Söndag 27 April | 02:41:23 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-02-26 07:30 Bokslutskommuniké 2025
2025-11-11 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-22 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-16 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-04-30 N/A X-dag ordinarie utdelning ALBERT 0.00 SEK
2025-04-29 N/A Årsstämma
2025-02-28 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-22 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 - X-dag ordinarie utdelning ALBERT 0.00 SEK
2024-05-16 - Årsstämma
2024-05-08 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-23 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-23 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-23 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-26 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-19 - X-dag ordinarie utdelning ALBERT 0.00 SEK
2023-05-18 - Årsstämma
2023-02-24 - Bokslutskommuniké 2022
2023-01-04 - Extra Bolagsstämma 2023
2022-11-01 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-09-27 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-07-18 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-04 - X-dag ordinarie utdelning ALBERT 0.00 SEK
2022-05-03 - Årsstämma
2022-05-02 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-24 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-02 - Kvartalsrapport 2021-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorTjänster
IndustriAllmänna tjänster
eEducation Albert är verksamma inom teknik- och utbildningsbranschen. Bolaget tillhandahåller en app-baserad utbildningsplattform för barn i åldersintervallen 3 –16 år med målsättningen att erbjuda barn en skräddarsydd läroupplevelse. Bolaget erbjuder digitala utbildningstjänster på prenumerationsbasis, där övningarna är anpassade till skolans läroplan. Exempel på ämnen som går att studera är modersmål, matte och geografi. Bolaget är verksamt i Europa. Bolaget har sitt huvudkontor i Göteborg.
2022-07-18 07:30:00

Fördubblad omsättning med förbättrat EBITA-resultat

1 APRIL – 30 JUNI 2022

• Årligt återkommande intäkter (ARR) uppgick till 130,6 (69,1), motsvarande en ökning med 89 procent, varav 40 procent avser organisk tillväxt och 49 procent förvärvad tillväxt.
• Nettoomsättningen uppgick till 31 159 (15 413) TSEK, motsvarande en ökning med 102 procent, varav 32 procent avser organisk tillväxt och 70 procent förvärvad tillväxt.
• EBITA uppgick till -12 636 (-14 963) TSEK.
• Periodens resultat före skatt uppgick till -19 489 (-15 035) TSEK.
• Periodens resultat efter skatt uppgick till -18 408 (-15 035) TSEK.
• Resultat per aktie uppgick till -1,04* (-311,13) SEK, före och efter utspädning.
• Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till –21 491 (-12 343) TSEK.
• Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 131 228 (43 389) TSEK.

1 JANUARI – 30 JUNI 2022
• Årligt återkommande intäkter (ARR) uppgick till 130,6 (69,1), motsvarande en ökning med 89
procent, varav 40 procent avser organisk tillväxt och 49 procent förvärvad tillväxt.
• Nettoomsättningen uppgick till 55 759 (26 508) TSEK, motsvarande en ökning med 110 procent,
varav 54 procent avser organisk tillväxt och 56 procent förvärvad tillväxt.
• EBITA uppgick till -34 564 (-22 496) TSEK. Jämförelsestörande poster påverkade resultatet med 1
732 TSEK vilket avsåg transaktionskostnader i samband med förvärvet av Sumdog Ltd under februari
2022.
• Periodens resultat före skatt uppgick till -44 593 (-22 638) TSEK.
• Periodens resultat efter skatt uppgick till -43 017 (-22 638) TSEK.
• Resultat per aktie uppgick till -2,43* (-468,47) SEK, före och efter utspädning.
• Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -46 449 (-21 801) TSEK.
• Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 131 228 (43 389) TSEK.

*Resultat per aktie har räknats om med den aktiesplit (250:1) som registrerades 25:e augusti 2021.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ANDRA KVARTALET 2022

• I april slutfördes den tekniska och operationella integrationen av Jaramba som förvärvades i december 2021. Jarambas plattform, med fokus på läsa, räkna och lärande spel för barn mellan 1-5 år, finns därmed tillgänglig för alla Alberts kunder vilket har ökat produkterbjudandet.
• I april rekryterades Jonas Mårtensson som Chief Operating Officer med tillträde 1 juni 2022. Jonas kommer att ingå i ledningsgruppen och ansvara för bolagets B2C-verksamhet.
• I juni signerades licensavtal med Bonnierförlagen för att lansera en matematikbok för ålderskategorin 6-9 år. Boken förväntas finnas till försäljning under andra kvartalet 2023.

