2022-09-14 10:35:00

Absolicon kan dra nytta av en turbulent energimarknad och intresset för bolagets produkter är stort. Vi på Analysguiden upprepar vårt motiverade värde.

Energimarknad i omstöpning
Den oerhört turbulenta omvärld som blivit resultatet av Rysslands invasion av Ukraina, inte minst på energiområdet, är något som Absolicon kan dra nytta av. Bolagets teknologi som ger uppvärmning med minimala CO2-utsläpp och högst marginella kostnader efter installationer. Något som passar många bolag perfekt just nu. Intresset är som väntat stort och bolaget har under sommaren sålt tio förstudier till potentiella köpare som skall minska både energikostnader och utsläpp. Dock så har inga försäljningar av produktionslinor skett under kvartalet, vilket visar på att även om man har en intressant och bra produkt skall man inte underskatta tiden det tar att sälja in ny teknologi. I takt med att man kan visa upp konkreta resultat från installerade pilotprojekt i kombination med realistiska finansieringar närmar sig den första försäljningen. Bolaget arbetar med olika finansierings-lösningar där man bl a tittar på att kunderna skall kunna köpa värme istället för solfångare genom s.k. värmeköpsavtal. De som ligger närmast till är Kanada, Egypten, Italien och Mexiko som alla visar på mycket stort intresse. Man har haft besök från Phoenix Solar Thermal från Kanada och IDEAL-E från Italien på bolagets kontor samt Högslättens solvärmeanläggning i Härnösand under maj månad.

Pilotprojekt visar på fina resultat
Vi har vid flera tillfällen påpekat att pilotprojekt är en mycket viktig del för att visa Absolicons teknologi i en fast installation i drift. Bolaget har idag fem pilotprojekt. Dessa kommer bidra till att stärka bolagets marknadsföring då Absolicon har full tillgång till anläggningarna för att kunna visa upp installerad och klar teknologi för potentiella kunder. Under maj månad driftsattes ett pilotprojekt hos Iberafrica, Kenya, med mycket lyckat resultat. Under två veckor producerade fältet 12,7 MWh störningsfri drift. I takt med att man kan leverera fler och fler exempel på lyckade installationer ser vi det som troligt att potentiella kunder känner en större säkerhet med att installera en fullskalig anläggning.

Rapport visar på stor marknad vid energiomställning
Vår tidigare prognos på tre sålda produktionsanläggningar för 2022 och fyra för 2023 blir vi tvungna att skjuta något på framtiden då kvartal tre närmar sig slutet och inga avtal är ännu skrivna. Vi har samtidigt justerat ned våra kostnadsestimat något. Med de lyckade pilottesterna som vi antar fortsätter och den gynnsamma makrobilden ser vi inga anledningar att dra ned på antalet sålda produktionslinor, dock behöver vi skjuta på dessa något vilket förklarar våra lägre prognoser.

Vi behåller vår riktkurs om 165 kr per aktie men vid framgångsrika avslut bedömer vi en uppsida till ett högre belopp. Risken är samtidigt hög då bolaget ej ännu bevisat sin affärsmodell.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: