2024-07-16 09:45:00

AlzeCure Pharma fortsätter alltjämt att generera data för sina projekt har bland annat presenterat nya prekliniska resultat för NeuroRestore. Därutöver har kassan fyllts på vilket stärker positionen i partnerdiskussioner.

Fortsatt positiv utveckling under Q1
Som väntat rapporterade AlzeCure ingen omsättning under Q1 och periodens resultat uppgick till -9,8 mkr jämfört med -9,5 mkr under Q1 2023. Efter utgången av det första kvartalet genomförde bolaget en företrädesemission som inbringade drygt 39 mkr före emissionskostnader. Teckningsgraden uppgick till 74,2 procent vilket får anses vara klart godkänt med tanke på det svaga sentiment som råder för olönsamma bolag – i synnerhet inom biotech. Vid utgången av Q1 uppgick likvida medel till 19 mkr och tillsammans med kapitaltillskottet ser vi att bolaget är kapitaliserat en bra bit in på 2025 givet stadigvarande verksamhet. En stärkt kassa ger bättre förhandlingsposition när det kommer till utlicensiering och förlänger tiden att hitta rätt partner.

Sedan Q1-rapporten har även nya prekliniska data presenterats gällande NeuroRestore ACD856. Resultaten gör också gällande att kandidaten uppvisar antiinflammatoriska egenskaper såväl centralt i hjärnan som i kroppen. Detta indikerar på förstärkta möjligheter att behandla Alzheimers, liksom andra neurodegenerativa sjukdomar där neutoinflammation också är vanligt. Vidare innebär detta att ACD856 potentiella sjukdomsmodifierande effekt stärks ytterligare. Allt annat lika tillför sjukdomsmodifierande preparat synnerligen mer värde än tex symtomlindrande dito.

Fokus på affärsutveckling
Efter att Painless TrkA-NAM ACD137 valts som kandidat inom osteoartros och andra svåra smärttillstånd har AlzeCure nu sex projekt i utveckling fördelat på två projekt i vardera forskningsplattform; NeuroRestore, Alzstatin och Painless. Vi ser störst möjlighet för utlicensiering av NeuroRestore ACD856, som genomgått fas 1 mot Alzheimers, Painless ACD440, som genomgått fas 2a mot neuropatisk smärta, samt Painless TrkA-NAM ACD137.

I våras tillkännagavs att professor Jan Lundberg investerar i AlzeCure och tar en plats i bolagets styrelse. Lundberg har mer än 25 års erfarenhet från ledande befattningar i globala läkemedelsbolag, bland annat som global forskningschef för AstraZeneca (1996–2009) och Eli Lilly (2010–2019). Under sin karriär har Lundberg lett utvecklingen av fler än 200 läkemedelskandidater, bland annat inom Alzheimer och smärta, med 30 godkända produkter inom flera terapeutiska områden. Vi ser det som validerande att en person av Jan Lundbergs kaliber väljer att engagera sig i bolaget. Med tanke på det breda globala nätverk han byggt upp under sitt yrkesliv ser vi även att sannolikheten för AlzeCure att nå lukrativa partnerskap ökar.

Justerar ned motiverat värde
Mot bakgrund av utspädning från företrädesemissionen (cirka 27 %) och analytikerbyte (med nya estimat som följd) justerar vi ned det motiverade värdet till 7 kronor (11). Förbättrat börssentiment för småbolag och/eller utlicensiering av projekt ser vi som potentiella triggers för aktien.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer.