2022-12-12 09:30:00

Clean Industry Solutions möter en stark orderingång och en solid efterfrågan. Analysguiden förväntar sig goda tider framöver och finner värderingen attraktiv.

Gynnsamma utsikter
Clean Industry Solutions Holdings Europe (CISH) befinner sig troligtvis i en bättre situation än någonsin tidigare. Orderingången ökar och långsiktig efterfrågan för miljöteknik ser mycket lovande ut. Högre energipriser förbättrar investeringskalkylen för många av de lösningar som bolaget erbjuder. Återbetalningstiden har sjunkit från att ofta ha legat över tio år till numera fem eller lägre. Nya regleringar kommer successivt på plats vilket även det bidrar positivt till efterfrågan.

De senaste exemplen på viktiga order inkluderar solcellsstaket (2 Mkr) och vanligt solcellssystem (9 Mkr) till två kunder i Tyskland. Vidare kommer bolaget genomföra en teknisk förstudie åt en av H&Ms största leverantörer, Arvind i Indien (0,5 Mkr). I oktober offentliggjorde CISH en avsiktsförklaring ”Letter of Commitment” med ett ordervärde på 50 Mkr. Det var ett avgörande steg mot ett heltäckande kontrakt om leverans av ett system för produktion av solånga vid KEBE:s fabrik i Kilkis Grekland. Parterna planerar att underteckna det slutgiltiga kontraktet under Q1 2023. Vidare fortsätter värdet av totala offerter att vara högt. Även faktureringen ökar. Totala intäkter är upp 36% hittills i år men ligger fortfarande på låga 10 Mkr.

CISH har säkrat finansiering. Bolaget erhöll netto runt 12 Mkr i en företrädesemission som genomfördes i oktober. Båda dotterbolagen kunde dessutom säkra ytterligare offentlig finansiering: SolarSpring från två europeiska FoU-projekt och Industrial Solar från ett tyskt nationellt projekt inom AI (Artifical Intelligence). Dotterbolagen har tillsammans 40 Mkr i olika FoU-projekt. Deltagande i dessa program bidrar till utvecklingen av bolagens produkter och differentiering på marknaden som en kompetent partner.

Med ovan bakgrund vore det förväntat med en relativt positiv utveckling för bolagets marknadsvärde. Det har dock inte varit fallet. Aktiekurs och marknadsvärde har sjunkit rejält under låga handelsvolymer i samband med ovan nämnda företrädesemission. Företagsvärdet (EV), inkluderat likvida medel från emissionen, ligger bara runt 10 Mkr.

Omsättningen förväntas öka rejält 2023-24
Analysguiden förväntar sig att omsättningen utvecklas starkt från och med 2023 baserat på redan tagna order och den starka efterfrågan som finns generellt på marknaden för CISHs lösningar. De flertalet tekniska förstudier som genomförs kan leda till större ordervolymer i steg två, även om ledtiderna är långa. Bolagets breda portfölj av lösningar för en hållbar och cirkulär ekonomi innebär många olika möjligheter. CISH erbjuder både externa produkter men även egna som den linjära koncentrerande Fresnel-kollektorn och produkter för vattenrening samt membran-destillationsteknik. De senare produkterna kan användas bland annat för rening av vatten till vätgasproduktion samt för produktion av gödning och minskade CO2-utsläpp i avloppsreningsverk.

Riktkursen i DCF analysen ligger på 3 kr och motsvarar ett börsvärde på 76 Mkr vilket är strax över prognosticerad omsättning för 2024. Bolaget har redan flertalet globala referenser men några avtal liknande den ovan nämnda Kebe-affären skulle sannolikt innebära en riktig ”gamechanger” för aktiekursen.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: