Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Elektronisk utrustning |
Styrelsen i Alcadon har beslutat om nya finansiella mål för Alcadon Group. De nya finansiella målen ska bidra till Alcadon Groups vision att bli en ledande kompetenspartner i Europa inom digitalisering av samhället.
Finansiella mål
· Lönsamhet - Alcadon Group ska nå och bibehålla en lönsamhetsnivå om 50 procent, R/RK
· Vinsttillväxt - Alcadon Group ska generera en genomsnittlig vinsttillväxt på minst 10 procent per år över tid
· Vinstmarginal - Alcadon Group ska förbättra vinstmarginalen och sträva mot 10 procent
· Skuldsättning - Alcadon Group ska bedriva verksamhet med en skuldsättningsgrad under 3
Målen ska uppfyllas genom både organiska förbättringar och förvärv av hållbara och lönsamma företag, alltid med aktieägarvärde i fokus.
Övriga stödjande mål
· Kundlojalitet – Net Promoter Score överstigande 30
· Medarbetarengagemang - Employee Net Promoter Score överstigande 30
Definitioner
Lönsamhet – Mäts som Rörelseresultat (R) dividerat med Rörelsekapital (RK). Rörelseresultat definieras som justerad EBITA R12 proforma. Rörelsekapital definieras som utgående balans av Lager plus Kundfordringar minskat med Leverantörsskulder.
Vinsttillväxt – Mäts som genomsnittlig årlig justerad EBITA-tillväxt där tillväxten kan genereras genom både organisk tillväxt och förvärv.
Vinstmarginal – Mäts som justerad EBITA-marginal.
Skuldsättning – Mäts som Netto räntebärande skulder exklusive leasingskulder dividerat med justerad EBITDA R12 proforma med återlagda leasingkostnader.
Kundlojalitet – Mäts genom Net Promoter Score (NPS) vilket ger ett mått på hur villiga kunder är att rekommendera Alcadon. NPS mäts genom att kunder rankar Alcadon på en skala från 1-10 där man sedan ställer antal ambassadörer mot antal kritiker. Ambassadörer bedöms vara alla som svarat mellan 9-10 medan kritiker bedöms vara alla som svarat mellan 1-6.
Medarbetarengagemang – Mäts genom Employee Net Promoter Score (eNPS) vilket ger ett mått på hur villiga medarbetarna är att rekommendera sin arbetsplats. Anställda rankar Alcadon på en skala från 1-10 där man sedan ställer antal ambassadörer mot antal kritiker. Ambassadörer bedöms vara alla som svarat mellan 9-10 medan kritiker bedöms vara alla som svarat mellan 1-6.