Måndag 28 Oktober | 09:59:01 Europe / Stockholm

2024-10-25 10:45:00

Aixia fortsätter att skörda framgångar inom AI och lanserar nya finansiella mål. Dessa inkluderar minst en större affär årligen likt den som levererades tidigare under året. Siktet är inställt på att nå en omsättning om 620 mkr år 2026 och 987 mkr till år 2028. Analysguiden justerar upp sina antaganden för innevarande år och höjer motiverade värde något till 175 kronor

Nettoomsättningen steg med 14%
Nettoomsättningen i det tredje kvartalet uppgick till 40,1 (35,2) mkr, vilket var lägre än vårt estimat om 45,0 mkr. Anledningen beror främst på att vi räknat med ett något högre orderintag under sommarperioden. De återkommande intäkterna (ARR, annual recurring revenue) uppgick i kvartalet till 8,3 (7,25) mkr, vilket var en uppgång på 14,5%. Det var en klar förbättring mot vårt estimat om 7,8 mkr. Det gör att vid utgången av september uppgår ARR nu till cirka 30 mkr för de senaste tolv månaderna. Ebitda-resultatet blev 2,4 (1,7) mkr med en ebitda-marginal på 5,8% (4,7%). Det högre ebitdaresultatet är främst drivet av de större antal affärer som bolaget tecknat och levererat i kvartalet samt att bolagets tillväxtstrategi börjar att bära frukt. Ebit-resultatet steg till 1,2 0,8) mkr, vilket motsvarar en ebit-marginal på 2,9% (2,1%). Periodens resultat stängde på 0,9 (0,7) mkr, motsvarande ett resultat per aktie på 0,58 (0,43) kr.

Nya mål lanserade med fokus på kraftig tillväxt
Bolaget har i oktober lanserat nya finansiella mål fram till 2028. Fokus är på att växa kraftigt, men stadigt under de kommande åren. Bolaget strävar efter att uppnå en omsättning på 620 mkr år 2026 för att växa vidare mot en omsättning på 987 mkr år 2028. Tillväxtplanen inkluderar 1 – 2 större affärer årligen, likt den affären på cirka 180 mkr av en AI Megapodlösning som levererades under det första kvartalet i år. Med tanke på att bolaget har bevisat att de kan hantera affärer i den här storleken är det inte otänkbart att Aixia når sina ambitiösa mål. Under kvartalet har ett antal nya affärer annonserats, bland annat en affär om 5,1 mkr i samarbete med Nvidia åt ett globalt ledande telekombolag och en affär med en befintlig svensk kund inom sjukvårdssektorn med ett ordervärde på 5,3 mkr. Slutligen har Aixia också presenterat en affär på 6,4 mkr med en befintlig kund inom fordonssektorn och det som sticker ut är att det är den första affären med Nvidias nya DGX B200 system. Efter kvartalets utgång har en affär om cirka 10,2 mkr tecknats med befintlig kund inom fordonsmarknaden gällande nästa generations lagringssystem från VAST Data.

Vi höjer vårt motiverade värde till 175 kronor
Numera kvalificerar sig bolaget för att kunna hantera och slutföra stora affärer, vilket Analysguiden ser som en kvalitetsstämpel. I juni noterades bolagets aktie även på den amerikanska handelsplattformen OTCQX, vilket gör att investerare i USA kan handla bolagets aktier direkt. Analysguiden räknar med att det kan leda till ett ökat intresse för bolag samt tillgång till den amerikanska kapitalmarknaden. Baserat på detta och det ökade inflödet av större och strategiska affärer, höjer Analysguiden sitt motiverade värde något till 175 (171) kronor.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer.