2024-02-15 10:10:00

Active Biotech flaggar för tre nya studier under 2024 samtidigt som den pågående studien inom multipelt myelom närmar sig slutförande. Två av de nya studierna ska positionera tasquinimod inom den sällsynta sjukdomen myelofibros, som drar till sig alltmer uppmärksamhet. Motiverat värde upprepas.

Tre nya studier närmar sig start
Active Biotech har målsättningen att starta tre nya studier under 2024 samtidigt som den utdragna fas 2a-studien inom multipelt myelom närmar sig slutet. Två av studierna ska fördjupa kunskapen om tasquinimods effekter på benmärgssjukdomen myelofibros, vilket är Active Biotechs nya fokus sedan bolaget uppdaterade sin strategi i slutet av förra året. Den tredje studien ska ytterligare dokumentera den farmakodynamiska effekten av laquinimod ögondroppar.

Påfylld kassa ska räcka under 2024
Under fjärde kvartalet tillförde nyemitterade aktier 42 MSEK till kassan, som vid årsskiftet uppgick till 36 MSEK. Målsättningen är att kassan ska räcka under 2024, vilket förutsätter att förbrukningen sjunker ytterligare i jämförelse med 2023 då verksamheten slukade 47 MSEK.

En annan möjlighet är att affärsaktiveter kring laquinimod resulterar i ett licensavtal i år, även om vårt huvudscenario är att detta kan dröja till 2025. Vår bedömning är att en licenstagare kan vilja invänta resultaten från fas 1-studien som ännu inte har startat.

Nya möjligheter med ändrat fokus
Bolagets nya fokus för tasquinimod, benmärgssjukdomen myelofibros, öppnar intressanta möjligheter och gör att substansen hamnar i något mindre konkurrensutsatt marknad jämfört med multipelt myelom. Förhoppningen är att tasquinimod ska dra fördel av att vara anti-fibrotisk och inte enbart lindra blodbrist och storlek på mjälten, som är fokus för dagens godkända läkemedel.

Men tasquinimod är inte ensamt om detta anspråk. Nyligen presenterade tyska Morphosys en stor fas 3-studie med sitt preparat pelabresib som kunde visa effekt på fibrotisk vävnad i benmärgen.

Novartis lägger bud på Morphosys
Efter denna fas 3-studie har Novartis lagt ett bud på Morphosys till ett värde av 2,7 mdr USD, den andra stora affären inom myelofibros under det senaste året. Budet är bland annat motiverat av att Novartis lägger extra kraft på en global lansering av pelabresib, som tillhör en ny grupp av läkemedel kallade BET-hämmare.

Basscenario kvarstår för Active Biotechs aktie
Vi behåller ett motiverat värde för Active Biotech på 1,5 SEK baserat på ett basscenario med licensaffärer 2025–26. Vi räknar vi med att nyhetsflöde under årets andra halva ska motverka oro för kapitalanskaffningar och placerar bolagets MF-projekt som främsta värdedrivande faktor.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer: