2023-08-31 09:30:00

Korrigering: Bolagsnamn tillagt i rubriken.

Bolaget har avslutat en strategisk översyn av de helägda tillgångarna tasquinimod och laquinimod. Jakten på finansiering fortsätter och motiverat värde upprepas vid 1,5 kr.

Strategisk översyn avslutad
Active Biotechs styrelse har avslutat en strategisk översyn av bolagets helägda tillgångar, tasquinimod och laquinimod. Tasquinimod testas sedan 2019 på patienter med framskridet multipelt myelom och vi tolkar bolagets delårsrapport som att det inte är aktuellt att gå vidare på egen hand till en proof-of-concept–studie inom detta område.

Fokus för tasquinimod riktas nu mot samarbetet med nederländska Stichting Haemato-Oncologie Volwassenen Netherland (HOVON) och Stichting Oncode Institute (Oncode) inför den kommande proof-of-concept–studien på patienter med myelofibros, en studie som är planerad att starta i början av nästa år. Studien är baserad på positiva prekliniska resultat som publicerades under 2020. Nyligen förvärvade SOBI ett godkänt preparat för myelofibros för 1,7 miljarder USD.

Partner söks till ögonprojekt
I det helägda projektet laquinimod i ögondroppsformulering, som just avslutat en fas 1-studie, är planen att söka en kommersiell partner i stället för att driva projektet vidare på egen hand. Bolaget ska komplettera fas 1-studien med en klinisk studie på substansens spridning till de bakre delarna av glaskroppen. Sedan tidigare finns data på kaninöga, en studie som tillsammans med fas 1-studien ska redovisas på en konferens i början av september.

Jakten på kapital fortsätter
Active Biotechs kassa minskade med 14 miljoner SEK under andra kvartalet och uppgick vid halvårsskiftet till endast 16 miljoner SEK. För att täcka det kortfristiga behovet har bolaget ingått ett låneavtal om 20 miljoner SEK med två större aktieägare. Under tiden fortsätter jakten på finansiering för att säkra projektens långsiktiga överlevnad. Vi räknar inte längre med att bolaget ska genomföra en större finansiering av en POC–studie.

Osäkerhet kring finansiering präglar värderingen
Active Biotech saknar i dagsläget långsiktig finansiering. Det innovativa ögonprojektet ligger i en tidig klinisk fas och stora investeringar återstår för en potentiell framtida partner. Bolagets delägda projekt naptumomab rör sig vidare mot nya studier i regi av NeoTX.

Vi behåller motiverat värdet för Active Biotech på 1,5 SEK. Vår uppfattning är att uppsidan till stor del bygger på möjligheten att nå ett licensavtal för laquinimod under 2024, men även övriga projekt har möjlighet att överraska.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: