2023-08-24 10:05:00

Tillväxten var negativ i Q2 och rörelseresultat minskade. För att möta en ökad kostnadsmassa har bolaget lanserat ett sparpaket. Analysguiden sänker motiverat värde.

Nettoomsättningen minskade något
Nettoomsättningen i det andra kvartalet uppgick till 23,0 (23,4) mkr, vilket var lägre än vårt estimat om 25 mkr. Sekventiellt kom nettoomsättningen in i linje med kvartalet innan. Konsult- och avtalsaffären växer, men de långa leveranstiderna för ITinfrastrukturaffären fortsatte även under det andra kvartalet. Bolaget ser dock att det börjar normalisera sig och förväntar sig en förbättring under det andra halvåret. Produktmixen ledde till att bruttomarginalen steg med 15,9% i kvartalet till 50,8% från 43,8%.

De återkommande intäkterna (ARR, annual recurring revenue) steg med 12,3% på årsbasis, till 7,2 (6,4) mkr och 9% sekventiellt från 6,6 mkr kvartalet innan. Kostnader för namnbyte och de juridiska kostnaderna kopplade till tvisten med CGI, gjorde att ebitdaresultatet blev negativt för kvartalet och uppgick till -1,2 (0,3) mkr. Även ebit-resultatet var negativt, -2,2 (-0,7) mkr. Periodens resultat för det andra kvartalet slutade på -2,3 (-0,6) mkr och resultat per aktie uppgick till -1,48 (-0,38) kr.

Nytt sparpaket lanserat
För att anpassa organisationen och möta den ökade kostnadsmassan har bolaget beslutat om ett sparpaket. Syftet är att se över hela kostnadsmassan och sparpaketet beräknas minska kostnaderna med 7% på årsbasis. Vad gäller bolagets tvist med CGI räknar bolaget med att nå en förlikning under nästa kvartal, vilket då också kommer att bidra till ytterligare minskade kostnader framöver.

Nya strategiska avtal tecknades under kvartalet
Under det andra kvartalet har bolaget vunnit flera nya strategiska avtal. Bland annat med Svenska Mässan om nätinfrastruktur värt 12 mkr initialt. Avtalet löper över 5 år med ytterligare möjliga investeringar om cirka 40 mkr. Under kvartalet har även Nvidias superdator, DGX H100 lanserats, vilket bolaget var först med i Europa. Produkten är den främsta lösningen för att initiera och utveckla AI-projekt och vi tror på att detta på sikt kan komma att generera nya strategiska och viktiga AI-avtal för bolaget.

Vi justerar ned vårt motiverade värde
De långa leveranstiderna i kombination med en ökad kostnadsmassa gör att vi justerar vårt motiverade värde. Bolaget fortsätter att ta orders, men det är osäkert om kommande halvår kommer att generera ytterligare stororders likt föregående år. Vi räknar därför med att bolaget åtminstone kan komma att omsätta runt 100 mkr i år och därefter växa med 15% årligen. Det leder till att vi justerar vårt motiverade värde till 48,50 – 70,00 kr på 12 månaders sikt.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: