2024-01-30 14:45:00

Inför Q4-rapporten räknar Analysguiden med omsättningstillväxt. Avyttring av dotterbolag i Lesjöfors påverkar resultatet negativt med 100 mkr. Baserat på nästa års prognoser anses aktien fortsatt intressant.

Tidigare förvärv väntas driva en ökad omsättning
Inför bolagets rapport för det fjärde kvartalet räknar vi med en nettoomsättning om 1 600 mkr, fördelat på 1 090 mkr för Lesjöfors och 510 mkr för Beijer Tech. Konsensus för nettoomsättningen i det fjärde kvartalet ligger idag på 1 059 mkr för Lesjöfors och 520 mkr för Beijer Tech, vilket totalt ger 1 574 mkr i förväntad omsättning.

Tillskottet från valuta räknar vi inte kommer att vara lika framträdande under det sista kvartalet och den organiska tillväxten tror vi fortsatt kommer att komma in svagare även under detta kvartal. Vi räknar fortsatt med att orderingången kommer att vara stark. Mätt som book-to-bill utgjorde den vid utgången av det tredje kvartalet 0,99 och för rullande tolv månader 1,01.

Avyttring påverkar rörelseresultatet med 100 mkr
Strax innan jul meddelade bolaget att Lesjöfors avyttrar Stumpp & Shüle GmbH med verksamhet i Tyskland och Slovakien. Detta görs efter en strategisk utvärdering som visar på att lönsamheten inte varit tillfredställande. Dotterbolaget omsätter cirka 200 mkr och har 140 anställda. Avyttringen kommer att leda till en icke kassaflödespåverkande nedskrivning om 100 mkr, vilket påverkar rörelseresultatet för Lesjöfors under det fjärde kvartalet.

Mot bakgrund av det räknar vi med ett rörelseresultat om 120 mkr, fördelat på 85 mkr för Lesjöfors, 50 mkr för Beijer Tech och -5 mkr för moderbolaget. Totalt leder det till en rörelsemarginal om 7,5 %. Justerar man för denna engångsnedskrivning räknar vi med ett justerat rörelseresultat om 220 mkr, fördelat på 185 mkr för Lesjöfors, 50 mkr för Beijer Tech och -5 mkr för moderbolaget. Totalt leder det till en rörelsemarginal om 13,8 %. Jämfört med konsensus förväntas rörelseresultatet uppgå till 163 mkr för Lesjöfors, 50,5 mkr för Beijer Tech och -7,5 mkr för moderbolaget. Totalt ett förväntat rörelseresultat på 206 mkr, med en rörelsemarginal om 13,1 %.

Aktien ser fortsatt intressant ut
Sedan den senaste kvartalsrapporten den 26 oktober har aktiens utveckling i princip varit oförändrad. Stockholmsbörsens breda index (OMXSPI) är under samma period upp cirka 14,5 %. Aktien har inte hängt med i den allmänna uppgången som påbörjades i mitten av oktober förra året, särskilt för förvärvsdrivna bolag.

På våra prognoser, som inkluderar den senaste avyttringen, handlas bolaget nu till en ev/ebit om 16,1 för innevarande år och 14,4 för 2024, klart lägre än sina peers.

Q4-rapporten redovisas torsdag den 15 februari. Samma dag kommer ledningen även att hålla en webbsänd presentation av kvartalsrapporten som går att följa från klockan 10:00 på följande länk:

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer: