Lördag 23 November | 04:18:29 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-28 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-22 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 - X-dag ordinarie utdelning ALBERT 0.00 SEK
2024-05-16 - Årsstämma
2024-05-08 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-23 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-23 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-23 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-26 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-19 - X-dag ordinarie utdelning ALBERT 0.00 SEK
2023-05-18 - Årsstämma
2023-02-24 - Bokslutskommuniké 2022
2023-01-04 - Extra Bolagsstämma 2023
2022-11-01 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-09-27 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-07-18 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-04 - X-dag ordinarie utdelning ALBERT 0.00 SEK
2022-05-03 - Årsstämma
2022-05-02 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-24 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-02 - Kvartalsrapport 2021-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorTjänster
IndustriAllmänna tjänster
eEducation Albert är verksamma inom teknik- och utbildningsbranschen. Bolaget tillhandahåller en app-baserad utbildningsplattform för barn i åldersintervallen 3 –16 år med målsättningen att erbjuda barn en skräddarsydd läroupplevelse. Bolaget erbjuder digitala utbildningstjänster på prenumerationsbasis, där övningarna är anpassade till skolans läroplan. Exempel på ämnen som går att studera är modersmål, matte och geografi. Bolaget är verksamt i Europa. Bolaget har sitt huvudkontor i Göteborg.
2024-10-02 14:30:00

eEducation Albert AB (“Albert-gruppen”), en ledande nordisk edtechkoncern, meddelar idag att bolaget har fattat ett strategiskt beslut att omstrukturera och minska resursallokeringen till dotterbolaget Kids MBA, som en del av företagets pågående arbete med att förbättra lönsamheten i koncernen.

Albert-gruppen lanserade i januari 2024 ett lönsamhetsprogram med målet att ta bolaget till lönsamhet under 2025. Under första kvartalet genomfördes en omstrukturering av koncernen samt verksamheterna i Sverige och Storbritannien vilket ledde till kostnadsbesparingar och förbättrad lönsamhet. Som ett led i lönsamhetsprogrammet genomfördes under sommaren en strategisk genomlysning av samtliga verksamheter i koncernen och nu har beslutet fattats att genomföra en omstrukturering av verksamheten i Frankrike, vilken ligger i dotterbolaget Kids MBA SAS.

Omstrukturering och minskad resursallokering
Den franska verksamheten bedriver huvudsakligen utveckling, marknadsföring och försäljning av konsumentprodukten Holy Owly. De åtgärder som nu vidtas innebär en omstrukturering för att minska personalkostnader och en minskning av marknadsföring för att minska externa kostnader. De beslutade åtgärderna kommer inte innebära några förväntade effekter på bolagets EBITDA för det fjärde kvartalet 2024. För helåret 2025 förväntas det ge en minskning av nettointäkterna om ca 5 miljoner SEK och en minskning av personal- och externa kostnader om ca 13 miljoner SEK, vilka tillsammans förväntas förbättra EBITDA med ca 8 miljoner SEK. Kassaflödet i Albert-gruppen kommer att påverkas positivt av åtgärderna.

Nedskrivning av immateriella tillgångar 
Som en följd av beslutet kommer även en icke kassaflödespåverkande nedskrivning av övervärden i koncernen om totalt 16 miljoner SEK. I moderbolaget eEducation Albert AB nedskrivs koncernandelarna från förvärvet av Kids MBA om motsvarande 7,7 miljoner SEK med 100% samt övriga koncerninterna skulder och fordringar mellan moder- och dotterbolaget om ca 21 miljoner SEK. Dessa nedskrivningar genomförs i tredje kvartalet.

Siffrorna ovan hör till bolagets pågående arbete med att sammanställa delårsrapporten för januari till september och är preliminära. De slutliga siffrorna kommer att offentliggöras i samband med delårsrapporten enligt plan den 22 november 2024. 

"Beslutet att minska resurserna till Kids MBA är en viktig del av vår strategi att fokusera på våra mest lönsamma verksamheter och samtidigt säkerställa att vi arbetar mot att stärka koncernens lönsamhet. Trots att intäkterna i Kids MBA kommer att påverkas negativt, förväntar vi oss en tydlig förbättring av EBITDA framöver genom dessa åtgärder", säger Jonas Mårtensson, VD för Albert-gruppen