GRUNDARNA HAR ORDET

Förvärvet av Sumdog i februari var strategiskt viktigt i ambitionen att på sikt leverera ett heltäckande erbjudande både till skolor och familjer, och därmed knyta samman lärare-förälder-elev. Albert som grupp tar form samtidigt som vi fortsatt optimera mot en kostnadsmedveten tillväxt. I kort har kvartalet präglats av 2 primära fokusområden, att (i) förverkliga synergierna från de tidigare utförda förvärven samt (ii) utvärdera och exekvera på kostnadsmedvetna tillväxtområden.

Vi ser med stolthet tillbaka på teamets ansträngningar de senaste månaderna för att lyfta in Jaramba och Sumdog i Alberts konsumentaffär, med Jaramba först ut för den svenska marknaden och därefter Sumdog för den brittiska och amerikanska marknaden mot slutet på kvartalet. Under tidigare år har vi påvisat att strategin för marknadsföring fungerar även på andra marknader än Sverige och Norden, och ser nu med glädje även tydliga indikationer på att den även fungerar med andra varumärken än Albert. Med en centraliserad kundanskaffning som start, påbörjades även under kvartalet ett arbete att finna andra koncerngemensamma synergier.

Parallellt med integrationen av Jaramba och Sumdog för B2C affären har vi utvärderat andra tillväxtmöjligheter. Förändringar i omvärlden med stigande räntor och hög inflation har påverkat möjligheterna att genomföra strategiskt viktiga förvärv för Albert positivt. Flexibiliteten att kunna driva tillväxt på olika sätt ger oss en större trygghet på resan mot att bli en ledande Europeisk aktör inom EdTech. Utöver att bidra med viktiga pusselbitar för visionen, bidrar flexibiliteten till att göra tillväxten mindre känslig för snabba fluktuationer i till exempel kostnader för digital marknadsföring. Vi har, och kommer att fortsätta, noga överväga alternativen för tillväxt.

Med en decentraliserad produkt- och utvecklingsorganisation påverkades vi av det pågående kriget i Ukraina. Vår första och högsta prioritet var, och är fortsatt, att bidra på alla möjliga sätt att öka tryggheten för våra drabbade kollegor i regionen. Som en följd av det har ett antal kollegor anslutit till teamet i Göteborg, och vi följer händelseutvecklingen i regionen noga.

Rekryteringen av Jonas Mårtensson som COO är ytterligare en central händelse under kvartalet. Med ett fokus från oss grundare att forma och driva gruppens tillväxt, har Jonas kommit in och från första dagen tagit ansvar för B2C affären på ett föredömligt sätt. Med Jonas inträde i ledningsgruppen är gruppen också organisatoriskt väl rustat för att fortsätta tillväxtresan.

När vi blickar tillbaka på det gångna kvartalet konstaterar vi att mycket har hänt. Hela verksamheten fortsätter röra sig mot målet att bli en ledande aktör på europeiska EdTech-marknaden, samtidigt som stora förändringar sker i omvärlden. Sammantaget blir konsekvensen av detta att vi fortsatt ska vara selektiva i hur vi investerar i tillväxt, samtidigt som vi överväger och agerar på nya tillväxtmöjligheter som skapas. Vår vision och långsiktiga målsättning ska fortsatt leda oss in i en spännande framtid.

Länk till rapporten
Rapporten finns bifogad i detta pressmeddelande och tillgänglig på: https://investors.hejalbert.se/reports

Presentation av rapporten
Grundarna Arta Mandegari och Salman Eskandari samt CFO Martin Dahlgren presenterar idag kl. 09:30 rapporten via en webbsändning. Länk: https://www.finwire.tv/webcast/albert/q2-2022/