2022-02-15 11:10:00

Ascelia Pharma har kommunicerat förändringar i SPARKLE-studien där två nya grupper läggs till i protokollet. Vi justerar ned vårt motiverade värde till 47 kronor men ser fortsatt stor potential i aktien.

Nya patienter tillåts delta i SPARKLE-studien
Ascelia genomför förändringar i villkoren för vilka deltagare som tillåts vara med i den registreringsgrundande fas 3-studien SPARKLE. Av bolagets rapport framgår att två nya grupper läggs till i protokollet, nämligen njursjuka patienter som behandlas med dialys och patienter som lider av nedsatt leverfunktion.

Bolaget upprepar målsättningen också att sista patient i SPARKLEstudien ska vara behandlad före månadsskiftet juni-juli. Vi spekulerar i att denna målsättning inte hade varit möjlig utan tillskottet från de nya patientgrupperna.

Fortsatt utmaning att hitta patienter
Att bolaget nu utökar användningsområdet för Orviglance är i grund och botten positivt och tyder på en tillförsikt kring produktens säkerhet. Men förändringen visar också på svårigheten att hitta de 197 patienter som studien är tänkt att inkludera. Det är i dagsläget inte känt hur många av dessa patienter som så här långt har behandlats vid de 45 center som deltar i studien.

Med tanke på att Orviglance utvecklas som ett kontrastmedel för leverundersökning på patienter med nedsatt njurfunktion är det överraskande att studiens ursprungliga protokoll inte tillät denna grupp delta från början. Vi konstaterar att Covid-pandemin har ändrat kartan för SPARKLE-studien och vi kan inte utesluta att risken i studien stiger med inklusionen av de två nya grupper.

Sänkt motiverat värde i basscenario
Mot bakgrund av den kommersiella potentialen för ett kontrastmedel vid magnetröntgenundersökning på patienter med njursvikt ser vi stor potential för aktien. Vi fortsätter att tro på en hög sannolikhet för att resultatet från SPARKLE-studien, som vi tror kan vara färdigt i augusti-september, blir positivt.

I vårt basscenario sänker vi motiverat värde inför SPARKLEresultatet till 47 kronor (52) efter en liten justering av regulatorisk risk och ett högre avkastningskrav i spåren av stigande ränta. I ett mer optimistiskt scenario för Orviglance, med en marknadsandel på 85 procent av den utpekade målgruppen, ser vi ett motiverat värde på 79 kronor per aktie.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: