2024-02-27 09:30:00

Försäljning och resultat försvagades kraftigt under fjärde kvartalet. Anlysguidens prognoser justeras ned, värderingen är låg men vi är kortsiktigt avvaktande till aktien innan en trendvändning urskiljs.

Cell Impacts försäljning försvagades kraftigt under fjärde kvartalet vilket bolaget tidigare flaggat för. Även resultatet försämrades som en effekt i huvudsak av den låga försäljningen och nedskrivningar. En låg orderingång och minskad efterfrågan på flödesplattor påverkade såväl tredje som fjärde kvartalet. Utöver det besparingsprogram som initierades i augusti implementeras nu ytterligare ett program, som innefattar personalminskningar och minskade omkostnader.
Positivt är att Cell Impact tecknat en order värderad till 22 Mkr från Plug Power med leveranser under 1H 2024.

Försäljningen ökar nu sekventiellt under första kvartalet jämfört med avslutningen av 2023. Arbetet med att utveckla och driva tekniken fortsatte under senare delen av 2023 med bra resultat och kundintresse – under innevarande och kommande år väntas satsningarna kunna bidra till ökad orderingång och lönsamhet.

Under andra kvartalet 2023 presenterade Cell Impact nya, senarelagda, finansiella mål vad gäller försäljningsutvecklingen men höll fast vid målsättningen om break-even på EBITDA-nivå under 2025. Vår bedömning är dock att dessa mål kan komma att behöva revideras igen efter det svaga andra halvåret 2023.

Nyemission har stärkt kassan
För att säkra finansiering av verksamheten till dess att bolaget börjar generera intäkter och kassaflöde genomförde Cell Impact en företrädesemission under kvartalet som tillförde bolaget omkring 100 Mkr efter kostnader. Vid årsskiftet uppgick likvida medel till 100 Mkr och nettokassan till 57 Mkr. Vi bedömer att finansieringen är säkrad in i 2025 men menar att det finns kapitalbehov längre fram.

Resultatet i kort
Intäkterna minskade väsentligt under perioden och uppgick endast till 0,8 Mkr (17,4) Mkr vilket var betydligt lägre än våra lågt ställda förväntningar. På helårsbasis uppgick försäljningen till 47,3 Mkr, en nedgång om knappt 40% jämfört med 2022. Samtidigt ökade rörelseförlusten och uppgick till –38,8 Mkr (-29,1). Rörelseförlusten för helåret var -119,5 Mkr (-103,5).

Prognoser och utsikter
Vi har sänkt våra prognoser för 2024 och 2025. Vi prognosticerar en EBITDA om -65 Mkr för 2024. För 2025 räknar vi med en förlust om -32 Mkr på EBITDA-nivå. Vi prognosticerar en försäljning om 90 Mkr för 2024 och 170 Mkr för 2025. Även om utvecklingen går långsammare än vi tidigare prognosticerat bedömer vi att Cell Impacts affärsidé håller och ger möjligheter för en positiv utveckling på några års sikt. Med ett börsvärde idag på 90 Mkr och en nettokassa på 57 Mkr värderas Cell Impacts rörelse till endast 33 Mr. Vi är trots det fortsatt kortsiktigt avvaktande till aktien innan vi ser en mer stabil vändning i volym och försäljning. Nedsidan är begränsad, och når Cell Impact ett stabilt kommersiellt genombrott finns på några års sikt en god potential.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer.