Onsdag 12 Mars | 13:11:16 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-02-26 07:30 Bokslutskommuniké 2025
2025-11-11 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-22 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-16 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-04-30 N/A X-dag ordinarie utdelning ALBERT 0.00 SEK
2025-04-29 N/A Årsstämma
2025-02-28 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-22 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 - X-dag ordinarie utdelning ALBERT 0.00 SEK
2024-05-16 - Årsstämma
2024-05-08 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-23 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-23 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-23 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-26 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-19 - X-dag ordinarie utdelning ALBERT 0.00 SEK
2023-05-18 - Årsstämma
2023-02-24 - Bokslutskommuniké 2022
2023-01-04 - Extra Bolagsstämma 2023
2022-11-01 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-09-27 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-07-18 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-04 - X-dag ordinarie utdelning ALBERT 0.00 SEK
2022-05-03 - Årsstämma
2022-05-02 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-24 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-02 - Kvartalsrapport 2021-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorTjänster
IndustriAllmänna tjänster
eEducation Albert är verksamma inom teknik- och utbildningsbranschen. Bolaget tillhandahåller en app-baserad utbildningsplattform för barn i åldersintervallen 3 –16 år med målsättningen att erbjuda barn en skräddarsydd läroupplevelse. Bolaget erbjuder digitala utbildningstjänster på prenumerationsbasis, där övningarna är anpassade till skolans läroplan. Exempel på ämnen som går att studera är modersmål, matte och geografi. Bolaget är verksamt i Europa. Bolaget har sitt huvudkontor i Göteborg.
2025-02-28 07:30:00

Förberedelser för lönsamhet och försäljningsmomentum

1 oktober–31 december

  • ARR från abonnemang adderat med de fyra senaste kvartalens intäkter från produkter som inte säljs genom abonnemang är 178 502 (165 259) TSEK vilket är en ökning med 8 procent. 
  • Den fakturerade försäljningen under kvartalet uppgick till 37 812 (33 241) TSEK, vilket är en förbättring mot föregående år med 14 procent.
  • Nettoomsättningen uppgick till 44 741 (44 018) TSEK, vilket motsvarar en ökning med 2 procent jämfört med samma period föregående år.
  • EBITDA uppgick till -8 414 (6 913) TSEK. Jämförelseperioden inkluderade en positiv engångseffekt om 13 002 TSEK vilket ger en EBITDA för jämförelse-perioden om -6 087 TSEK justerat för denna effekt.
  • EBITA uppgick till -12 438 (-1 091) TSEK. Jämförelseperioden inkluderade en positiv engångseffekt om 13 002 TSEK, justerad avskrivningstid om -3 024 TSEK samt nedsvrivning av ackumulerade värden på -850 TSEK vilket ger en EBITA för jämförelseperioden om -10 243 TSEK justerat för dessa effekter.
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -22 243 (-22 611) TSEK.
  • Periodens resultat uppgick till -21 411 (-23 598) TSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,85 (-0,94) SEK, före och efter utspädning.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -12 788 (-5 089) TSEK.
  • Kassa och likvida medel vid periodens slut uppgick till 44 472 (80 482) TSEK.


1 januari–31 december

  • ARR från abonnemang adderat med de fyra senaste kvartalens intäkter från produkter som inte säljs genom abonnemang är 178 502 (165 259) TSEK vilket är en ökning med 8 procent. 
  • Den fakturerade försäljningen under perioden uppgick till 182 723 (180 848) TSEK, vilket är en ökning med 1 procent. 
  • Nettoomsättningen uppgick till 177 791 (177 893) TSEK, vilket är i linje med föregående år.
  • EBITDA uppgick till -30 706 (-6 251) TSEK. Jämförelseperioden inkluderade en positiv engångseffekt om 13 002 TSEK och en negativ engångseffekt om 3 104 TSEK, vilket gav en EBITDA för jämförelseperioden om -16 149 TSEK justerat för dessa effekter.
  • EBITA uppgick till -45 984 (-25 096) TSEK. Jämförelsestörande poster påverkade EBITA med -2 889 TSEK som kommer av omstrukturerings-programmet i Q1 2024 och avser personalkostnader.
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -113 666 (-85 157) TSEK.
  • Periodens resultat uppgick till –104 789 (-79 897) TSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till -4,17 (-3,18) SEK, före och efter utspädning.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -26 915 (-17 880) TSEK.
  • Kassa och likvida medel vid periodens slut uppgick till 44 472 (80 482) TSEK.


Väsentliga händelser under fjärde kvartalet 2024

Albert fattade ett strategiskt beslut att omstrukturera och minska resursallokeringen till dotterbolaget Kids MBA, som en del av företagets pågående arbete med att förbättra lönsamheten i koncernen.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Albert Junior lanserades i Tjeckien. Lanseringen var ytterligare ett strategiskt steg mot lönsam tillväxt och utökad global närvaro efter lanseringen i Rumänien. 

I samband med upprättande av årsbokslutet har bolaget upptäckt ett fel i Q3 rapporten i resultat- och balansräkningen i koncernen. Detta fel har resulterat i för låg nedskrivning av immateriella tillgångar i koncernen i samband med att bolaget skrev ner övervärden i Kids MBA, se pressrelease 2 oktober 2024. Felet uppstod till följd av en inmatningsförväxling, där beloppen av misstag registrerades fel. Felet justeras på helåret. Det påverkar immateriella poster och EBIT-resultatet negativt med 10 MSEK.

Bolaget har också i samband med årsbokslutet korrigerat kostnader som återförts avseende marknadsföring. Kostnaderna tillhör tidigare period i år, Q2, vilket påverkat Q4 resultatet negativt med 1,4 MSEK. 

VD har ordet

Bästa aktieägare, 

Det är dags att summera 2024. Under året har lönsamhet stått i fokus och vi har vidtagit många och kraftiga åtgärder för att kunna uppnå detta under 2025, med ett positivt kassaflöde 2026. När vi avslutade 2024 hade vi en lägre kostnadsbas, omallokerat resurser till välpresterande områden, ett positivt försäjningsmomentum, genomfört viktiga produktlanseringar och förberett organisationen för att vara effektiv och skalbar. 

Omställning och operationell omorganisation under 2024 som förberedelse för lönsamhet 
När vi gick in i 2024 hade vi 129 anställda och konsulter i personalen och löpande kostnader* (exklusive marknadsföring) om 12 miljoner SEK per månad. Nu har vi 103 personer (motsvarande 96 FTE) och 11 miljoner i löpande kostnader*. Personal-kostnaderna har minskat med 9 procent. Detta är resultatet av det lönsamhetsprogram som lanserades i första kvartalet 2024. 

Fakturerad försäljning var 183 miljoner SEK, en ökning med 1 procent jämfört med 2023, och nettoomsättningen var 178 miljoner SEK, vilket är i linje med föregående år.

Trots alla kostnadsbesparingar har vi växt organiskt inom våra nyckelprodukter. Inom B2B nådde fakturerad försäljning för Strawbees och Swedish Film all-time-high under 2024. Sumdog växte under andra halvåret drivet av Skottland. Tillväxten i England gick långsammare än förväntat då distributionspartnerskapet med YPO underpresterat. Vi tror fortfarande på det på längre sikt, men omallokerar resurser till direktförsäljningen för full egen kontroll. Inom B2C skedde ett positivt trendbrott under sommarkampanjen. Detta momentum har fortsatt även under fjärde kvartalets kampanjer och lett till en större bas med betalande prenumeranter än förväntat. Detta momentum inom både B2B och B2C fick oss att öka satsningarna i marknadsföring och kommersiell personal, vilket har ökat kostnaderna under hösten 2024 men förväntas ge positiva effekter under 2025. 

EBITDA för 2024 var -31 miljoner SEK, vilket är 15 miljoner SEK lägre än 2023 års EBITDA om -16 miljoner SEK justerat för engångseffekter. Skillnaden förklaras av minskad aktivering av FoU (-), ökade marknadsföringskostnader (-), högre bruttovinst (+) och lägre löpande kostnader (+), vilka alla ökar förutsättningarna för en sund affär på längre sikt. 

Vi har också haft stort fokus på att förbättra vår verksamhet och har gått från en grupp av oberoende affärer till ett enat bolag. Detta har underlättat att få synergieffekter och använda våra resurser mer effektivt. Vi har nu en skalbar struktur som gör det enklare att lägga till nya marknader, produkter och varumärken i framtiden. 

I Q4 avslutades förberedelserna för ett framgångsrikt 2025 
I fjärde kvartalet genomförde vi de sista stegen i vår omorganisation för att stå redo för ett framgångsrikt 2025. Rent finansiellt är fjärde kvartalet vanligtvis ganska lugnt då skolorna förbereder för jul. I år gick dock B2B-försäljningen i Sverige bättre än förväntat och B2C fortsatte ha starkt momentum där Albert Junior hade ett av sina bästa kvartal någonsin. 

Fakturerad försäljning var 38 miljoner SEK, vilket är 14 procent högre än 2023, och nettoomsättningen var 45 miljoner SEK, motsvarande 2 procent tillväxt. EBITDA var -8,4 miljoner SEK, vilket är 2,3 miljoner SEK lägre än 2023 års EBITDA om -6,1 miljoner SEK justerat för engångseffekter. Skillnaden är lägre aktivering av FoU (-), ökad marknadsföringskostnad (-), högre bruttovinst (+) och lägre löpande kostnader (+). 

2025: leverera lönsamhet 
2025 är målet att nå positiv EBITDA. För att göra detta fortsätter vi att göra mer av det som fungerar väl idag: expandera Albert Junior, sälja mer Strawbees direkt i USA, växa Sumdog i England och optimera Swedish Films försäljning och produktportfölj. 

Redan i början av 2025 har vi genomfört viktiga produktlanseringar. Sumdogs “fluency booster” (beta version) stärker positionen som en ledande adaptiv matteprodukt. Vår nya swedishfilm.com hemsida har byggts om till en portal där filmer från ledande filmstudios kan streamas. Albert Junior har lanserats i Tjeckien efter att under hösten ha fått en lovande start i Rumänien. Detta driver tillväxt med bibehållen LTV/CAC ratio. 

Vi känner oss därmed redo att leverera lönsamhet under 2025. Vi har sänkt kostnadsbasen, fokuserat företaget på välpresterande områden, stärkt vår kommersiella organisation, genomfört viktiga produktlanseringar och omstrukturerat organisationen. Under första kvartalet är vårt fokus på marknadsföring för att driva försäljning under kommande kvartal. 

Avslutningsvis vill jag rikta ett stort tack till alla våra medarbetare, kunder och partners. Ett stort tack också till alla våra aktieägare för ert stöd. Tillsammans ska vi göra 2025 framgångsrikt genom att vända till lönsamhet samtidigt som vi hjälper barn runt världen över att nå sin fulla potential genom att göra lärande roligt och engagerande. 

Bästa hälsningar, 
Jonas Mårtensson, VD 

* Löpande kostnader syftar på personalkostnader, externa kostnader och overheadkostnader (inte marknadsföringskostnader)