Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Tjänster |
Industri | Allmänna tjänster |
Ett kraftigt förbättrat EBITA-resultat och flera lyckade synergiprojekt summerar det tredje kvartalet.
VD och vice VD har ordet
Albertgruppen utvecklar och säljer edtech-produkter för skolor (B2B) och hushåll (B2C). Vi strävar efter att demokratisera utbildning och hjälpa varje barn att nå sin fulla potential. Under de senaste åren har vår strategi varit att bredda affären till fler produkter och marknader, en strategi som inneburit både organisk expansion och förvärv av nya verksamheter. Sedan drygt ett år tillbaka är lönsamhet vårt övergripande fokus och vårt ekonomiska resultat för det tredje kvartalet är ett tydligt bevis på detta.
Trots det makroekonomiska läget minskar våra förluster, samtidigt som nettoförsäljningen ökar. EBITA förbättrades med 14,5 miljoner SEK till -6,9 miljoner SEK, att jämföra med -21,4 miljoner SEK i motsvarande kvartal 2022. Samtidigt har nettoförsäljningen under perioden ökat med 46 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år och landade på 48,3 miljoner SEK. Tillväxten har kommit från förvärvade verksamheter medan den befintliga verksamheten enligt plan har fokuserat på lönsamhet. Lönsamhetsförbättringen är resultatet av ett antal framgångsrika aktiviteter:
- Ökat fokus på B2B: Givet rådande makroekonomiska klimat har vi valt att fokusera en större andel av våra resurser på B2B, som nu utgör 51 procent av nettoomsättningen. Vi har trots tuff konkurrens lyckats behålla viktiga kunder på våra nyckelmarknader, samtidigt som vi har växt genom nya affärer. Vårt fokus på större kunder har fortsatt och Sumdog har under kvartalet bland annat vunnit flera större skoldistrikt i Storbritannien.
- Optimerat B2C: Vår breda portfölj med fem B2C-varumärken och närvaro på ett tiotal marknader ger möjlighet att löpande optimera marknadsföringen till de varumärken och marknader med bäst lönsamhet för stunden. Detta har resulterat i att vi med mindre än en tredjedel av marknadsföringskostnaderna i tredje kvartalet 2023 jämfört med motsvarande kvartal 2022 har kunnat bibehålla samma försäljning.
- Exekverat på intäktssynergier inom Albertgruppen: Vi har under kvartalet lanserat ett antal synergiprojekt där befintliga produkter har lanserats på nya marknader med hjälp av våra lokala organisationer. Exempelvis har Holy Owly lanserats i Sverige, Albert Junior har lanserats i Frankrike under Holy Owly-varumärket och Strawbees har lanserats i Storbritannien.
- Kostnadseffektivisering genom samarbeten inom Albertgruppen: Genom att utnyttja befintliga kompetenser och resurser inom gruppen har externa kostnader minskat.
Inom utbildningsområdet fortsätter digitaliserings-transformationen och på majoriteten av de marknader där vi verkar finns en tydlig politisk vilja som stöttar utvecklingen. I Sverige har regeringen nyligen valt att ta bort krav på användande av digitala skärmar från förskolans läroplan. Då en mycket liten del av vår försäljning sker till svenska förskolor utgör detta inget hot för Albert, men vi tycker att den svenska digitaliseringsdebatten tagit en olycklig vändning som inte gynnar barn, lärare eller föräldrar. Digitala verktyg har stora möjligheter att vara en del av lösningen på de utmaningar som syns inom utbildningssektorn och vi spelar en viktig roll i detta.
Vår resa mot lönsamhet fortsätter och vi bedömer att vi står väl rustade i både nuvarande och framtida makroekonomiska klimat. Vi vill tacka våra dedikerade team, våra lojala användare och aktieägare, som tillsammans fortsätter att bidra till vår vision om att ge varje barn en anpassad läroupplevelse.
Jonas Mårtensson VD och Anne-Louise Wirén Vice VD
FOKUS PÅ FÖRBÄTTRAD LÖNSAMHET
1 juli – 30 september 2023
● Årliga återkommande intäkter (ARR) uppgick till 203,8 (152,0) MSEK, motsvarande en ökning med 34 procent, varav -21 procent avser organisk och 55 procent förvärvad tillväxt.
● Nettoomsättningen uppgick till 48 259 TSEK (33 118) TSEK, motsvarande en ökning med 46 procent, varav -11 procent avser organisk tillväxt och 57 procent förvärvad tillväxt.
● EBITA uppgick till -6 884 (-21 428) TSEK.
● Resultat efter finansiella poster uppgick till -20 034 (-28 225) TSEK.
● Periodens resultat uppgick till -17 832 (-26 795) TSEK.
● Resultat per aktie uppgick till -0,71 (-1,52) SEK, före och efter utspädning.
● Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -10 020 (–7 441) TSEK.
● Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 94 465 (120 129) TSEK.
1 januari – 30 september 2023
● Nettoomsättningen uppgick till 146 799 (88 876) TSEK, motsvarande en ökning med 65 procent, varav 3 procent avser organisk tillväxt och 62 procent förvärvad tillväxt.
● EBITA uppgick till -24 006 (-55 992) TSEK. Jämförelsestörande poster påverkade resultatet med -3 104 TSEK vilket avsåg transaktionskostnader i samband med förvärvet av ARPU Management AB (Swedish Film), Strawbees AB samt Kids MBA SAS under januari 2023.
● Resultat efter finansiella poster uppgick till -62 546 (-72 897) TSEK.
● Periodens resultat uppgick till -56 299 (-69 814) TSEK.
● Resultat per aktie uppgick till -2,24 (-3,95) SEK, före och efter utspädning.
● Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -12 790 (-53 890) TSEK.
● Nettokassan (-) / skuld (+) vid periodens utgång uppgick till –84 074 (-131 228) TSEK.
● Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 94 465 (120 129) TSEK.
Väsentliga händelser under tredje kvartalet 2023
● 1 september tillträdde Jonas Mårtensson som ny VD samt Anne-Louise Wirén som vice VD.
● 23 augusti tillträdde Katarina Strivall som ny CFO.
● Språkappen Holy Owly lanserades i Sverige.
● Strawbees lanserades i Storbritannien.
● Ett tredje optionsprogram lanserades under Q3.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
● Albert och Akelius fördjupar sitt samarbete i ett större projekt som syftar till att utvärdera den kommersiella bärkraften i Akelius produkter och Alberts förmåga att marknadsföra dessa till nya målgrupper.