Lördag 28 December | 09:44:47 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-28 N/A Bokslutskommuniké 2024
2024-11-22 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 - X-dag ordinarie utdelning ALBERT 0.00 SEK
2024-05-16 - Årsstämma
2024-05-08 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-23 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-23 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-23 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-26 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-19 - X-dag ordinarie utdelning ALBERT 0.00 SEK
2023-05-18 - Årsstämma
2023-02-24 - Bokslutskommuniké 2022
2023-01-04 - Extra Bolagsstämma 2023
2022-11-01 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-09-27 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-07-18 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-04 - X-dag ordinarie utdelning ALBERT 0.00 SEK
2022-05-03 - Årsstämma
2022-05-02 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-24 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-02 - Kvartalsrapport 2021-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorTjänster
IndustriAllmänna tjänster
eEducation Albert är verksamma inom teknik- och utbildningsbranschen. Bolaget tillhandahåller en app-baserad utbildningsplattform för barn i åldersintervallen 3 –16 år med målsättningen att erbjuda barn en skräddarsydd läroupplevelse. Bolaget erbjuder digitala utbildningstjänster på prenumerationsbasis, där övningarna är anpassade till skolans läroplan. Exempel på ämnen som går att studera är modersmål, matte och geografi. Bolaget är verksamt i Europa. Bolaget har sitt huvudkontor i Göteborg.
2024-05-08 07:30:00

STABIL FÖRSÄLJNING, STARKT KASSAFLÖDE OCH LANSERING AV LÖNSAMHETSPROGRAM FÖR ATT ACCELERERA RESAN MOT LÖNSAMHET.

Kommentarer från vår VD och Vice VD 

När vi summerar det första kvartalet 2024 ser vi tillbaka på en period med stabil försäljning och förbättrat kassaflöde. I linje med våra förväntningar minskade EBITA jämfört med både föregående kvartal och motsvarande kvartal föregående år, men förväntas förbättras från det andra kvartalet och framåt då lönsamhetsprogrammet träder i kraft.
 
Nettoförsäljningen för kvartalet var i nivå med motsvarande kvartal föregående år och uppgick till 41,6 MSEK. Detta är i linje med vårt strategiska mål att bibehålla försäljningen samtidigt som vi prioriterar lönsamhet och strukturella förbättringar. Jämfört med fjärde kvartalet 2023 minskade försäljningen något, vilket var förväntat med tanke på att Swedish Film hade stark försäljning i december 2023.
 
När det gäller försäljning till utbildningssektorn (B2B) har vi säkrat betydande kontrakt i USA för vår Strawbees-produkt. I Storbritannien har 450 skolor ingått antingen nya eller förnyade avtal med Sumdog. Dessutom har framsteg gjorts med att effektivisera B2B-försäljningen mellan Strawbees och Sumdog i Storbritannien, vilket skapar möjligheter för kommande kvartal.
 
Konsumentförsäljningen (B2C) har ökat något jämfört med fjärde kvartalet samtidigt som vi ser en minskning i jämförelse med motsvarande kvartal föregående år. Konverteringsgrad och churn ligger stabilt, samtidigt som lägre marknadsinves- teringar förklarar skillnaden i försäljningen. Vårt fokus på de franska och polska marknaderna visar goda resultat, särskilt för Holy Owly Math som tar marknadsandelar i Frankrike och Albert Junior som slår egna rekord i Polen. Lanseringen av ett nytt produktpaket i Sverige innehållande Albert Junior, Albert Teen, Jaramba och Holy Owly har mottagits väl och lett till en ökning av intäkterna per användare.
 
Vårt fokus på lönsamhet och kassaflöde förblir oförändrat. Under första kvartalet lanserades ett lönsamhetsprogram med syftet att tillvarata synergier, minska personalkostnader (främst inom B2C) och öka intäkterna från B2B-verksamheten. EBITA för första kvartalet var -13,6 MSEK, och utöver detta hade vi engångskostnader relaterade till lönsamhetsprogrammet på 2,7 miljoner SEK, vilket resulterade i en EBITA om totalt -16,4 MSEK. De huvudsakliga orsakerna bakom den lägre EBITA är dels ökade personalkostnader, vilka har adresserats i lönsamhetsprogrammet och kommer att minska kommande kvartal, samt en minskning av intäkter för aktivering av forsknings- och utvecklingskostnader. Den minskade aktiveringen av forsknings- och utvecklingskostnader kommer att ligga kvar i kommande kvartal men saknar påverkan på kassaflödet. Detta förklarar att kassaflödet utvecklats i motsatt riktning jämfört med EBITA och alltså är bättre jämfört med motsvarande kvartal föregående år; 7,8 miljoner SEK jämfört med 2,4 miljoner SEK. Tidigarelagd fakturering av Swedish Film bidrar till det förbättrade kassaflödet.
 
En viktig del i lönsamhetsprogrammet är lanseringen av en ny organisationsstruktur, där vi övergår från fristående enheter till en mer integrerad struktur ledd av en gemensam ledningsgrupp. Omorganisationen förbättrar vår förmåga
att tillvarata synergier, optimera verksamheten och använda resurserna effektivt. Dessutom positionerar vi oss för skalbarhet och underlättar integrationen av framtida förvärv.
 
När vi ser på utbildningsmarknaden i stort fortsätter den långsiktiga positiva trenden för utbildning generellt och edtech-produkter specifikt, då regeringar och privata aktörer fortsätter att investera i utbildning. Den snabba utvecklingen av edtech-marknaden förklaras till stor del av användningen av data och dataanalys, där smart nyttjande av data möjliggör utveckling av individanpassade, effektiva och skalbara utbildningslösningar. Det här är en utveckling som får betydande inverkan på samhället i stort, genom att bidra till bättre utbildning för elever globalt. För oss inom Albert är det av yttersta vikt att fortsätta ligga i framkant av utbildningsmarknaden och vi arbetar ständigt med att utveckla hur vi på bästa sätt utnyttjar dessa teknologier för att driva innovation och maximera våra produkters kvalitet.
 
Inom edtech-branschen fortsätter konsolideringen där små aktörer strävar efter att bli en del av större edtech-grupper. Detta öppnar upp intressanta möjligheter för koncernen i vår fortsatta resa mot att bli en ledande europeisk edtech-aktör.
 
Vi är fortsatt optimistiska inför framtiden. Vår starka försäljningspipeline, kombinerat med en framgångsrik implementering av lönsamhetsprogrammet, positionerar oss väl för hållbar tillväxt och förbättrad lönsamhet.
 
Vi vill rikta vårt tack till våra engagerade medarbetare, lojala kunder och stödjande aktieägare, vars gemensamma insatser fortsätter att driva vårt företag framåt mot att uppnå vår mission.
 
Med vänliga hälsningar,
Jonas Mårtensson, VD och Anne-Louise Wirén, Vice VD

1 januari – 31 mars 2024

  • Årligt återkommande intäkter (ARR) uppgick till 166,5 (196,0) MSEK, motsvarande en sänkning med 15 procent.
  • Nettoomsättningen uppgick till 41 602 (42 040) TSEK, vilket motsvarar en minskning med 1 procent jämfört med samma period föregående år, varav -8 procent var relaterat till organisk tillväxt och 7 procent till förvärvad tillväxt.
  • EBITA uppgick till -16 361 (-10 175) TSEK. Jämförelsestörande poster påverkade EBITA med -2 683 TSEK.
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -28 411 (-22 187) TSEK.
  • Periodens resultat uppgick till -27 146 (-20 311) TSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till -1,08 (-0,81) SEK, före och efter utspädning.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 7 751 (2 423) TSEK.
  • Kassa och likvida medel vid periodens slut uppgick till 86 082 (116 319) TSEK.

 
Väsentliga händelser under första kvartalet 2024

  • Albert introducerade ett lönsamhetsprogram med ambitionen att uppnå ett positivt EBITDA till 2025.
  • En omorganisation tillkännagavs av Albert för att öka effektiviteten och påskynda integrationen av förvärvade bolag. Den nya strukturen kommer att implementeras den 1 april 2024.
  • Vice VD Anne-Louise Wirén meddelade att hon kommer att lämna sin position på Albert. Hon kommer att fortsätta i sin roll under våren för att säkerställa en smidig övergång till den nya organisationsstrukturen.
  • Albert meddelade att grundarna Salman och Arta kommer att lämna sina operativa roller i bolaget under första kvartalet.

 
Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Företaget identifierade en strukturell felaktighet i eEducation Albert AB i samband med upprättandet av årsredovisningen för 2023, som tidigare kommunicerats. Detta har lett till felaktig rapportering av intäkter relaterade till prenumerationer där betalning inte mottagits. För Q1 2023 har nettointäkter och externa kostnader minskats med 5,4 MSEK, och för hela 2023 är korrigeringen en minskning om 17,2 MSEK. Korrigeringen har ingen effekt på vinsten eller kassaflödet.