Lördag 28 December | 09:00:35 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-28 N/A Bokslutskommuniké 2024
2024-11-22 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 - X-dag ordinarie utdelning ALBERT 0.00 SEK
2024-05-16 - Årsstämma
2024-05-08 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-23 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-23 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-23 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-26 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-19 - X-dag ordinarie utdelning ALBERT 0.00 SEK
2023-05-18 - Årsstämma
2023-02-24 - Bokslutskommuniké 2022
2023-01-04 - Extra Bolagsstämma 2023
2022-11-01 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-09-27 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-07-18 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-04 - X-dag ordinarie utdelning ALBERT 0.00 SEK
2022-05-03 - Årsstämma
2022-05-02 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-24 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-02 - Kvartalsrapport 2021-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorTjänster
IndustriAllmänna tjänster
eEducation Albert är verksamma inom teknik- och utbildningsbranschen. Bolaget tillhandahåller en app-baserad utbildningsplattform för barn i åldersintervallen 3 –16 år med målsättningen att erbjuda barn en skräddarsydd läroupplevelse. Bolaget erbjuder digitala utbildningstjänster på prenumerationsbasis, där övningarna är anpassade till skolans läroplan. Exempel på ämnen som går att studera är modersmål, matte och geografi. Bolaget är verksamt i Europa. Bolaget har sitt huvudkontor i Göteborg.
2024-01-31 14:00:00

I en strategisk åtgärd för att påskynda resan mot lönsamhet och positionera företaget för långsiktig framgång så har styrelsen för eEducation Albert AB (Albert) beslutat att lansera ett omfattande lönsamhetsprogram. Lönsamhetsprogrammet kommer att genomföras under det första och andra kvartalet 2024. De initiala finansiella effekterna kommer att synas under det andra kvartalet 2024, med betydande effekt under det tredje och fjärde kvartalet.

När lönsamhetsprogrammet är fullt implementerat förväntas det ge en positiv EBITDA för hela året 2025 och ta bolaget till positivt kassaflöde med tillgänglig kassa. På rullande tolvmånaders-basis förväntas de operativa kostnaderna att minska med 14 MSEK netto, där majoriteten av besparingarna kommer från personalminskningar om ungefär 15%. Engångskostnaderna för lönsamhetsprogrammet uppskattas till 3 MSEK och kommer att uppstå under det första kvartalet 2024. Lönsamhetsprogrammet består av fyra delar:

  • Ökat fokus på B2B: Med hänsyn till potentialen inom försäljning till utbildningssektorn (B2B) och betydelsen av förutsägbara intäktsströmmar i den nuvarande makroekonomiska klimatet, så kommer Albert att intensifiera sitt fokus på B2B, samtidigt som investeringar mot B2C (hushåll) minskas.
  • Maximera potentialen av befintliga produkter och marknader: Majoriteten av bolagets försäljning kommer från etablerade produkter på våra kärnmarknader (Norden, Storbritannien, USA och Frankrike). Fokus framåt kommer att ligga på att maximera potentialen hos befintliga produkter på befintliga marknader.
  • Omorganisera för effektivitet och synergier: För att öka effektiviteten och tillvarata fler synergieffekter så kommer Albert att påskynda integrationen av förvärvade företag för att bli ett mer enat bolag. Omstruktureringen förväntas leda till en personalminskning på 25-30 anställda och konsulter, främst inom B2C-verksamheten i Sverige.
  • Allmänna kostnadsreduktioner: Initiativ som optimerar operationella kostnader kommer att genomföras som en del av bredare kostnadsreducerande åtgärder.

Som en del av den strategiska utvecklingen har grundarna Arta Mandegari och Salman Eskandari beslutat att lämna sina operativa roller. Grundarna, som framgångsrikt har lagt grunden för Alberts nuvarande ställning, kommer att förbli aktieägare och fortsätta vara starka ambassadörer för företaget. Bolaget kommer även fortsatt att ledas av Jonas Mårtensson, som tillträdde som VD i september 2023.

"Drivna av en vision om att demokratisera lärande påbörjade vi för åtta år sedan en resa som har kommit att ha en positiv inverkan på miljontals barn. Vi vill uttrycka stor tacksamhet till våra investerare, kollegor och kunder som alla spelat avgörande roller för vår framgång. Tillsammans har vi byggt upp ett starkt EdTech-företag som positivt påverkat otaliga barns inlärning. Vi är övertygade om Alberts fortsatta framgång, vilket möjliggör för ännu fler barn att få tillgång till individanpassat lärande."  säger Arta Mandegari och Salman Eskandari, grundare.

"Jag träffade Arta och Salman första gången 2016. Sedan dess har de byggt upp ett ledande nordiskt EdTech-företag, samtidigt som de har hjälpt miljontals barn över hela Europa att förbättra sina skolresultat. Det har varit en ära att arbeta med dem på deras entreprenörsresa", säger Peter Grytterhielm, styrelseordförande.

Den strategiska inriktning som idag presenteras understryker Alberts åtagande att uppnå hållbar lönsamhet, samtidigt som företaget behåller sin mission att demokratisera kunskap och att hjälpa varje barn att lära sig på sitt eget sätt.