2022-08-17 11:10:00

Bolaget minskar både omsättning och rörelseresultat under kvartalet men rapporten bjuder på några ljusglimtar vilket skymtar om ett starkare H2.

Utmaningarna inte slut för bolaget
Även under detta kvartal fortsätter utmaningarna för bolaget. Omsättningen och rörelseresultatet minskar både på årsbasis och sekventiellt. Nettoomsättningen landar på 6,9 miljoner euro (10,1), en minskning med -32 procent på årsbasis och -12 procent sekventiellt. Rörelseresultatet stannar på -0,6 miljoner euro, ned -133 procent på årsbasis och -250 procent sekventiellt. Förra kvartalet lyckades bolaget ändå visa vinst, om än en marginell vinst. Men för det andra kvartalet uppgår periodens resultat till – 1,2 miljoner euro. Likt tidigare är den främsta orsaken de kraftigt minskade intäkterna, vilket syns i bolagets huvudsakliga KPI:er (Key Performance Indicators, nyckeltal på svenska). Även om antalet aktiva kunder och nya deponerande kunder ökade på årsbasis, vägs detta inte upp av att kundinsättningarna samtidigt minskade med -35 procent.

Under kvartalet var KPI-utvecklingen blandad
Kundinsättningarna fortsatte att minska kraftigt på årsbasis i det andra kvartalet. Totalt sett minskade de med -35 procent till 15,2 miljoner euro (23,3). Aktiva kunder ökade med 17 procent till 76 785 (65 882) medan nya deponerande kunder minskande med -20 procent. Totalt minskade de nya deponerade kunder till 14 344 (17 982) på årsbasis. Även det andra kvartalet 2021 var starkt, vilket man bör ha i åtanke. Trots den negativa utvecklingen under kvartalet finns det sekventiellt ändå några ljusglimtar i kvartalsrapporten. Antalet nyregistrerade kunder ökade med hela 22 procent till 91 142 och antalet aktiva kunder ökade med 13 procent till 76 785. I rapporten kommunicerar bolaget att utvecklingen för de första 39 dagarna i det tredje kvartalet visar på en ökning i net game win med 31 procent mot kvartalet innan. Det tyder på att det sekventiellt verkar som att vi kan räkna med ett starkare tredje kvartal än det andra kvartalet för 2022, men att det jämfört med det tredje kvartalet året innan kommer att vara svagare.

Utdelningen har skapat kortsiktig kassaflödespress
Styrelsens utdelningsförslag på 6,4 miljoner euro godkändes av bolagsstämman i juni. Redan i förra rapporten såg vi den föreslagna utdelningen som en risk och ansåg att det vore bättre att slopa den då bolaget mest troligt skulle komma att behöva kassan för att vända utvecklingen. I rapporten kommenterar VD att bolagets kassaflöde nu är utmanande på grund av utvecklingen av verksamheten. Därför har bolaget kortsiktigt lånat 1 miljon euro på konkurrenskraftigt villkor från ett annat bolag kontrollerat av VD och en annan styrelseledamot i bolaget. Analysguiden finner det märkligt att man valt att skapa en likviditetsstress, genom utdelningen, mot bakgrund av verksamhetens utveckling och sedan lånar in pengar från ägarna.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: