för Albert Group.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Fredrik Bengtsson, tillförordnad VD
ir@hejalbert.se
+46 723 280 144