Söndag 29 December | 00:17:19 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-28 N/A Bokslutskommuniké 2024
2024-11-22 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 - X-dag ordinarie utdelning ALBERT 0.00 SEK
2024-05-16 - Årsstämma
2024-05-08 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-23 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-23 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-23 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-26 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-19 - X-dag ordinarie utdelning ALBERT 0.00 SEK
2023-05-18 - Årsstämma
2023-02-24 - Bokslutskommuniké 2022
2023-01-04 - Extra Bolagsstämma 2023
2022-11-01 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-09-27 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-07-18 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-04 - X-dag ordinarie utdelning ALBERT 0.00 SEK
2022-05-03 - Årsstämma
2022-05-02 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-24 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-02 - Kvartalsrapport 2021-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorTjänster
IndustriAllmänna tjänster
eEducation Albert är verksamma inom teknik- och utbildningsbranschen. Bolaget tillhandahåller en app-baserad utbildningsplattform för barn i åldersintervallen 3 –16 år med målsättningen att erbjuda barn en skräddarsydd läroupplevelse. Bolaget erbjuder digitala utbildningstjänster på prenumerationsbasis, där övningarna är anpassade till skolans läroplan. Exempel på ämnen som går att studera är modersmål, matte och geografi. Bolaget är verksamt i Europa. Bolaget har sitt huvudkontor i Göteborg.
2024-02-23 07:30:00

Albert fortsätter konsolideringen av förvärvade verksamheter. Nettoförsäljningen fortsätter vara stabil. Tydlig väg till lönsamhet.

1 oktober – 31 december 2023

  • Årliga återkommande intäkter (ARR) uppgick till 188,2 (154,7) MSEK, motsvarar en ökning med 22 procent.
  • Nettoomsättningen uppgick till 48 278 TSEK (34 178) TSEK, motsvarande en ökning med 41 procent, varav - 19 procent avser organisk tillväxt och 60 procent förvärvad tillväxt.
  • EBITA uppgick till -1 091 (-22 819) TSEK. Jämförelsestörande poster påverkade resultatet positivt med 9 152 TSEK.
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -22 611 (-29 549) TSEK.
  • Periodens resultat uppgick till -23 598 (-27 853) TSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,94 (-1,57) SEK, före och efter utspädning.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -5 294 (-11 589) TSEK.
  • Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 80 482 (104 144) TSE

 
1 januari – 31 december 2023

  • Nettoomsättningen uppgick till 195 077 (123 055) TSEK, motsvarande en ökning med 59 procent, varav -3 procent avser organisk tillväxt och 62 procent förvärvad tillväxt.
  • EBITA uppgick till -25 096 (-78 888) TSEK. Jämförelsestörande poster påverkade resultatet positivt med 6.048 TSEK
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -85 157 (-102 445) TSEK.
  • Periodens resultat uppgick till -79 897 (-97 664) TSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till -3,18 (-5,51) SEK, före och efter utspädning.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -18 085 (-65 479) TSEK.
  • Nettoskuld (-) / skuld (+) vid periodens utgång uppgick till -68 689 (-104 144) TSEK.
  • Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 80 482 (104 44) TSEK.


Väsentliga händelser under fjärde kvartalet 2023

  • Albert och Akelius Language Learning fördjupar sitt samarbete i ett större projekt som syftar till att utvärdera den kommersiella livskraften hos Akelius produkter och Alberts förmåga att marknadsföra dem till nya målgrupper.
  • En ny matematikprodukt, “Holy Owly Math” har utvecklats och lanserats med framgång i Frankrike.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Albert introducerar ett lönsamhetsprogram med målet att uppnå positivt EBITDA senast 2025.
  • En omorganisation meddelas av Albert för att öka effektiviteten och påskynda integrationen av förvärvade företag. Den nya strukturen kommer att lanseras den 1 april 2024.
  • Vice VD Anne-Louise Wirén meddelar sin avgång från Albert. Hon kommer att fortsätta i sin roll under våren för att säkerställa en smidig övergång till den nya organisationsstrukturen.
  • Albert meddelar att grundarna Salman och Arta kommer att lämna sina operativa roller i företaget under Q1.


VD och vice VD har ordet

2023 har för Albert inneburit att navigera utmanande marknadsförhållanden, integrera förvärvade bolag, accelerera resan mot lönsamhet och arbeta fram en ny strategi. Vårt fokus på lönsamhet har gett resultat, samtidigt som integrationen av de förvärvade bolagen har satt tryck på vårt finansiella resultat då vi byggt upp en stabil struktur för att integrera förvärvade företag och underlätta framtida förvärvsintegrationer.

Det fjärde kvartalet kantades av utmaningar som ogynnsamma valutakursförändringar, engångskostnader och säsongseffekter. Dessa gav en negativ effekt på EBITA om ungefär 3,4 miljoner SEK, jämfört med tredje kvartalet 2023. Samtidigt hade ett antal engångseffekter positiv påverkan på EBITA om 9,2 miljoner SEK. Detta resulterade i en EBITA om -1.1 miljoner SEK för det fjärde kvartalet. Rensat för dessa engångseffekter är normaliserad EBITA -10.3 miljoner SEK. Jämfört med fjärde kvartalet 2022 har både EBITA och intäkterna förbättrats markant. Summerar vi det finansiella resultatet för helåret 2023, blir det tydligt att vårt fokus på lönsamhet ger resultat. Det i kombination med arbetet vi gjort kring integration och strategi positionerar oss väl för fortsatta förbättringar under 2024 och framåt. 

Utöver siffrorna finns ett antal höjdpunkter som förtjänar uppmärksamhet, till exempel ökningen av andelen intäkter från utbildningssektorn (B2B), nu på 54 procent, vilket återspeglar vårt strategiska fokus på B2B.

Konsumentverksamheten fortsätter vara stabil, med underliggande KPI:er som kundanskaffning, ARPU och churn i linje med tidigare kvartal. En positiv trend är att andelen kunder som väljer årliga prenumerationer fortsätter att öka. Den i Frankrike nyligen lanserade matematikappen har börjat starkt när det gäller både kundanskaffning och kundlojalitet.

Våren 2023 ingick Albert ett partnerskap med Akelius Language Learning. Den första fasen av projektet bedömdes som framgångsrik av båda parter, och under fjärde kvartalet förlängdes samarbetet att löpa över slutet av 2023 och första halvåret av 2024. Storleken på det nya projektet är tio gånger större än pilotprojektet och fullt finansierat av Akelius.

Under fjärde kvartalet rullade vi ut vår egenutvecklade streamingtjänst för spelfilmer, som en del av vår filmplattform för den svenska marknaden. Den nya tjänsten markerar en betydande milstolpe och förväntas förbättra bruttomarginalen, ge större kontroll över kundupplevelsen och möjliggöra nya intäktsströmmar.

Inom utbildningssektorn kretsade mycket under fjärde kvartalet kring resultaten från PISA-studien 2022, som tyvärr visar en negativ trend i OECD-länderna. Rapporten belyser rollen av digitala verktyg och framhäver en positiv korrelation mellan måttlig användning av högkvalitativa digitala verktyg och högre prestation i skolan. PISA-resultaten har ökat intresset för Albert-gruppen och våra produkter och vår PISA-relaterade kommunikation visar höga konverteringssiffror. 

Efter utgången av fjärde kvartalet fattade vi beslutet att lansera ett lönsamhetsprogram. Programmet, som är planerat att genomföras under första halvåret 2024, förväntas ge en positiv EBITDA för hela 2025. Vi kommer att påskynda integrationen av förvärvade företag, öka fokus på B2B och förbättra effektiviteten genom en betydande omorganisation, som innebär en personalminskning motsvarande 25-30 anställda, främst inom B2C. Vi har också beslutat att skriva ner värden relaterade till moderbolagets andelar i de förvärvade dotterbolagen, övervärden och goodwill som en följd av ökad osäkerhet i makromiljön och högre räntor. Detta har resulterat i en negativ engångseffekt på koncernens EBIT-resultat om 8.3 miljoner SEK i det fjärde kvartalet. De förvärvade bolagen spelar alla centrala roller inom Albertgruppen och vår tilltro till deras framtida utveckling förblir stark. 

Vi fortsätter att se optimistiskt på framtiden. Vi är väl positionerade inom den växande EdTech-branschen, vägen till lönsamhet är tydlig, och vi etablerar nu en robust och skalbar organisation.

Vi riktar ett stort tack till våra engagerade team, trogna användare och aktieägare, som tillsammans fortsätter att bidra till vår mission.

Jonas Mårtensson, VD, och Anne-Louise Wirén, vice-VD